| کد خبر ۳۰۲۷۰۳
کپی شد

◄ وقتی چراغ قرمز هم برق ندارد/ چه کسی مسئول بی نظمی ترافیک شهری است

در پی قطعی‌ های مکرر برق در پایتخت، چراغ‌ های راهنمایی و رانندگی در ده‌ ها تقاطع تهران خاموش شده‌اند؛ رخدادی که نظم ترافیک را مختل کرده، خطر تصادفات را افزایش داده و مسئولیت‌ پذیری نهادهای مرتبط را به چالش کشیده است.

وقتی چراغ قرمز هم برق ندارد/ چه کسی مسئول بی نظمی ترافیک شهری است
تین نیوز |

در روزهای اخیر، ساکنان چندین نقطه از سطح شهر با مشکل قطع شدن چراغ های راهنمایی و رانندگی مواجه شده اند. این اختلال که در ساعات مختلف شبانه روز به وقوع پیوسته، باعث ایجاد بی نظمی در ترافیک، افزایش خطر تصادفات و سردرگمی رانندگان و عابران پیاده شده است.

به گزارش تین نیوز، با ادامه دار شدن قطعی های مکرر برق در تهران و سایر کلان شهرها، این بار بحران از خانه ها فراتر رفته و به خیابان ها رسیده است؛ جایی که چراغ های راهنمایی و رانندگی یکی پس از دیگری خاموش می شوند و نظم عبور و مرور شهری را با خود به خاموشی می برند. 

پشت چراغ قرمز توقف کرده ای و همه چیز آرام به نظر می رسد که یکباره چراغ راهنمایی خاموش می شود و همهمه بوق ها و مشاجره ها در تقاطع خیابان بالا می گیرد قطعا در چنین شرایطی مگرهای بسیاری در ذهن شهروندان نقش می بندد مگر می شود نظم شهری قطع شود؟ مگر جریان ترافیک شهری مثل جریان برق شهری کلید قطعی دارد؟ آیا در همه دنیا چراغ های راهنمایی خاموشی دارند؟ و اینکه چه کسی باید چراغ ها را روشن نگه دارد؟

 چراغ هایی که با هر خاموشی، امنیت را خاموش می کنند

طبق اعلام شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، بیش از ۷۰٪ چراغ های راهنمایی در سطح شهر تنها به برق شبکه متصل هستند و فاقد منبع تغذیه پشتیبان یا پنل خورشیدی اند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها، چراغ های ترافیکی حیاتی به سیستم های پایداری مانند UPS یا انرژی خورشیدی مجهز شده اند تا در زمان بحران، اختلالی در نظم شهری ایجاد نشود.

مسئولیت با کیست؟ شهرداری؟ وزارت نیرو؟ یا پلیس راهور؟

در میان ابهام های قانونی و ساختاری، مسئولیت نگهداری، برق رسانی و آماده سازی زیرساخت های حمل ونقل شهری بارها بین نهادهای مختلف پاسکاری شده است. شهرداری ها اغلب نگهداری را بر عهده دارند، اما تأمین برق توسط وزارت نیرو صورت می گیرد. پلیس راهور هم صرفاً ناظر نظم خیابانی است. این تداخل مسئولیتی موجب شده که در لحظه بحران، هیچ کس پاسخگو نباشد.

خاموشی چراغ راهنما در تقاطع

آیا راه حل وجود دارد؟

کارشناسان شهری سه راه حل فوری را پیشنهاد می دهند:

1. تجهیز تقاطع های پرتردد به باتری پشتیبان (UPS) با ظرفیت حداقل ۴ ساعت.

2. گسترش استفاده از پنل های خورشیدی برای چراغ ها در مناطقی با بیشترین خاموشی

3. یکپارچه سازی مسئولیت سیستم های ترافیکی در شرایط بحران بین شهرداری و نیروهای خدماتی.

قطع برق در خانه ها را شاید بتوان با شمع یا ژنراتور تاب آورد، اما در خیابان ها، خاموشی چراغ های راهنمایی به معنای خاموش شدن امنیت، قانون، و حتی جان انسان هاست.

تا زمانی که نهادهای مسئول برای روشن نگه داشتن این چراغ ها پاسخی ندهند، تقاطع های شهری هر لحظه ممکن است به صحنه خطر تبدیل شوند.

در برخی تقاطع های پررفت وآمد، مانند چهارراه های اصلی و مسیرهای منتهی به مدارس و بیمارستان ها، خاموش بودن چراغ ها باعث شده نیروهای پلیس راهور به صورت دستی کنترل عبور و مرور را به عهده بگیرند. با این حال، حجم بالای تردد و نبود هماهنگی کامل، مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین، بوق های ممتد خودروها و مشاجره میان رانندگان را در پی داشته است.

خاموشی چراغ راهنما در تقاطع

علت اصلی این قطعی ها هنوز به طور رسمی اعلام نشده، اما برخی منابع از مشکلات فنی، قطعی برق موضعی، یا نقص در سیستم کنترل مرکزی چراغ ها خبر داده اند. مسئولان شهرداری و سازمان ترافیک شهری اعلام کرده اند که تیم های فنی در حال بررسی و رفع مشکل هستند و تدابیری برای جلوگیری از تکرار این مشکل در دست اجراست.

از شهروندان درخواست می شود در زمان عبور از تقاطع های فاقد چراغ فعال، نهایت دقت را به خرج داده و قوانین حق تقدم را رعایت کنند. همچنین در صورت مشاهده خاموشی چراغ ها، موضوع را سریعاً به سامانه های ۱۳۷ یا ۱۱۰ اطلاع دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.