| کد خبر: 242238 |

اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری برای گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها

وزیر نفت با اشاره به ظرفیت شهرداری‌ها برای مدیریت مصرف انرژی گفت: امیدواریم تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران به دیگر شهرداری‌های کشور نیز گسترش یابد.

تین نیوز

جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه) درمراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران گفت: هم اکنون مقدار مصرف بنزین و نفت‌گاز در حال حاضر نزدیک شدن به ظرفیت پالایشی کشور است و این هشدار جدی بوده و میزان صادرات بنزین کشور بسیار ناچیز است. با توجه به این موضوع در کشور ضرورت سرمایه گذاری در این مورد لازم و ضروری است و یکی از وظایف ذاتی وزارت نفت در بحث تولید نفت، گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی تامین امنیت انرژی کشور است.

اوجی ادامه داد: در حال حاضر در کشورحدود سالی ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود و من در جلسه‌ای که سایر وزرای دولت سیزدهم حضور داشتند و در این مورد بحث شد، آنجا اعلام کردم که اگر این میزان مصرف سوخت کشور شامل نفت گاز و بنزین را نصف کنیم، من به عنوان وزیر نفت تعهد می‌دهم که سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار پایان سال تقدیم دولت کنم.

بیشتر بخوانید:

امضای تفاهم‌نامه بهینه سازی مصرف سوخت بین وزارت نفت و شهرداری تهران

وزیر نفت اضافه کرد: اکنون هر متر مکعب گاز برای بخش صادراتی بالای ۳۵ سنت عرضه می‌شود در حالی که ما گاز را با قیمتی زیر یک سنت به مردم تحویل می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش سوخت مایع قیمت هر یک لیتر تقریبا یک دلار است، گفت: در حال حاضر در کشور روزی ۹۲ لیتر بنزین مصرف می‌شود و با این روند مصرف انرژی از الگوی مصرف بهینه سوخت خیلی فاصله داریم و این یک هشدار جدی است.

 اوجی افزود: پارسال در فصل سرد، حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز گاز شیرین در شبکه داشتیم و روزانه حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب هم کسری گاز داشتیم، به همین دلیل مجبور شدیم گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا جوابگوی تأمین گاز بخش خانگی و تجاری باشیم. البته سال گذشته به لطف خدا و تلاش کارکنان وزارت نفت یک لیتر سوخت نفت کوره نه در حوزه صنایع و نه در نیروگاه‌های استان تهران استفاده نکردیم.

 اوجی در ادامه سخنرانی خود به محور‌های تفاهم نامه مشترک میان وزارت نفت و شهرداری تهران هم اشاره کرد و گفت: اعتبار این تفاهم نامه ۴ ساله است و در شهرداری تهران ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد تا در بحث اصلاح الگوی مصرف سوخت، ارتقاء شاخص بهره وری انرژی در حوزه‌های حمل و نقل، ساختمان و صنایع مرتبط ذیل این تفاهم نامه مشترک همکاری‌های جدیدی شکل بگیرد تا میزان اتلاف انرژی در کشور کمتر شود و شهرداری تهران بتواند به عنوان یک الگو برای سایر شهرداری‌ها دربحث مدیرت مصرف سوخت تبدیل شود.

وزیر نفت افزود: برای گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها نیز اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است که از محل صرفه‌جویی سوخت از سوی وزارت نفت تأمین می‌شود.

اوجی تصریح کرد: بر این اساس با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تا ۵ هزار اتوبوس گازسوز و برقی می‌شوند و طی چهار سال نیز با افزوده شدن واگن‌های جدید به مترو در مصرف سوخت صرفه‌جویی قابل‌توجهی اتفاق می‌افتد.

وزیر نفت در پایان تاکید کرد: این تفاهم نامه در راستای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، قانون اصلاح الگوی مصرف، برنامه ششم توسعه به امضا رسیده است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.