| کد خبر: 267631 |

مرو، مسیر جدید گفتمان تجاری خراسان با همسایه ترکمن

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در شمال ایران، با استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان هم مرز است که خراسان رضوی با داشتن بیشترین مرز خارجی با این کشور، سه گمرک فعال نیز در این مرز دارد.

تین نیوز

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در شمال ایران، با استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان هم مرز است که خراسان رضوی با داشتن بیشترین مرز خارجی با این کشور، سه گمرک فعال نیز در این مرز دارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابرنیوز، روابط تجاری ترکمنستان با استان خراسان رضوی همواره مطلوب بوده است اما از زمان شیوع کرونا و محدودیت هایی که آن کشور برای ورود کامیون های ایرانی اعمال کرد، سطح این روابط با فراز و نشیب هایی همراه شد که پس از پایان این بیماری، این مراودات از سر گرفته شد.

ایران از لحاظ صادرات کالا، بعد از امارات، ترکیه و چین چهارمین صادرکننده کالا به کشور ترکمنستان است و آخرین آمار صدور کالا به این کشور مربوط به ۸ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

اکنون شرایط مراودات تجاری خراسان رضوی با کشور ترکمنستان مطلوب است و محدودیتهای مرزی برداشته شده است، به ویژه مرز لطف آباد به عنوان مرز اصلی زمینی خراسان رضوی با آن کشور و مرز سرخس به عنوان مرز ریلی از شرایط خوبی در تجارت برخوردارند.

گفتنی است شهر مرو در فاصله ۲۴۰ کیلومتری مرز سرخس واقع شده و دومین شهر پرجمعیت ترکمنستان پس از پایتخت است و عمده فعالیت های اقتصادی این کشور در منطقه مرو انجام می شود.

با از سرگیری مراودات تجاری بین خراسان رضوی و کشور ترکمنستان، مسئولان این استان تلاش کردند ارتباط خود را با یکی از استانهای این کشور برقرار کرده و آن را محور توسعه فعالیتهای تجاری و اقتصادی خود قرار دهند.

استانداران خراسان رضوی و ماری ترکمنستان در امسال به ویژه دی ماه، پیگیر رفع موانع همکاری های تجاری شدند و سفر هفته گذشته استاندار خراسان رضوی به ماری با همین هدف انجام گرفت.

محمدرضا توکلی زاده با اشاره به مراودات تجاری و اقتصادی خراسان رضوی و ترکمنستان، اظهار کرد: استان های خراسان رضوی و ماری (ترکمنستان)، ظرفیتهای متعددی برای تقویت مراودات دوجانبه اقتصادی دارند که در چهارچوب تبادل هیات های تجاری و برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، می توان این ظرفیت ها را معرفی، احصا و فعال نمود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در بخش صنعت، خراسان رضوی ظرفیت های خوب و رو به رشدی را فراهم نموده که می تواند در کشور ترکمنستان مورد استفاده قرار بگیرد، توان بالای شرکت های خدمات فنی و مهندسی این استان نیز می تواند در اجرای پروژه های زیرساختی و عمرانی ترکمنستان به کار گرفته شود، به موازات آن در کشور ترکمنستان نیز ظرفیت بسیار مطلوبی در بخش کشاورزی فراهم است که می تواند به توسعه صادرات محصولات این بخش به ایران منتج شود.

وی توانمندی های استان خراسان رضوی در موضوع تولید ماشین آلات کشاورزی و زیرساخت های گلخانه ای را تشریح و اعلام آمادگی کرد که در صورت علاقه مندی طرف ترکمنستانی، تجارب نوینی که در این حوزه در استانمان وجود دارد، به فعالان اقتصادی این کشور منتقل شود.

همچنین ابوالفضل چمندی با توجه به ایفای نقش لجستیک بین این دو کشور، اظهار کرد: توافق برای تقویت همکاری های مشترک دوجانبه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و لجستیک مابین مبادی مرزی مشترک در سرخس لطف آباد و باجگیران با کشور ترکمنستان، توافق برای حمایت از مبادلات تجاری صادر کنندگان مابین ۲ استان و برگزاری نمایشگاههای استانی در مرو و مشهد در سال میلادی به صورت متقابل، سفر هیات استان مرو به استان خراسان رضوی؛ از جمله این توافقات است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی تشکیل کمیته مشترک پیگیری توافقات سفر و همکاری های ۲ استان از طریق ارتباط مستمر فی مابین نمایندگان این استانها (معاونان اقتصادی استانداری های دوطرف)، دعوت از رئیس موسسه انرژی ترکمن، رئیس و مدیران شرکت “تازه آی” و رییس شورای بازرگانان مرو برای سفر به خراسان رضوی، تقویت دالان ریلی شمال – جنوب با تمرکز بر مرز سرخس و رفع موانع ریلی و موضوع تامین واگن از طرف کشور ترکمنستان را از دیگر توافقات مزبور برشمرد.

وی افزود: در این سفر بر تقویت مبادلات تجاری بین استانهای خراسان رضوی و مرو، با تمرکز بر حوزه های انرژی و همچنین تأمین نهاده های دامی و گوشت قرمز و حمایت از همکاری ها و سرمایه گذاری ها در بخش خدمات فنی و مهندسی و صنایع دانش بنیان نیز تاکید شد که مورد توافق دوطرف قرار گرفت.

امید است با اجرایی شدن این توافقات و تداوم سفرهای هیات های تجاری دوطرف، بتوان مسیر جدیدی را برای خراسان رضوی به منظور توسعه روابط تجاری با کشورهای آسیای میانه و توسعه ترانزیت و فعال شدن بیش از پیش در گذرراه شمال – جنوب در کشور ترسیم و فعال کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.