| کد خبر ۳۰۷۸۷۸
کپی شد

قرارداد خرید ۷۵ دستگاه متروباس برای خطوط پرتردد تهران منعقد شد

در راستای ارتقای ظرفیت حمل‌ ونقل عمومی پایتخت، قرارداد خرید ۷۵ دستگاه متروباس برای خطوط پرتردد تهران منعقد شد؛ این اتوبوس‌ های ۲۶ متری با توان جابجایی حدود ۳۰۰ مسافر، قرار است در مسیرهایی با تقاضای بالای سفر مانند پایانه شرق تا میدان آزادی و لویزان تا صادقیه به کار گرفته شوند و جایگزینی مؤثر برای سیستم‌ های BRT فعلی باشند.

 قرارداد خرید ۷۵ دستگاه متروباس برای خطوط پرتردد تهران منعقد شد
تین نیوز |

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: تخمین زده می‌شود که تا یک ماه دیگر ۹۰ دستگاه اتوبوس برقی تحویل گرفته شود؛ پس نتیجتا تعهدات تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری هایگر – اسکانیا در حال اتمام است و با این پارت آخر، تمام خطوط منطقه مرکزی و جنوبی تهران برقی می‌شود که این اتفاق خیلی خوب و مبارکی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، میثم مظفر در جلسه امروز (سه‌شنبه) با ارائه گزارشی از سفر خود به چین به همراه تیمی از شهرداری و شورای شهر تهران، اظهار کرد: از هفت شهر بازدید داشتیم و مذاکرات، توافقات و قراردادها در این بازدیدها صورت گرفت. با توجه به قرارداد شهرداری با کشور چین تعداد نهایی واگن‌های ورودی به پایتخت ۱۰۷۱ واگن خواهد بود. این تعداد شامل ۶۳۰ واگن مندرج در قرارداد اولیه، به علاوه ۲۵ درصد افزایش (۱۶۱ دستگاه) و ۲۸۰ واگن تکمیلی دیگر است که این بخش از طریق مذاکرات وزارت کشور افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: تأمین مالی از طریق فاینانس به این صورت است که ۸۵ درصد مبلغ از سوی شرکت چینی فاینانس می‌شود و ۱۵ درصد هم آورده طرف ایرانی برای پیش پرداخت در نظر گرفته شده است. ۹ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت، در سال گذشته از طرف ایران پرداخت شده و بر این اساس طراحی‌های واگن ها آغاز شد. اما ۶ درصد باقیمانده پیش پرداخت به دلایل روی کار آمدن ترامپ و فشار حداکثری بابت تحریم‌های بیشتر علیه ایران، افشای نام شرکت همکاری کننده در فضای عمومی و رسانه‌ای و تغییرات دولت در ایران و مشکل تأمین پیش پرداخت، به مشکل برخورد.

در ادامه مظفر تأکید کرد: در دولت جدید با نگاه ویژه شخص رئیس جمهور و تلاش‌های شهردار تهران، امکان پرداخت قسط دوم پیش پرداخت ساخت واگن نهایتاً فراهم شد و با تدبیری زیرکانه در مواجهه با تحریم‌ها و فشار سیاسی دولت آمریکا، اقدام جالبی رقم خورد که نیاز به بیان جزئیات آن نیست و تا حدود زیادی موانع سیاسی را برطرف کرد. نهایتاً پایان شهریور ماه امسال یعنی سال ۱۴۰۴، مبالغ پیش پرداخت این قرارداد توسط ایران تکمیل شد و قرارداد سرعت عملیاتی به خود گرفت.

وی با اشاره به وضعیت فعلی ساخت واگن‌ها تصریح کرد: با حل موضوع پرداخت پیش پرداخت قرارداد و تأمین مالی ۱۵ درصد سهم طرف ایرانی، در بازدیدی که هفته گذشته ما از خط تولید واگن ها در شهر ووهان کشور چین داشتیم به صورت میدانی مراحل نهایی ساخت دو رام قطار یعنی ۱۴ واگن را مشاهده کردیم. کارخانه چند لاین فعال تولید و ساخت واگن داشت که بخش قابل توجه ظرفیت تولیدی مشغول تکمیل و نهایی سازی واگن‌های متروی شهر تهران بود.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: طبق قرارداد مقرر شده بود، ۲ سال بعد از انجام پیش پرداخت، اولین واگن‌ها تحویل ایران شود. آفت هایی که بیان شد در کار وارد و شروع عملیاتی شدن قرارداد را با تأخیر روبرو شد؛ اما در عین حال با پیگیری و مذاکره مجدد با کارخانه تولید کننده، مقرر شد به جای ۲ سال،  یکسال بعد از پیش پرداخت، مراحل تحویل واگن‌ها به تهران انجام شود.

وی اضافه کرد: پیش پرداخت‌های ایران در شهریور ماه ۱۴۰۴ تکمیل شده است. طبق توافق جدید، مقرر شد ۲ رام قطار (۱۴ واگن اولیه ساخته شده) تا سه هفته دیگر روی خط ریلی کارخانه تست شود و در تست کارخانه یک ماه فعالیت داشته باشد و در صورت تأیید عملکرد، بعد از یک ماه کار پکینگ و بسته ‌بندی یک رام از واگن‌ها و حمل آن به تهران آغاز شود. یک رام دیگر نیز برای اطمینان بیشتر در خطوط متروی کشور چین تحت بار مسافری مورد نظر، یک ماه نیز بصورت رئال و واقعی تست شود. در ۵ ژانویه یعنی دی ماه یک رام قطار (۱۴ واگن) و در اسفند ماه جاری نیز یک رام دیگر، از چین بارگیری و به سمت تهران حرکت می کند.

