آیا چین پدرخوانده خودروهای برقی جهان است؟
در سال های اخیر موفقیت چین در زمینه خودروهای برقی قابل توجه بوده است. سال گذشته خودروهای برقی یک چهارم کل خودروهای سواری فروخته شده در چین را به خود اختصاص دادند. بنابراین آیا می توان این کشور را پدرخوانده خودروهای برقی جهان نامید؟
در سال های اخیر موفقیت چین در زمینه خودروهای برقی قابل توجه بوده است. سال گذشته خودروهای برقی یک چهارم کل خودروهای سواری فروخته شده در چین را به خود اختصاص دادند. بنابراین آیا می توان این کشور را پدرخوانده خودروهای برقی جهان نامید؟
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، حدود نیمی از تمام خودروهای برقی فروخته شده در سطح جهان را تولیدِ کشور چین هستند. در رقابت برای کاهش انتشار کربن، کشورهایی از آمریکا تا نیوزلند، مشوق هایی را برای افزایش فروش خودروهای برقی ایجاد کرده اند؛ تاکتیک هایی که با مرور آن ها می توان دریافت، بسیاری از کشورها، برای سهم گرفتن از این بازار همان راهی را می روند که چین در یک دهه گذشته رفته است.
موفقیت چین در تولید خودروهای برقی نفس گیر و شبیه به رفتار یک پدرخوانده است. سال گذشته خودروهای برقی یک چهارم کل خودروهای سواری فروخته شده در چین را به خود اختصاص دادند این در حالی ست که بر اساس آمارها در آمریکا از هر هفت نفر، یک نفر و در اروپا از هر هشت نفر تنها یک نفر خودروی برقی دارند. سرعت رشد خودروهای برقی در حال افزایش است. HSBC انتظار دارد ضریب نفوذ خودروهای برقی در دومین اقتصاد بزرگ جهان تا سال 2030 به 90 درصد برسد.
با احتساب خودروهای هیبریدی پلاگین، فروش خودروهای پاک در چین در سال 2022 به 5.67 میلیون رسید که بیش از نیمی از کل تحویل های جهانی است. وبسایت بلومبرگ پیش بینی می کند که چین حدود 60 درصد از فروش 14.1 میلیون خودروی برقی جدید جهان را در سال جاری به خود اختصاص دهد.
بدیهی است که زیرساخت کافی به پذیرش خودرو برقی کمک می کند. چین که دارای بزرگترین شبکه شارژ در جهان است، تنها در سال 2022، 649000 ایستگاه شارژر عمومی اضافه کرد که حداقل 70 درصد از کل نصب های انجام شده سراسر جهان در آن سال است.
با تشویق تمام پیشرفت های حاصل شده، سازندگان خودروهای برقی چین را با مدل های جدید هجوم آورده اند و امسال با تلاش شرکت ها برای پیشی گرفتن از رقبا، جنگ قیمت ها شعله ور شد. تحلیلگران انتظار دارند که در چین ادغام این صنعت در پیش باشد.