| کد خبر: 130806 |

تجهیز کشتی‎های صیادی به سیستم VMS تا پایان سال

تین نیوز

اجرای طرح پایلوت نصب سیستم پایش ماهواره‌ای  در شناورهای صیادی Vessel Monitoring System(VMS) از اسفند ماه سال 95 با تجهیز 11فروند شناور صیادی (7فروند شناور صید میکتوفیده و 4فروند شناور صید تن ماهیان) آغاز شد و در صورت اجرای مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب حاصل از طرح پایلوت، همهشناورهای آب‌های دور تن ماهیان و کشتی‌های صیادی به این سیستم مجهز خواهند شد.

 

به گزارش مارین تایمز، مدیرکل دفترحفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران  درباره طرح پایلوت نصب سیستم VMS    در شناورهای صیادی گفت: سیستم حاضرVMS، سیستم آنلاین و لحظه‎ای پایش شناورهای صیادی است که اطلاعات آن از طریق ماهواره ثریا‎ دریافت و موقعیت شناورها را مشخص می‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز، شناور نیز با ارسال پیام هشدار، به ‌صورت آنلاین با مرکز ارتباط برقرار کند.

 

رضا شاهی‌فر با اشاره به اینکه این سیستم از سال‌های بسیار قبل و حدود سال 84 آغاز شد، اظهار کرد: در آن سال‎ها 50 تا 60 شناور را به این سیستم مجهز کردیم اما پس از آن به دلیل تحریم‎ها نمی‎توانستیم از ماهواره‎ها استفاده کنیم، بنابراین همان تعداد شناورهایی که این سیستم بر روی آنها نصب شده بود، با معایب و مشکلاتی مواجه شدند و پشتیبانی و حمایت نشدند.

 

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل شرایط تحریم در سال‌های گذشته مشکل استفاده از بسترهای ماهواره ای برای پایش شناورها وجود داشت، به این دلیل نمی‌توانستیم سیستم آنلاین هم داشته باشیم بنابراین از سیستم آف‎لاین پایش استفاده می‎کردیم. به‌صورتی که در محدوده آب‌های سرزمینی و در مناطقی که دربُرد سیستم‌های مخابراتی تلفن همراه قرار داشت، اطلاعات شناورها به مرکز کنترل انتقال می‌یافت، و در فواصل دورتر اطلاعات در حافظه دستگاه ثبت و به محض ورود به بندر اطلاعات تخلیه و مورد استفاده قرار می‌گرفت. به بیان دیگر ما نقشه سفر آنها، مسیرهایی را که سپری کرده بودند و اینکه در چه ساعتی کجا بودند را بعد از بازگشت از سفر دریایی به دست می‌آوردیم و اگر اتفاقی برای شناورها و صیادان در حین سفر رخ می‌داد، نمی‌توانستیم به صورت لحظه‌ای آنها را پایش و یابا آنها ارتباط برقرار کنیم.

 

شاهی‌فر افزود: اما خواسته اصلی ما این بود که بتوانیم به صورت آنلاین شناورها را ردیابی کنیم و بتوانیم در صورت خطر به آنها هشدار داده و یا در صورت نیاز برای امداد و نجات آنها اقدام کنیم. این در حالی است که با سیستم آفلاین فقط می‎توانستیم در آب‌های خودمان آنها را ردیابی کنیم و زمانی که شناورها به آب‎های بین‌المللی وارد می‌شدند دیگر در دسترس ما نبودند.

 

وی با اشاره به اینکه با استعلام از سازمان تنظیم مقررات رادیویی، ماهواره و شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت خدمات را شناسایی و پس از طی فرایند قانونی، اقدام به اجرای طرح پایلوت بر روی یازده فروند شناور نمودیم. مدیرکل دفترحفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران اظهار کرد: با اجرای طرح پایلوت معایب و نواقص سیستم شناسایی شده و با رفع آنها می‎توانیم نسبت به تجهیز تمامی شناورهای صیادی که به آب‌های دور می‎روند، اقدام نماییم.

 

مدیرکل دفترحفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران افزود: برای نصب این سیستم بر روی شناورهای صیادی در آب‎های دور، 2 موضوع وجود دارد که یکی از آنها رفع نواقص و معایب موجود است و موضوع مهم دیگر آگاهی مالک شناور، خدمه و صیادان از فواید کار است که نهایتا منجر به استقبال و همکاری مناسب آنها خواهد شد.

 

شاهی‎فر با بیان اینکه 1300 فروند شناور برای صید تون ماهیان وجود دارد که از این تعداد حدود 800 فروند آنها جهت صید تن ماهیان به آب‌های دور در اقیانوس هند می‎روند، تصریح کرد: بنابراین در صورت تداوم شرایط مناسب کار تا پایان سال1396 همه شناورهای آب‌های دور و کشتی‌های صیادی را به سیستم ماهواره‌ای پایش شنارها VMS مجهز می‌کنیم.

 

وی باتوجه به مشکلاتی که در سنوات گذشته برای صیادان منطقه درآب‌های آزاد و بین‌المللی ایجاد شده کلیات نصب این سیستم را مفید ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که درآینده نزدیک با اقداماتی که انجام می‌شود شاهد هیچگونه حادثه و مشکلی برای صیادان منطقه نباشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.