مظفر ادامه داد: طبق اعلام طرف چینی، کشتی های حمل کننده این دو رام قطار از هم اکنون رزرو شده است. مقرر شده از فروردین ۱۴۰۵، ماهی حداقل ۲ یا ۳ رام قطار برای تهران ارسال شود. از خرداد ماه سال ۱۴۰۵، به صورت موازی کار ساخت واگن‌ها در تهران بر اساس یک همکاری مشترک آغاز می‌شود و با انتقال تجهیزات لازم، بومی سازی ساخت واگن به ویژه ساخت بوژی واگن‌ها که یک کار مهم و بزرگ دیگر برای کشورمان است، آغاز می‌شود.

وی با اشاره به خرید اتوبوس های ۱۲ متری برقی هایگر از شهر سوژو چین گفت: این قرارداد برای ساخت و خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری هایگر منعقد شده است که در گام نخست ۵۰۰ دستگاه آن عملیاتی شده است و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر آن در گام‌های بعدی عملیاتی خواهد شد. تاکنون ۳۹۰ دستگاه به تهران تحویل داده شده و در خطوطی نظیر بهارستان – جمهوری به بهره برداری رسیده اند. دستگاه اتوبوس برقی دیگر اکنون در بندرعباس در حال طی مراحل ترخیص از گمرک است.

مظفر اضافه کرد: در سفری که ما در هفته گذشته و در کشور چین در محیط کارخانه تولیدکننده بودیم، ۹۰ دستگاه باقی مانده را طی مراسمی همزمان با حضور ما از محیط و درب کارخانه به قصد انجام مراحل ارسال به تهران، حرکت کردند. تخمین زده می‌شود که تا یک ماه دیگر این ۹۰ دستگاه داخل کشور در بندرعباس تحویل شود. پس نتیجتا تعهدات تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری هایگر – اسکانیا در حال اتمام است و با این پارت آخر، تمام خطوط منطقه مرکزی و جنوبی تهران برقی می شود که این اتفاق خیلی خوب و مبارکی است.

وی همچنین با اشاره به خرید متروباس‌ها عنوان کرد: اتوبوس های ۲۶ متری که به متروباس شهرت دارند، برای خطوطی است که نیاز به جابجایی مسافر بیش از ۶۰۰۰ نفر در روز دارند که از رِنج استاندارد جابجایی BRT یک سطح بالاتر است و این ظرفیت جابجایی نیاز به تراموا یا ART  و یا مدهای انبوه برتری مانند متروباس دارند که در حقیقت سه کابین متصل به هم با ظرفیت جابجایی هر دستگاه حدود ۳۰۰ مسافر را دارند.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد:‌ طبق برآوردها، مسیر پایانه شرق جدید تا میدان آزادی دارای تقاضای سفر بیش از ۶۰۰۰ نفر در روز شده است و خط جدید مدنظر از لویزان تا صادقیه نیز پیش بینی می‌شود و نیاز به جابجایی مسافر در همین رنج را دارد که طبق مصوبه شورای عالی ترافیک قرار شده در این دو خط از سیستم های انبوه برتر نظیر متروباس استفاده شود. قرارداد متروباس‌های تهران ۷۵ دستگاه فعلاً در مقطع کنونی با طرف چینی منعقد شده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت خرید اتوبوس‌های دیزلی داخلی گفت: ۱۵۰۰  دستگاه قرارداد با شرکت عقاب و شرکت اسنا برای تولید و ساخت داخلی منعقد شده است که از شرکت اسنا تاکنون ۲۶۰ دستگاه و از شرکت عقاب نیز ۶۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی تحویل گرفته شده است و اگر شهرداری همت بیشتری کند و مشکل توافق ملکی با شرکت اسنا را حل نماید چه بسا تا پایان سال جاری، تأمین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد داخلی هم به سرانجام نهایی برسد.

مظفر همچنین درباره قرارداد تاکسی های برقی نیز خاطرنشان کرد: قرارداد تاکسی‌های برقی با شرکت آیون به ظرفیت ۱۷۵۲ دستگاه آیون شاسی بلند منعقد شده است؛ آیون یک خودروسازی با گرید خوب و پیشرفته در کشور چین به شمار می‌آید. این ۱۷۵۲ دستگاه را شرکت آیون بطور کامل به شهرداری تهران اکنون تحویل داده است و در شهر تهران پلاک شده و به گفته مسئولین ذی ربط در شهرداری تهران، فعالیت آن‌ها نیز در سطح شهر آغاز شده است. برنامه مدنظر مدیریت شهری با توجه به شرایط پیش رو فعلاً  تحقق فعالیت ۶۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی آیون تا پایان این دوره در شهر تهران است که ۱۷۵۲ دستگاه آن ساخته و تحویل شده و مذاکرات ساخت و خرید ۴۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی دیگر در این سفر انجام شد که مراحل انعقاد قرارداد آن در حال ساخت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.