| کد خبر: 153055 |

حمل و نقل ترکیبی و اتصال بندر به ریل اصلی‌ترین هدف در وزارت راه و شهرسازی است

وزیر راه و شهرسازی توجه به بحث حمل و نقل ترکیبی در اتصال بندر به ریل را اصلی‌ترین مسئله مورد توجه وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در حال حاضر ایران دارای مسیر ریلی پیوسته به چین و قزاقستان بوده و بر همین اساس بر تعیین مدیر کریدور برای استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید دارد چرا که قطعا عملیاتی شدن این موضوع به نفع هر دو کشور خواهد بود.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی توجه به بحث حمل و نقل ترکیبی در اتصال بندر به ریل را اصلی‌ترین مسئله مورد توجه وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در حال حاضر ایران دارای مسیر ریلی پیوسته به چین و قزاقستان بوده و بر همین اساس بر تعیین مدیر کریدور برای استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید دارد چرا که قطعا عملیاتی شدن این موضوع به نفع هر دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در دیدار با جاسم بن سیف بن احمد السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر درخصوص روابط حمل و نقلی بین دو کشور در حوزه دریایی بیان کرد: زمانی که ما می‌خواهیم از روابط دریایی از کشور قطر استفاده کنیم بدون شک مسئله زیرساخت نیست که تنها حائز اهمیت است بلکه ما به یک سازمان تجاری خوبی در این حوزه نیاز داریم به همین دلیل تصور می‌کنم در این خصوص به مذاکرات بیشتری احتیاج داریم .

آخوندی در ادامه ایجاد هدفگذاری درخصوص میزان حمل و نقل بین بنادر دو کشور ظرف یک برنامه ۵ ساله را پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اعلام  کرد و افزود: در صورت توافق با این مسئله و اجرایی شدن آن باید ببینیم که هدفگذاری صورت گرفته به چه تسهیلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیاز دارد، تسهیلاتی که می‌تواند در مورد ثبت شرکت‌ها، تعرفه، تأمین کشتی‌ها و سایر مسائل از این قبیل باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که بحث حمل و نقلی ما تنها به دو کشور ایران و قطر محدود نمی‌شود گفت: در حقیقت حمل و نقل ما بر روی یک کریدور بین‌المللی تعریف می‌شود که از طرف ایران به سمت ترکیه، آسیای میانه، روسیه، چین و هند می‌رود، بنابراین تصور می کنیم  که می‌شود یک کریدور بین‌المللی بین ایران و قطر نیز تعریف شود.

آخوندی در این باره افزود: نکته‌ای که برای ما مهم است تعیین یک مدیر برای هریک از کریدورهای موجود است، مدیرانی که بتوانند در سطح دنیا بازاریابی کرده و به تجارت بپردازند، تا در نهایت ببینیم که چه استفاده‌ای می‌توانیم از این کریدور داشته باشیم .

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود توجه به بحث حمل و نقل ترکیبی در اتصال بندر به ریل را اصلی‌ترین مسئله مورد توجه وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: با توجه به این نکته که میزان بسیاری از کالا‌های موجود در بنادر شما از طریق دریا به سایر کشورها منتقل می‌شود پیشنهاد ما ان است که اگر کالای شما از طریق دریا به ایران و از آنجا به وسیله ریل به مقصد مورد نظر برود در برخی از موارد مسیر ۶۰ روزه در ۱۵ روز طی می‌شود که مسئله بسیار مهمی خواهد بود.

آخوندی در این‌باره افزود: در حال حاضر ایران دارای مسیر ریلی پیوسته به چین و قزاقستان بوده و بر همین اساس بر تعیین مدیر کریدور برای استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید دارد چرا که قطعا عملیاتی شدن این مطلب به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث حمل و نقل هوایی بیان داشت: طبق توافقات انجام شده پیرامون تنظیم یک کریدور هوایی پایدار بین ایران و قطر،  تصور می‌شود که باید این مسئله با تحلیل‌ها و بررسی‌های بیشتر به نتیجه رسیده و قطعی شود.

در این راستا علی عابدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد: در حال حاضر هواپیمای قطری ۲۹ پرواز در هفته به سه نقطه  از کشور ایران دارد. اگر چه سالهای قبل یادداشت تفاهمی مبنی بر افزایش فرکانس پروازی بین مقاصد دو کشور داشتیم ولی به علت از دست دادن منافع شرکتهای هواپیمایی‌مان و اعتراض آنها ما ناچاراً آن تفاهم را  رسماً لغو کردیم.

عابدزاده در ادامه با تأکید براین نکته که ایران نیز تمایل به ارتقای روابط هوایی بین دو کشور در صورت حفظ منافع خطوط هوایی خود نیز دارد گفت: ما آمادگی داریم در راستای افزایش مقاصد پروازی در قلمرو دو کشور، مدیران خطوط هوایی و انجمن شرکتهای حمل و نقل هوایی را به دوحه اعزام کنیم تا ضمن مذاکره با طرف قطری به تفاهمات برد- برد، دست پیدا کنند.

همچنین سعید اکبری معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران نیز در طول این جلسه بیان داشت: بدون شک تصمیمی که ما در خصوص ارائه سرویس به هواپیمایی قطر در طول بحران این کشور گرفتیم جزو وظیفه ما بوده و هیچ منتی بر برادران قطری ما نخواهد بود.

وی در ادامه به تشریح خواسته‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از این کشور پرداخت و افزود: شرکت فرودگاه‌ها در مرحله اول انتظار دارد تا کشور قطر ضمن امضای موافقت‌نامه با وزارت راه و شهرسازی ایران بر استمرار  پروازهای قطری به مقاصد اروپا و آمریکای شمالی از طریق ایران بعد از اتمام بحران این کشور متعهد شده و همچنان به عنوان یکی از اولین مشتری‌های ایران برای استفاده از پوشش راداری جنوب کشور که هم‌اکنون در حال آماده کردن آن نیز هستیم باقی بماند.

اکبری در ادامه  افتتاح حساب ارزی شرکت فرودگاه‌ها در یکی از بانک‌های بین المللی قطر را نیز دیگر خواسته این شرکت از کشور قطر اعلام کرد و گفت: ما همچنین انتظار داریم که دست‌اندرکاران هواپیمایی کشوری و متخصصین این حوزه در خصوص صدور ویزا تسهیلاتی را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: هر رابطه درازمدتی تنها در صورتی ادامه خواهد داشت که در راستای منافع هر دو طرف باشد پس ما علاقمند هستیم تا یک رابطه تجاری بین شرکت‌های هواپیمایی ایران و قطر به وجود آید تا بتوانند در جهت جابه جایی مسافران خود با یکدیگر همکاری کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: سرمایه‌گذاری بحث دیگری است که ما خواستار گفتگو پیرامون آن هستیم چراکه افزون بر تعاملات تجاری وحمل و نقلی ما نیاز به سرمایه‌گذرای داریم چون این بحثی است که روابط درازمدت را می‌تواند حفظ کند.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: قرار بود تا دوستان ما در قطر راجع به این موضوع بررسی‌های لازم را در سطح بخش خصوصی و دولتی داشته باشند، در هر صورت ما علاقمندیم در این موضوع وارد بحث جدی شده و آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.

به گفته وی بحث سرمایه گذاری فراتر از بحث تجارت بوده و اقدام خوبی است تا علاوه بر توجه به زیربنا به سرمایه‌گذرای مشترک نیز پرداخته شود.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.