| کد خبر: 221316 |

جزئیات محاسبه بلیت قطارشهری مشهد براساس مسافت

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: با متغیر شدن بهاء بلیت مترو حداقل کرایه بدون تخفیف برای دو ایستگاه ۷۵۰ و حداکثر کرایه ۱۳۰۰ تومان خواهد بود.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: با متغیر شدن بهاء بلیت مترو حداقل کرایه بدون تخفیف برای دو ایستگاه ۷۵۰ و حداکثر کرایه ۱۳۰۰ تومان خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وحید مبین‌مقدم در خصوص متغیر شدن کرایه قطار شهری مشهد اظهار کرد: برمبنای لایحه جدیدی که در شورای شهر مشهد به تصویب رسید، نحوه دریافت کرایه قطارشهری تغییر می‌کند. شیوه جدید محاسبه کرایه قطارشهری دارای چندین پارامتر است؛ پارامتر اصلی برمبنای تعداد ایستگاه طی شده است، یعنی هرچه تعداد ایستگاه طی شده کم‌تر باشد هزینه سفر کمتری دریافت می‌شود و هرچه تعداد ایستگاه زیادتر باشد این کرایه بیشتر می‌شود.

وی افزود: حداقل کرایه بدون تخفیف برای دو ایستگاه ۷۵۰ و حداکثر کرایه ۱۳۰۰ تومان برای ۲۳ تا ۲۵ ایستگاه است که نحوه محاسبه مسافت به این صورت است که فرد، هم در زمان ورود و هم در هنگام خروج من کارت می‌زند و با توجه به مسافت طی شده، میزان هزینه کسر می‌شود.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص انواع  تخفیفات این طرح بیان کرد: یکسری تخفیفات به کرایه دریافتی تعلق میگیرد. یکی از تخفیفات، تخفیف زمان است یعنی درساعاتی مثل ۸ تا ۱۲ و ۲۰ تا ۲۲ شب که مترو خلوت‌تر است ۱۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود. در این طرح تخفیف ناحیه نیز وجود دارد، باتوجه به این موضوع که خط دو قطار شهری مشهد نسبتا مسافر کمتر دارد و معمولا خلوت‌تر است، به عنوان یک ناحیه تخفیفی در نظر گرفته شده و ۱۵ درصد تخفیف در خط دو اعمال می‌شود. این تخفیف فقط برای افرادی که در خط دو تردد می‌کنند است یعنی افرادی که در خط دو سوار می‌شوند ‌و در همین خط پیاده می‌شوند. اگر افراد تغییر مسیر بدهند و از خط دو به خط یک بروند  و یا برعکس دیگر تخفیف اعمال نمی‌شود.

مبین‌مقدم با اشاره به اینکه از دیگر تخفیفاتی که در این طرح به آن توجه شده موضوع تکریم اجتماعی است، بیان کرد: افرادی از اقشار خاص مشخص می‌شوند که به این افراد ۲۰ درصد تخفیف کرایه تعلق می‌گیرد. این افراد شامل دانش‌آموزان، دانشجویان، سالمندان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، سربازان و کارگران روزمزد ساختمانی اهستند. این گروه‌ها باید به مکان‌هایی که در آینده تعیین خواهد شد، مراجعه کنند و با ارائه مدارک، یک عدد کارت شخصی‌سازی شده دریافت کنند که زمانی که از مترو استفاده می‌کنند از طریق این کارت شخصی، علاوه بر تخفیفات قبلی، ۲۰ درصد تخفیف تکریم اجتماعی نیز برای آنها اعمال می‌شود.

وی بیان کرد: تخفیفات ماهانه مختص به همان ماه است و اگر استفاده نشود امکان استفاده آن در ماه بعد وجود ندارد؛ یعنی این تخفیفات منتقل نمی‌شود و درهمان ماه باید استفاده شود.

مبین‌مقدم  گفت: سیاست اخذ کرایه پیچیدگی خاص خودش را داد و دارای انواع روش‌هاست که در نقاط مختلف دنیا که دارای شبکه مترو هستند این سیاست درحال اجرا است. ما هنوز در ابتدای راه هستیم و برای اولین بار است که این طرح را اجرا می‌کنیم. ممکن است در اینده موارد دیگری به این تخفیفات و به این طرح اضافه شود. همچنین شاید مواردی نیاز به اصلاح داشته باشند. شاید در آینده گروه‌های بیشتری در این طرح شامل تخفیفات شوند اما در حال حاضر درحد امکان در کمیسیون‌های مختلف برروی این طرح کار شده است.

وی اظهار کرد: پیاده‌سازی این سیاست کلان، یک کار گروهی در شهرداری است. بخشی از کار را سازمان فاوا انجام می‌دهد. بخش کوچکی را سازمان قطار شهری و بخشی از کار را شهرداری انجام می‌دهد.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد عنوان کرد: باید حداکثر کرایه در حداقل موجودی کارت وجود داشته باشد. همچنین بلیت‌های تک نفره باتوجه به مصوبه سال ۹۹ نرخ ثابت ۱۵۰۰ تومان است و تخفیفات شامل این بلیت‌ها نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد اضافه کرد: مسئله سیاست اخذ کرایه طرحی است که در همه دنیا انجام می‌شود، منتهی نه در ابتدای بهره‌برداری بلکه بعد از چندین سال که شبکه‌های مترو گسترش و فاصله‌ها افزایش پیدا می‌کند این طرح را پیاده می‌کنند، چون این روش باعث عادلانه شدن پرداخت کرایه می‌شود.

وی یادآور شد: این طرح موجب کاهش درآمد شرکت بهره‌برداری و شهرداری است. براساس محاسبات انجام شده و درصورت اجرای طرح در امسال، ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان کاهش درآمد را خواهیم داشت، اما از آنجایی که پرداخت عادلانه مورد توجه است، این کاهش درآمد را شهرداری قبول کرده است.

مبین‌مقدم با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است که این طرح تا آخر امسال به اجرا می‌رسد، گفت: درحال حاضر در سال ۹۹ هزینه مسافر ۳۰۰۰ تومان است که ما از مسافرین ۱۰۰۰ تومان را دریافت می‌کنیم و۲۰۰۰ تومان یارانه را شهرداری مشهد پرداخت می‌کند. در این طرح علاوه‌براین تخفیف شهرداری، تخفیفات بیشتری بر روی کرایه‌ها اعمال می‌شود.

گفتنی است؛ متن مصوبه شورای شهر مشهد در این زمینه به شرح زیراست:

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.