| کد خبر: 251579 |

شمارش معکوس برای تماشای اولین پرواز در گناباد

گناباد؛ شهری که جزو کهن ترین شهرهای ایران به شمار می رود، پس از سال ها انتظار دارای فرودگاه خواهد شد.

تین نیوز

گناباد؛ شهری که جزو کهن ترین شهرهای ایران به شمار می رود، پس از سال ها انتظار دارای فرودگاه خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ گناباد که از شمال 290 کیلومتر با مشهد و از جنوب 210 کیلومتر با بیرجند فاصله دارد، در شعاع 250 کیلومتری خود تاکنون فرودگاهی نداشته و در دهه فجر سال جاری برای نخستین بار دارای فرودگاه مستقل خواهد شد.

با همت دولت سیزدهم، پروژه نیمه تمام فرودگاه شهدای گناباد در حالی روزهای پایانی خود را سپری می کند که اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان و متخصصین بیمارستان مجهز بهلول و صنعتگران و سرمایه گذاران بخش های مختلف از اینکه دیگر لازم نیست علاوه بر پرواز، خستگی و مخاطرات سفر جاده ای را نیز تحمل کنند تا به شهرستان گناباد برسند، خوشحالند.

بیشتر بخوانید؛

تکمیل فرودگاه گناباد به کجا رسید؟

همیشه واژه "نخستین" واژه جذاب و قابل توجهی است. مثلا وقتی راجع به احداث نخستین قنات جهان در گناباد صحبت می کنیم، ناخودآگاه ذهن مان به سمت هوش بالای مردم این دیار می رود که در سال های کهن چگونه توانسته اند با حفر " قنات قصبه"، قناتی ایجاد کنند که بعد از گذشت بیش از2500 سال هنوز گردشگران زیادی را برای تماشا آن به گناباد می کشاند.

گناباد که درجنوب استان خراسان رضوی قرار دارد به عنوان یکی از شهرهای کهن ایران، پیش از این ها باید دارای فرودگاه می شد تا بوسیله آن بتواند فرهنگ و هنر مردمانش را به مانند صنایع دستی زیبای خود به نقاط دیگر صادر کند.

به بهانه بهره برداری از پروژه بزرگ فرودگاه شهدای گناباد که به زودی صورت می گیرد، با مدیر این فرودگاه گفتگو کردیم.

مهدی توکلی کندری با بیان اینکه مطالعات احداث باند فرودگاه شهدای گناباد به عنوان باند امداد و نجات تا سال 1374 انجام شده و پس از مکان یابی و تامین زمین تا اواخر سال 1389 بصورت باند خاکی در اختیار وزارت کشور بوده است.

وی ادامه داد: مالکیت فرودگاه شهدای گناباد در اوایل سال 1390 به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و این شرکت مادرتخصصی تا سال 1397 موفق به احداث 2700 متر باند آسفالته به عرض 45 متر و تاکسی وی و اپرون شده است.

رئیس فرودگاه شهدای گناباد با بیان اینکه اکنون پروژه احداث ترمینال پروازهای داخلی و ساختمان جنبی فرودگاه به اتمام رسیده است، گفت: این پروزه که از سال 1397آغاز شده بود تا شهریور ماه سال جاری حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با خاتمه فعالیت پیمانکار و ادامه پروژه به صورت امانی و با تامین اعتبار پنج میلیارد تومان، از منابع داخلی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به پایان رسید.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده در سطح شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و تلاش مدیرکل محترم و همکارانم در اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی از اوایل  سال 1400 علی رغم شرایط سخت کرونایی و محدودیت های منابع مالی شرکت تکمیل طرح احداث فرودگاه شهدای گناباد سرعت گرفت به گونه ای که طی دو سال اخیر اعتبارات قابل توجهی برای آن تخصیص داده شده است که از شاخص ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخصیص220 میلیارد ریال اعتبار و احداث مسیر دسترسی و محوطه سازی داخل فرودگاه به مساحت حدود33000متر مربع و احداث ساختمان نیروگاه برق اضطراری و مخزن بتنی آب

  • -تامین و تخصیص اعتبار به مبلغ 200میلیارد ریال به صورت اوراق اسناد خزانه اسلامی از محل منابع سازمان مدیریت با تاریخ سررسید 1402و1403 و احداث  4500متر دیوار پیرامونی و جاده حفاظتی

  • -تامین و تخصیص حدود 180 میلیارد ریال اعتبار جهت احداث ترمینال و ساختمان جنبی

  • -خرید انشعابات و احداث 1800متر شبکه برق 20کیلوولت هوایی

  • احداث حدود 5000 متر شبکه آب شامل آب شرب و فضای سبز و آتش نشانی

  • احداث 2500متر شبکه فولادی و پلی اتیلن جهت گازرسانی به فرودگاه همراه با ایستگاه تقلیل فشار گاز

  • احداث 2500 متر شبکه مخابراتی بصورت فیبر نوری

  • احداث چاه آب جهت فضای سبز

  • تامین کامل تجهیزات ترمینالی شامل تسمه نقاله ها، باسکول ها، صندلی ها، تابلوهای راهنما و...

