۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده پایتخت بدون پرداخت اولیه برقی می شوند
با اجرای طرح نوسازی ناوگان در تهران، ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده پایتخت بدون پرداخت اولیه با مدل مالی تسهیلاتی و استفاده از گواهی اسقاط، با نمونههای برقی جایگزین میشوند تا سهم ۱۴ درصدی این وسایل در آلودگی هوای شهر کاهش یابد.

معاون استاندار و فرماندار تهران بر تسریع در روند اسقاط خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت های با موتورسیکلت برقی تاکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فرمانداری تهران، حسین خوش اقبال در جلسه بررسی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار کرد: این جلسات باید خروجی عملیاتی داشته باشد و انتظار داریم دستور کارها به صورت محدود اما مشخص دنبال شود تا نتایج ملموسی حاصل شود.
معاون استاندار تهران ادامه داد: اگر نتوانیم در تهران به نتایج قابل توجهی در این بخش برسیم، طبیعتا الگوبرداری در سایر استان ها هم انجام نخواهد شد.
وی افزود: موضوع موتورسیکلت ها و تاکسی های فرسوده باید به صورت جدی پیگیری و موانع موجود اعم از مشکلات فرهنگی، اعتباری یا اجرایی به شکل دقیق در قالب گزارش و مکاتبه به استانداری منعکس شود تا تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
خوش اقبال اضافه کرد: تهران پایلوت اجرای این طرح هاست و موفقیت در این حوزه می تواند مبنای برنامه های ملی باشد بنابراین همه دستگاه ها باید هم افزایی لازم را برای تسریع در روند کاهش آلودگی هوا بویژه از طریق نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی به کار گیرند.
سهم استان تهران اسقاط ۲۰ درصد موتورسیکلت های فرسوده است
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تهران نیز با اشاره به مصوبات اخیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سهم این استان از طرح اسقاط خودروهای فرسوده ۲۰ درصد تعیین شده است.
سعید بشیری افزود: در همین راستا مقرر شد قرارگاه خودروهای فرسوده استان تهران با محوریت فرمانداری و همکاری شهرداری، معاونت اقتصادی استانداری، ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و شبکه بانکی تشکیل شود تا روند نوسازی و اسقاط با سرعت بیشتری پیش برود.
وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در مشوق های اسقاط خودروها ادامه داد: براساس گزارش ها، در پنج ماه منتهی به مرداد ماه امسال، تنها ۹ درصد از کل اسقاط خودروهای کشور در استان تهران انجام شده است.
به گفته وی، در حالیکه بیش از ۲۰ درصد خودروهای فرسوده کشور در تهران تردد دارند این اختلاف در اجرای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نشان می دهد که نیازمند تسهیلات ویژه تری برای صاحبان این خودروهای در پایتخت برای جایگزینی هستیم.
سهم آلایندگی هوا با موتورسیکلت های فرسوده در تهران ۱۴ درصد است
دبیر شورای ترافیک استانداری تهران نیز با اشاره به نقش وسایل نقلیه موتوری در آلودگی هوا گفت: بر اساس آمارها، ۸۶ درصد آلایندگی هوای پایتخت ناشی از منابع متحرک است که ۱۴ درصد آن به موتورسیکلت ها مربوط می شود.
ابوالفضل دربانی اضافه کرد: به همین دلیل موضوع جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و تفاهم نامه ای برای جایگزینی ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده با برقی در تهران منعقد شده است.
وی ادامه داد: مدل مالی این طرح به گونه ای طراحی شده که متقاضی بدون پرداخت وجه، می تواند موتورسیکلت فرسوده خود را تحویل داده و یک دستگاه موتورسیکلت برقی دریافت کند.
به گفته وی، منابع مالی این طرح از سه محل تامین می شود: ۸۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد از طریق صندوق توسعه ملی، ۲۶ میلیون تومان بابت گواهی اسقاط موتورسیکلت فرسوده و مبالغ حاصل از اوراق صرفه جویی انرژی که توسط وزارت نفت تضمین می شود.
دربانی با اشاره به برخی چالش های اجرایی افزود: یکی از مشکلات اساسی در این بخش، ضعف بانک اطلاعاتی موتورسیکلت های فرسوده است.
وی گفت: خوشبختانه با هماهنگی قوه قضاییه مقرر شده مالکان موتورسیکلت هایی که اطلاعاتشان در سامانه وجود ندارد، پس از طی فرآیند قانونی از جمله انتشار آگهی در روزنامه، دارنده، به عنوان مالک قانونی شناخته شود این اقدام می تواند مسیر اجرای طرح را روان تر کند.