| کد خبر: 255436 |

اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی برای اتمام 555 کیلومتر جاده

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اتمام عملیات اجرایی 555 کیلومتر دوبانده سازی در دست اجرا در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی 6 هزار میلیارد تومان اعتبار می طلبد که امسال اتمام 100 کیلومتر آن هدف گذاری شده است.

تین نیوز

موقعیت جغرافیایی شرقی ترین استان ایران زمین سبب شده تا در مسیر دو کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب قرار گیرد و همین قرار گیری بعلاوه طولانی ترین مرز مشترک با کشور افغانستان و عبور حمل و نقل های ترانزتیی به این کشور و کشورهای آسیای میانه، بهره مندی از چهار معبر مرزی تجاری بر ضرورت و اهمیت بهره مندی خراسان جنوبی از شریان های مواصلاتی استاندارد بیش از پیش بیفزاید.

 

خواسته ای که از زمان استقلال خراسان جنوبی (سال ۸۳) همیشه و در همه حال از تربیون های مختلف از متولیان امر مطالبه شده و می شود این است که سومین استان پهناور ایران زمین در زمینه زیرساخت حیاتی جاده ای به ویژه شریان های مواصلاتی استاندارد و چهار خطه با چالش اساسی مواجه است.

خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه ششمین استان کشور از نظر طول راه هاست.

افزون براین خراسان جنوبی یکی از مسیرهای پرتردد به سمت مشهد مقدس به حساب می آید و رفت و آمد خوردوهای سنگین و ترانزیتی نیز در جاده های این استان به واسطه بهره مند از معبر تجاری مرزی پرشمار است.

تاکنون۸۵۰ کیلومتر باند دوم در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی احداث شده، و ۵۵۵ کیلومتر باند دوم هم در دست ساخت است.

همچنین برای سال ۱۴۰۲ هم اتمام ۱۰۰ کیلومتر باند دوم هدف گذاری شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، میر محمد مودی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند برنامه ها و هدف گذاری های سال ۱۴۰۲ راه و شهرسازی خراسان جنوبی را در حوزه ارتقا شریان های مواصلاتی به ویژه چهار خطه شدن محورهایی که در دو کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب قرار دارند و از همه مهم ترنقاط حادثه خیز و همچنین محور سربیشه _ ماهیرود آن هم به واسطه فعال بودن تنها گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی (ماهیرود) تشریح کرد.

 

زیربار ترافیک رفتن ۵۴ کیلومتر باند دوم سال ۱۴۰۱

وی از زیربار ترافیک رفتن ۵۴ کیلومتر باند دوم طی سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی خبر داد و اظهارداشت: اکنون احداث ۵۵۵ کیلومتر باند دوم در استان در دست اجراست که متوسط حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این که امسال احداث و زیربار ترافیک رفتن حدود ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در استان هدف گذاری شده است افزود: بخش اعظمی از احداث این ۱۰۰ کیلومتر در۳ کریدور اصلی یعنی مشهد- چابهار حدفاصل نهبندان- بیرجند و بیرجند- قاین و کریدور بندر عباس _ مشهد و محور طبس – بیرجند در دستور کار است.

به گفته وی باند دوم محور بیرجند - اسدیه نیز امسال به واسطه دریافت ردیف اعتباری مستقل هدف گذاری شد و عملیات احداث آن در دست اجراست.

وی ارتقاء سه راهی روم - فردوس و طبس - یزد و همچنین محورهای منتهی به بشرویه را نیز جزء اولویت های سال پیش رو دانست و ابراز امیدواری کرد: بخشی از قطعات در دست اجرای این محورها امسال با پی گیری های جدی با بهره مندی از منابع اعتباری ماده ۵۶ و مصوبات سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی به سرانجام برسد.

 

پروژه هایی که از ماده ۵۶ استفاده می کنند

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی محورهای بیرجند - قاین، دیهوک- طبس، درح - ماهیرود، طبس - یزد، دیهوک - فردوس و بیرجند- زاهدان را از جمله پروژه هایی عنوان کرد که یا از منابع ماده ۵۶ استفاده می کنند و یا درحال پیگیری برای استفاده این محورها از منابع این ماده است.

به گفته مودی تفاهم نامه بهره مندی محور سربیشه - ماهیرود از منابع اعتباری ماده ۵۶ با بانک عامل به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان منعقد شده و بقیه محورها نیز با پی گیری استاندار محترم و نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری ست.

وی با اشاره به منابع اعتباری هنگفتی که ۵۵۵ کیلومتر دوبانده سازی در حال اجرا می طلبد، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۵۵۵ کیلومتر دوباند سازی در دست اجرا را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر ماده ۵۶ منابع دیگر هم با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به طور حتم پیگیری و جذب خواهد شد.

 

شرط اتمام محور بیرجند- قاین بعد از ۱۳ سال

به گفته مودی اگر منابع اعتباری سفر رئیس جمهوری که به محور بیرجند- قاین اختصاص یافته است تخصیص یابد امسال پرونده ۱۳ ساله این محور که ۱۲ کیلومتر آن باقی مانده و ۲۵۰ میلیارد تومان هم اعتبار می خواهد به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: قرار است در کمیسیون ایمنی راه ها اولویت های اجرایی احداث باند های با حضور دستگاه های مرتبط بررسی و پس ازدریافت نظرات آن ها و با در نظر گرفتن منابع موجود اعتباری در چند روز آینده هدف گذاری ها برای عملیاتی شدن آن در سال پیش رو آغاز شود.

وی ادامه داد: از ۱۰۰ کیلومتر دوبانده سازی و ارتقا شریان مواصلاتی که برای امسال در دستور کار است به طور حتم بعد از اولویت بندی و تصویب نظرات کارشناسی در کمیسیون ایمنی راه های خراسان جنوبی در همین نقاط حادثه خیز عملیات اجرایی را خواهیم داشت.

طول راه های استان خراسان جنوبی۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر بوده که از این میزان ۸۵۰ کیلومتر باند دوم، ۸۸۲ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۷۱ کیلومتر راه فرعی، پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت، هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالت شوسه و چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آسفالت خاکی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.