  • تامین تجهیزات نیروگاه برق اضطراری شامل تابلوهای برق و ژنراتورها، بانک خازن و...

  • سایت یابی و تامین تجهیزات کمک ناوبری از جمله آنتن ها، تجهیرات الکترونیکی، ترانس های برق، حدود 10000 متر انواع کابل برق، تلفن، فیبر نوری

  • جابجایی برج مراقبت پرواز و بهسازی کامل و نصب تجهیزات شامل گیرنده و فرستنده ها و ....

  • رفع موانع پروازی و آزاد سازی 300 متر از طول باند

مراحل پایانی نصب و راه اندازی سیستم کمک ناوبری فرودگاه گناباد

مدیر فرودگاه گناباد در خصوص آخرین وضعیت نصب و راه اندازی دستگاه های کمک ناوبری فرودگاه گناباد گفت: راه اندازی سامانه کمک ناوبری مراحل پایانی خود را سپری می کند و فرمانداری محترم شهرستان طی سال جاری با توجه به سایت یابی انجام شده جهت نصب این سامانه 118 هکتار اراضی مورد نیاز را به فرودگاه اختصاص داده اند، این در حالی است که در سال 1399 نیز براساس توافقات انجام شده فرمانداری محترم شهرستان شش هکتار اراضی مورد نیاز جهت احداث مسیر دسترسی به فرودگاه را نیز تامین و در اختیار قرار داده بودند که مجموع مساحت فرودگاه حدود 380 هکتار است.

توکلی وجود دستگاه کمک ناوبری را لازمه حضور شرکت های هواپیمایی در گناباد دانست و تصریح کرد: با داشتن دستگاه کمک ناوبری و طرح اپروچ شاهد فعالیت شرکت های هواپیمایی در شهرستان خواهیم بود.

برقراری دو پرواز در هفته از فرودگاه گناباد

وی با بیان اینکه در صورت تامین ناوگان، پیش بینی می شود حداقل شاهد دو پرواز در هفته باشیم، عنوان کرد: با توجه به فاصله زمینی 925 کیلومتری گناباد تا تهران و نبود راه آهن، بدون شک با برقراری این مسیر پروازی خدمت بزرگی به مسافران این مسیر صورت خواهد گرفت.

مدیر فرودگاه گناباد خاطرنشان کرد: بهره برداران این فرودگاه در شعاع 150 کیلومتری گناباد ساکن 11 شهرستان جنوبی خراسان رضوی و شمالی خراسان جنوبی هستند که مدیران استانی و نمایندگان مجلس در حال رایزنی با شرکت های هواپیمایی جهت فعالیت در گناباد هستند و طبق برنامه، تلاش می کنیم تا در سال های آینده پس از اخذ مجوز مرز هوایی مسیر پروازی عتبات عالیات را از این فرودگاه برقرار کنیم.

توکلی با اشاره به فاز دوم پروژه فرودگاه گناباد، گفت: اسناد مناقصه این طرح توسط مشاور پروژه در دست تهیه است که پس از طی مراحل اداری مناقصه آن جهت انتخاب پیمانکار برگزار خواهد شد..

باهم، برای داشتن ایرانی آباد

اکنون که مدیران استان خراسان رضوی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با هدف توسعه صنعت هوانوردی در بخش فرودگاهی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، کاری بزرگ را رقم زده اند و بدنبال آن مردم شهرستان گناباد برای نخستین بار صاحب فرودگاه خواهند شد.

فرودگاه یکی از مصادیق توسعه در کشور است و بدون شک اجرای پروژه هایی نظیر بهسازی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد و البته احداث فرودگاه شهدای گناباد می تواند الگوی خوبی برای سایر مدیران در حوزه های مختلف باشد که با تکیه بر نیروی متخصصان داخلی و کار جهادی می توان در مسیر ساختن ایرانی آباد گام برداشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.