| کد خبر: 176714 |

◄ دولت رفتار خود در برابر خودروسازان را تغییر دهد

دولت می‌تواند یک بار برای همیشه به عمر مدیریت بی‌برنامه در خودروسازی‌های بزرگ خاتمه دهد و خودروسازی را تعطیل کرده و این تخم لقّ را که موجب رانت و مشکلاتی برای کشور شده را برای همیشه از جا بِکَند.

تین نیوز

با شروع تحریم‌ها و نشانه رفتن صنعت خودروسازی ایران از سوی کشور آمریکا، صنعت خودروسازی کشورمان این روزها حال و روز خوشی ندارد. آمار منتشر شده از سوی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا در روزهای اخیر نیز بیانگر برهم خوردن معادلات مالی در این شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که اگر پرداخت دیون آن‌ها به بانک تا یک سال به تاخیر نیفتد بار دیگر این دولت است که باید خزانه را به خودروسازان واگذار کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کارشناس صنعت خودرو کشورمان در این‌باره گفت: این‌که گفته می‌شود دولت و مردم مجبور به انجام کاری هستند بر می‌گردد به مدیریت در دو خودروسازی بزرگ که سال‌ها است متوجه قضیه زیان‌ده بودن خودروسازی در ایران شده‌اند.

فرید زاوه با اشاره به اینکه دولت ناگزیر از حمایت از صنعت خودروسازی نیست، افزود: دولت می‌تواند یک بار برای همیشه به عمر مدیریت بی‌برنامه در خودروسازی‌های بزرگ خاتمه دهد و خودروسازی را تعطیل کند.

وی با بیان اینکه اگر بهره بانکی بالا است برای تمامی صنایع بالاست، تصریح کرد: چرا تنها خودروسازان هستند که با اندک تلاطمی دچار مشکل می‌شوند. این نکته نشان می‌دهد که در خودروسازان ضعف مدیریتی حاکم است.

به گفته وی، هزینه تعویق یکساله دریافت اقساط بانکی از خودروسازان باید از جیب چه کسانی پرداخت شود. جز آن‌که از محل اعتبارات یک سری موسسات مالی و مردم سپرده گذار هزینه عدم مدیریت خودروسازان باید داده شود؟ چرا باید مردم هزینه خودروسازان را تامین کنند؟

زاوه با اشاره به زیان چند صد میلیونی ناشی از آلودگی هوا، یادآور شد: روزی 20 میلیون تومان یارانه سوخت، تحمل آلودگی هوا و کشته شدن سالانه چند هزارنفر در جاده‌ها کافی نیست که امروز باید هزینه تعویق اقساط بانکی خودروسازان نیز به سبد هزینه مردم اضافه شود؟

به گفته وی،  چرا باید به خودروسازان میلیاردها تومان داده شود که دست آخر خودروساز 405 و یا پراید تحویل مردم بدهند؟ تمام افتخار خودروساز ایرانی 405 است که در مراحل نخست تحریم آمریکا تولید آن نیز متوقف شد. به نظر می‌رسد صنعت خودرو با این نحو مدیریت که تا به امروز پیش آمده نشان داده که این مدل مدیریت در کشور ناکارآمد است و منجر به زیان‌های بسیاری نزد مصرف کننده و کشور شده است و نسل آتی نیز از آن بی‌بهره نمانده‌اند.

زواه به این نکته نیز اشاره داشت که دولت در عوض تخصیص اعتبار 10 هزار میلیاردی به خودروسازان بهتر است رفتار خود را در مقابل این صنعت زیان ده‌ تغییر دهد، افزود: دادن امتیازات پی‌درپی در سال‌های گذشته از جمله وام 100 میلیاردی و تخصیص ارز 4200 تومانی به خودروسازان طبق تجربه دردی از این صنعت دوا نخواهد کرد. مگر ارزش افزوده این صنعت برای اقتصاد کشور چقدر هست که باید این همه بودجه برای آن در نظر گرفت.

به گزارش تین‌نیوز، سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا گفته است: اگر به خودروسازان بابت بهره مالی شبکه بانکی تنفسی داده نشود، دولت در سال‌های بعد مجبور خواهد بود مبلغی در حدود 10 هزار میلیارد تومان برای جبران زیان خودروسازان بپردازد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.