| کد خبر: 237530 |

سیستم‌ حمل و نقل شهری با کالبد شهرها سنخیت ندارد

برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری چیزی جدای از برنامه‌ریزی شهری در سطوح شهری و فراشهری نیست و موضوع حمل و نقل باید به طور جامع مورد بررسی قرار بگیرد، در غیر این‌صورت معضلات مربوط به این حوزه رفع نخواهد شد.

تین نیوز

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری چیزی جدای از برنامه‌ریزی شهری در سطوح شهری و فراشهری نیست و موضوع حمل و نقل باید به طور جامع مورد بررسی قرار بگیرد، در غیر این‌صورت معضلات مربوط به این حوزه رفع نخواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مجید عموچی اظهار کرد: از مهمترین معیارهای طراحی سیستم‌های حمل و نقل شهری، جمعیت و نحوه رشد و توسعه شهر است که تأثیر به سزایی بر نوع حمل و نقل شهری و کارکرد آن خواهد داشت و حتماً باید در برنامه‌ریزی توسعه حمل و نقل و مطالعات مربوط به آن مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: امروزه با رشد روزافزون جمعیت شهرها، هزینه فراهم آوردن زیرساخت‌های حمل و نقل شهری نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است و برنامه‌ریزی در این حوزه نیازمند به‌کارگیری روش‌های دقیق‌تر و اعمال سیاست‌هایی متفاوت است.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: بارگذاری‌های جمعیتی در شهرهای کشور ما به خصوص در شهرهای بزرگ، غالباً طی دهه‌های گذشته بدون برنامه‌ریزی بوده و لذا سیستم‌های حمل و نقل شهری چندان با ساختار و کالبد شهر سنخیت ندارد.

عموچی ادامه داد: این خود موجب بروز نارضایتی مردمی و ایجاد معضلاتی مثل ترافیک می‌شود که امروزه تقریباً تمامی شهرها با آن دست به گریبان هستند و این مسئله البته در کلانشهرها حادتر است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی حمل و نقل شهری چیزی جدای از برنامه ریزی شهری در سطوح شهری و فرا شهری نیست و موضوع حمل و نقل باید به طور جامع مورد بررسی قرار بگیرد و در غیر این صورت معضلات مربوط به این حوزه رفع نخواهد شد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری به اهمیت انجام مطالعات حمل و نقل شهری اشاره و تصریح کرد: ظرفیت ترافیکی هرکدام از شهرهای کشور باید مشخص شود تا بارگذاری‌ها بیشتر از حد تعیین شده نباشد و گره‌های سخت ترافیکی در نقاط مختلف کلانشهرها ایجاد نشود.

عموچی با تاکید بر اینکه برنامه‌های شهری باید با مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری همگام باشد، گفت: در حال حاضر سیاست‌هایی در این راستا اتخاذ شده است، اما کافی نیست و هنوز جایگاه و اهمیت مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری به درستی شناخته نشده است و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل همگانی و پاک در اولویت‌ها نخست مدیران شهری نیست.

وی افزود: همین امر موجب شده تا شهرهای ما روز به روز با مشکلات ترافیکی و حمل و نقلی دست به گریبان باشند و این معضل هر روز بیشتر و بحرانی‌تر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.