| کد خبر: 147472 |

◄ این بندر، کشتیرانی خلیج‌فارس را تغییر می‌دهد

قطر حالا خود می‌تواند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کند. اگر بخواهیم کمی جلوتر برویم، می‌توان مدعی شد که بندر «حَمَد» در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کسب‌وکار بندر دبی را در معرض خطر قرار دهد.

تین نیوز

 بادهای تغییر در کریدورهای صنعت کشتیرانی منطقه در حال وزیدن هستند و افتتاح بندر فوق‌مدرن و هفت میلیارد و 400 میلیون دلاری قطر، تغییرات تازه‌ای را در صنعت حمل‌ونقل کارگو ایجاد خواهد کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل، Peninsula در گزارشی نوشت: با بهره‌بردن از منطقه آزاد اقتصادی قطر، بندر «حَمَد» می‌تواند کسب‌وکار بنادر امارات را به شکل جدی تهدید کند.پیشگامان صنعت کشتیرانیگفته‌اند که این بندر جدید همه ظرفیت‌های لازم را برای تبدیل‌شدن به یکی از «هاب‌»های اصلی صنعت ترانشیپ دارد.

مقام ارشد MSC در این باره گفت: افتتاح بندر «حَمَد» قطعاً مسیر صنعت کشتیرانی را در منطقه تغییر خواهد داد. بازار جهانی حالا با انتظارات بالا به این بندر فوق‌مدرن نگاه می‌کند.

به شکل تاریخی، کانتینرهای وارداتی و صادراتی قطر از بندر «جبل‌علی» امارات تبادل می‌شد. اما حالا، بندر «حَمَد» تمام امکانات را برای پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری در جهان را در اختیار دارد و هنری که در این تجهیزات به کار رفته امکانات و پتانسیل‌های لازی برای تبدیل شدن به هاب ترانشیپی منطقه داراست.

زمان‌بندی افتتاح این بندر اهمیت بسیاری دارد. بر اساس تخمین تا روز چهارم ژوئن روزانه 700 تا 900 کامیون از Abu Samra  می‌گذشتند و در حال حاضر این حجم کالا به شکل کانتینری انجام می‌شود و این بندر تبادلات را تسهیل می‌کند.

MSC  به عنوان یکی از پیشگامان صنعت کشتیرانی در جهان، اولین شرکتی بود که در زمان آغاز به کار غیررسمی این بندر در سال 2016، خطوط لاینر خود را به بندر «حَمَد» فرستاد. MSC  یک سرویس هفتگی از چین به این بندر دارد و بخش فیدری خود را در بندر «سلاله» و کویت انجام می‌دهد.

به طور کلی بارهای کارگوی قطر در بندر «جبل‌علی» به روی شناورهای کوچک‌تر منتقل می‌شد و از آنجا به دوحه می‌رسید. به یک معنا، قطر به شکل گسترده‌ای به بنادر امارات متحده عربی وابسته بود. اما این کشور دیگر نیازی به حمایت امارات ندارد. قطر حالا خود می‌تواند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کند. اگر بخواهیم کمی جلوتر برویم، می‌توان مدعی شد که بندر «حَمَد» در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کسب‌وکار بندر دبی را در معرض خطر قرار دهد.

منطقه خلیج‌فارس نشانه‌های کوچکی از افزایش ظرفیت بندری در درازمدت را نشان می‌دهد. با افتتاح این بندر با تجهیزات فوق‌العاده انتظار می‌رود که حجم کانتینری بنادر منطقه باز هم افزایش یابد. با داشتن زیر ساخت‌های تجهیزات عظیم لجستیکی و افتتاح منطقه اقتصادی قطر، این کشور در نهایت به عنوان یک مرکز حمل‌ونقل بین‌المللی ظاهر می‌شود که تهدید جدی برای دوبی است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.