| کد خبر: 149180 |

فرهنگ سازی دریایی بودجه می خواهد

فرهنگ سازی دریایی به بودجه نیاز دارد و باید بخشی از بودجه سالانه نهادهای دریایی به فرهنگ سازی این بخش اختصاص یابد.

تین نیوز

فرهنگ سازی دریایی به بودجه نیاز دارد و باید بخشی از بودجه سالانه نهادهای دریایی به فرهنگ سازی این بخش اختصاص یابد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در زمینه فرهنگ سازی دریا محوری و دریا سالاری هنوز در اوایل راه هستیم، گفت: برای پیمودن این راه نهادهای مختلف باید در شناساندن ارزش و اهمیت دریاها، حفاظت و بهره برداری پایدار از دریاها کوشا باشند.

پروین فرشچی افزود: شناخت مردم ما از دریا تنها به عنوان محلی زیبا، تفریحی و نهایت انجام فعالیت های ماهیگیری است در حالیکه باید شغل های دریایی را در کشور اشاعه دهیم زیرا دریا می تواند صدها شغل برای میلیون ها نفر در کل دنیا بوجود آورد.

وی با اشاره به بیکاری حدود چهار میلیون فارغ التحصیل در کشور اظهار داشت: با انجام فعالیت های آموزشی می توان بستر را برای جذب این نیروها در بخش های مختلف دریایی آماده کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت برنامه های بسیاری برای توسعه فعالیت های دریایی دارد که طبیعتا برای انجام برنامه های توسعه ای به نیروی های جوان نیاز است، بنابراین باید از سنین پایین فرهنگ دریایی را بشناسانیم. شناخت از دریا نباید تنها در حد زیبایی آن باشد بلکه باید اهمیت دریا، اقتصاد دریا، حفاظت از محیط زیست دریا و نقش آن در امنیت کشور به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

فرشچی گفت: در اقتصاد دریا که از آن به عنوان اقتصاد آبی یاد می شود کشورها اقتصاد خود را بر دریا و ساحل متمرکز می کنند در کشور ما نیز در حال حاضر صنایع بسیاری در استان های خشک کشور استقرار یافته اند که به تدریج باید با پهنه بندی و نقشه راه مناسب به سواحل منتقل شوند.

وی با اشاره به وجود پتانسیل های بسیار توسعه سواحل در کشور افزود: برای شکل گیری این توسعه باید فرهنگ دریا به همه سطوح شناسانده شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: لازم است بخشی از بودجه سالانه نهادهای دریایی  به فرهنگ سازی بخش دریا اختصاص داده شود، همچنین این فرهنگ سازی باید به صورت متمرکز صورت گیرد که نقش روابط عمومی ارگان های دریایی در این خصوص بسیار مهم است.

فرشچی در پایان گفت: باید کاری کنیم که دریا در زندگی روزمره مردم نقش داشته باشد. رسیدن به این هدف ممکن است زمان بر باشد اما قطعا اتفاق خواهد افتاد.

 

 

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.