چین؛ کلید اروپا برای شتاب در مسیر خودروهای برقی
صنعت خودروسازی اروپا در برابر چالشی بزرگ قرار دارد. رهبران این صنعت با هشدار به کمیسیون اروپا، ممنوعیت خودروهای احتراقی تا ۲۰۳۵ را غیرعملی دانستند و خواستار انعطاف در سیاست های اقلیمی شدند. از سوی دیگر، تسلط چین بر بازار باتری و ضعف زیرساخت های اروپا، گذار به خودروهای برقی را دشوار کرده است.

صنعت خودروسازی اروپا در برابر چالشی بزرگ قرار دارد. رهبران این صنعت با هشدار به کمیسیون اروپا، ممنوعیت خودروهای احتراقی تا ۲۰۳۵ را غیرعملی دانستند و خواستار انعطاف در سیاست های اقلیمی شدند. از سوی دیگر، تسلط چین بر بازار باتری و ضعف زیرساخت های اروپا، گذار به خودروهای برقی را دشوار کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، صنعت خودروسازی اروپا در آستانه تحولی بزرگ اما پرچالش قرار دارد. رهبران ارشد انجمن های خودروسازی و تأمین کنندگان قطعات اروپا در نامه ای صریح به اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، هشدار دادند که طرح ممنوعیت فروش خودروهای با موتور احتراقی تا سال ۲۰۳۵ دیگر عملی نیست. این نامه که پیش از نشست کلیدی ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۵ نگاشته شده، همچون زنگ خطری برای بازنگری در اهداف اقلیمی سختگیرانه اتحادیه اروپا به صدا درآمده است.
این مدیران از جمله اولا کالنیوس از مرسدس بنز و ماتیاس زینک از شرکت شفلر، با تأکید بر تعهد به هدف بلندمدت انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰، از موانع متعددی همچون رقابت فزاینده تولیدکنندگان چینی، موانع تجاری ایالات متحده آمریکا، وابستگی به زنجیره تأمین باتری آسیا و زیرساخت های ناکافی شارژ در اروپا سخن گفتند که گذار سریع به خودروهای برقی را دشوار کرده است.
خودروهای برقی؛ تنش میان آرمان های اقلیمی و واقعیت های اقتصادی
خودروهای برقی هنوز در مراحل ابتدایی هستند و تنها ۱۵ درصد از فروش خودروهای سواری و ۹ درصد ون ها را در بازار اروپا تشکیل می دهند. خودروسازان همچنان به سود مدل های احتراقی وابسته اند، در حالی که هزینه های بالای تولید و کندی توسعه زیرساخت ها این گذار را به مسیری پرپیچ وخم تبدیل کرده است.
تأمین کنندگان قطعات نیز تحت فشارند؛ شرکت هایی مانند Continental AG در حال تعدیل نیرو و Valeo SE با کاهش سودآوری مواجه شده اند.
از همین رو رهبران صنعت خودرو خواستار رویکردی منعطف تر و بی طرف از نظر فناوری شدند که فضایی برای خودروهای هیبریدی، هیدروژنی و سوخت های کربن زدایی شده فراهم کند. این درخواست بازتابی از تنش میان آرمان های اقلیمی و واقعیت های اقتصادی است که صنعت خودروسازی اروپا را دربر گرفته است.
بازطراحی راهبرد اروپا در صنعت باتری؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر
صنعت باتری خودروهای برقی میدان رقابتی است که اروپا در آن با چالشی بزرگ روبه رو است. سلطه چین بر این صنعت با در اختیار داشتن ۸۳ درصد تولید جهانی سلول های باتری و بخش عمده پالایش فلزات هشداری جدی برای اروپا است. گزارش بلومبرگ ان ای اف نشان می دهد چین نه تنها در تولید، بلکه در فناوری های نوین مانند باتری های حالت جامد پیشتاز است؛ باتری هایی که وعده چگالی انرژی بالاتر و ایمنی بیشتر را می دهند.
شکست پروژه های بومی مانند Britishvolt و Northvolt و تأخیر در طرح های شرکت های بزرگ اروپایی نشان دهنده ضعف زیرساختی اروپاست. ظرفیت تولید داخلی اروپا در این صنعت تنها ۵۰ گیگاوات ساعت است که عددی ناچیز در مقایسه با ۳۸۶۰ گیگاوات ساعت جهانی به شمار می رود.
همکاری با چین؛ راهی برای بقا
در این میان، همکاری با تولیدکنندگان چینی می تواند ناجی اروپا باشد. پروژه های مشترکی مانند کارخانه ۴.۱ میلیارد یورویی CATL و Stellantis در اسپانیا یا همکاری Inobat اسلواکی با Gotion، نمونه هایی از این رویکرد هستند، اما برای تقویت این همکاری ها، اروپا باید سیاست های یارانه ای و تجاری خود را بازطراحی کند. تخصیص ۸۵۰ میلیون یورو از «صندوق نوآوری» به پروژه های باتری، گامی مثبت اما ناکافی است، زیرا بسیاری از دریافت کنندگان این کمک مالی ظرفیت تولید محدودی دارند.
اروپا می تواند با الگوبرداری از چین، شرط همکاری با شرکای محلی را برای سرمایه گذاری های خارجی الزامی کند. این رویکرد ضمن حفظ منافع اروپا، می تواند به انتقال فناوری و افزایش مقیاس تولید کمک کند. چین نیز از این همکاری استقبال می کند، چراکه به دنبال سهمی از بازار پرسود اروپا و کاهش موانع تجاری است.