| کد خبر: 169942 |

پس از توقف واردات خودرو این‌بار نوبت به کاهش عرضه خودروهای داخلی به بازار رسید

◄ افزایش 6 تا 19 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی

چگونه ممکن است این اتفاق از سوی خودروسازان بیفتد و فشاری به منظور عرضه محصولات بر خودروساز اعمال نشود. بازار خودرو کشور خود گویای این مطلب است که عرضه و تقاضا از سوی خودروسازان در حالت تعادل نیست.

تین نیوز

به نظر می‌رسد مشکلات و مسائل خودرو در ایران تمامی ندارد و این بخش از صنعت کشور همه روزه با حاشیه‌ای در کشور همراه می‌شود که بازار خودرو نیز از آن جدا نیست.

به گزارش تین‌نیوز، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو کشور با انتقاد از تولید کنندگان داخلی خودرو در خودداری از فروش و عرضه اتومبیل طی چند روز اخیر، گفت: متاسفانه خودداری از تحویل خودرو به بازار موجب فضای سودجویی در بازار خودرو شده و روزانه قیمت‌ها دستخوش تغییرات چند میلیونی می‌شود.

موتمنی افزود: چگونه ممکن است این اتفاق از سوی خودروسازان بیفتد و فشاری به منظور عرضه محصولات بر خودروساز اعمال نشود. بازار خودرو کشور خود گویای این مطلب است که عرضه و تقاضا از سوی خودروسازان در حالت تعادل نیست.

وی به تغییر قیمت پنج‌ میلیون و هشتصد هزار تومانی سواری پژو 405 از 33 میلیون و 200هزار تومان به 39‌میلیون، تنها ظرف چهار روز اشاره کرد و افزود: چطور ممکن است یک خودرو با این رنج قیمت در مدت کوتاهی با چنین رشد قیمتی همراه شود و دلیل منطقی‌ای نیز برای آن در دست نباشد.

موتمنی تصریح کرد: کمبود عرضه همواره با دیدگاه ارزشمندی و افزایش تقاضای خرید همراه می‌شود و  این مساله این روزها باعث بروز برخی نارضایتی در بازار خودرو شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو ادامه داد: این موضوع در سایر خودروسازی‌ها ازجمله سایپا نیز صدق می‌کند اما افزایش محصولات این کمپانی نسبتا کم‌تر است.

وی  خودروهایی تولید داخل را به سه گروه قیمتی زیر 30میلیون تومان، 30تا 45 میلیون و 45تا60میلیون تقسیم‌بندی کرد و افزود: در گروه خوردهای با قیمت بین 30تا 45 میلیون تومان رشد قیمتی بین دو تا شش میلیون رخ داده و خودروها با قیمت بالایی 45 میلیون تومان نیز با افزایش بین 6 تا 19 میلیون تومان مواجه شده‌اند. تمام افزایش قیمت‌ها نیز نشای از  کمبود عرضه خودرو از سوی خوردوسازان است.

موتمنی

 

موتمنی به نقش اثرگذار دستگاه‌های نظارتی بر تعدیل عرضه و تقاضای خودرو، اشاره داشت و ابرازداشت: حاشیه بازار دردو دهه گذشته موجب افزایش قیمت کاذب در بازازر خودرو شده و در عین حال فروش خودروسازان را تسهیل کرده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای رقابت برای تعدیل قیمت خودرو به عنوان دستگاه نظارتی ورود پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: رئیس شورای رقابت در جلسات، بارها ار خودروسازان خواسته منصفانه اقدام به قیمت‌گذاری و فروش کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، خاطرنشان کرد: خودروسازان باید به اندازه کافی محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا از بروز پدیده «چند نرخی» جلوگیری شود.

 به نظر می‌رسد شورای رقابت به عنوان دستگاه نظارتی، از قدرت اجرایی خوبی به منظور جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت خودروها برخوردار نیست و ممانعت از ادامه برخی فعالیت‌ها در بازار خودرو نیاز به قوه اجرایی قوی‌تری دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.