| کد خبر: 173530 |

در پی اعتراضات پی درپی رانندگان ترانزیتی انجام شد:

◄ پادرمیانی دولت برای حل مشکل ترانزیتی ایران و ترکمنستان

از آنجایی‌که بحران در روابط ترانزیتی ایران و ترکمنستان به اوج خود رسیده بود لازم بود که گفت‌وگوهای جدید توسط یکی از مقامات دولتی انجام شود.

تین نیوز

چند ماه بعد از سنگ اندازی‌های ترکمنستان در مسیر ترانزیت ایران، مقامات دولت ایران با هدف گسترش روابط تهران و دوشنبه به این کشور سفر و مذاکرات جدیدی برای بهبود روابط اقتصادی و حمل‌ونقلی داشتند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز از نخستین روزهای امسال کشور، ترکمنستان در بخشنامه‌های متنوع و پرسروصدا، هر روز محدودیت‌های جدیدی بر سر راه کامیون‌های ایرانی گذاشت تا جایی که رانندگان ترانزیتی و اعضای شرکت‌های حمل‌ونقلی در گفت‌وگوهای متعدد با خبرنگار تین‌نیوز خواستار ورود مقامات دولت ایران و گفت‌وگوی مستقیم برای حل مشکلات شدند.

بیش‌تر بخوانید:

چند هفته پیش هم این کشور در سناریوی جدیدی ورود کامیون‌های حامل کالا به مقصد تاجیکستان را ممنوع کرد که به‌مراتب از افزایش ناگهانی عوارض برای کامیون‌های ایرانی اقدامی بدتر و سخت‌تر بود.

یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی در خصوص نتایج این گفت‌وگوها به خبرنگار ما گفت:  از آنجایی‌که بحران در روابط ترانزیتی ایران و ترکمنستان به اوج خود رسیده، لازم بود که گفت‌وگوهای جدید توسط یکی از مقامات دولتی انجام شود.

او گفت: به نظر می‌رسد در سفر اخیر واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور که در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ترکمنستان انجام شد، اتفاقات جدید رخ‌داده است که البته هنوز از نتایج ان به طور رسمی بی‌خبر هستیم.

به گفتهٔ او حل مشکلات ترانزیتی ایران و ترکمنستان یکی از دستور کارهای جدی این نشست بوده است که در عین حال دستور کاری جدی در وزارتخانه هم هست؛ اما بدون حمایت دولت و دستگاه دیپلماسی شدنی نیست.

آن‌طور که گفته می‌شود مقامات دو کشور در دیدار اخیر ضمن تأکید بر توسعه روابط راهبردی دو کشور خواستار تعمیق و تسریع در روابط دو کشور در زمینهٔ مختلف شدند و محمود واعظی با تأکید بر راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران در توسعه روابط با همسایگان خود به هدف راهبردی ایران در تعمیق روابط با همسایگان خود در توسعه روابط دوجانبه در تمامی حوزه‌ها با ترکمنستان اعلام آمادگی کرده است.

واعظی در این دیدار با اعلام آمادگی ایران برای عملیاتی کردن تمامی توافقات انجام‌شده گفته است: تهران هیچ‌گونه محدودیتی در همکارهای دوجانبه در حوزه‌های مختلف نظیر  انرژی، همکاری‌های گمرکی، خدمات فنی و مهندسی، حمل‌ونقل و ترانزیت ، همکاری‌های دریایی در حوزه دریاچه خزر و روابط تجاری با عشق‌آباد ندارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با برشمردن مزیت‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان به‌عنوان دو همسایه دارای منافع مشترک منطقه‌ای گفته است: مرز مشترک و اشتراک فرهنگی دو کشور یک مزیت منحصربه‌فرد برای رونق روابط تجاری و گردشگری دو کشور است و ما خواستار رفع موانع و گسترش روابط تجاری و گردشگری دو کشور هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.