| کد خبر: 231307 |

درخواست سازمان تاکسیرانی از نمکی/ کرونا جان چند راننده تاکسی را گرفت؟

250 راننده تاکسی تهران به دلیل کرونا جان باخته‌اند؛ واکسیناسیون تاکسیرانان هنوز آغاز نشده و حالا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران می‌گوید به وزیر بهداشت التماس می‌کنیم فکری عاجل درباره واکسیناسیون رانندگان تاکسی کند.

تین نیوز

250 راننده تاکسی تهران به دلیل کرونا جان باخته‌اند؛ واکسیناسیون تاکسیرانان هنوز آغاز نشده و حالا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران می‌گوید به وزیر بهداشت التماس می‌کنیم فکری عاجل درباره واکسیناسیون رانندگان تاکسی کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، کرونا همچنان در حال جولان است و هر چند شیب مبتلایان و متوفیان ناشی از این بیماری در شهرهای مختلف کاهش یافته است ولی بر اساس اعلام وزارت بهداشت فقط از 30 تا 31 اردیبهشت 11250 بیمار جدید مبتلا به کووید ـ 19 در کشور شناسایی شده که 1532 نفر آنها بستری شده‌اند. همچنین در این مدت 200 بیمار مبتلا به کووید ـ 19 جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به 78 هزار و 194 نفر رسیده است.

تزریق  2 میلیون و 867 هزار و 966 دز واکسن کرونا در کشور

واکسیناسیون کرونا هم مدتی است در کشور آغاز شده و تا کنون 2 میلیون و 422 هزار و 765 نفر دوز اول واکسن کرونا و 445 هزار و 201 نفر نیز دوز دوم کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 2 میلیون و 867 هزار و 966 دز رسیده است.

واکسیناسیون کرونا در کشور در میان اقشار مختلف بر اساس سند ملی واکسیناسیون آغاز شده و گروه‌های پرخطر کادر درمان در مقابل این بیماری و ویروس منحوس واکسینه شده‌اند و پس از آن واکسیناسیون سالمندان هم شروع شده و از صبح امروز پس از سالمندان بالای 80 سال و 75 سال واکسیناسیون 70 ساله‌ها به بالا نیز کلید خورد.

همچنین در بسیاری از شهرهای کشور پاکبان‌ها به عنوان گروه‌های پرخطر واکسینه شده ند ولی رانندگان تاکسی که جزء گروه‌های پرخطر هستند هنوز در مقابل این بیماری واکسنی دریافت نکرده‌اند. این مسأله با واکنش‌های مختلفی در میان تاکسیران‌ها و اعضای شورای شهر همچنین معاونت حمل و نقل و ترافیک شورا همراه بوده است.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این زمینه به فارس گفت: هنوز رانندگان تاکسی و همچنین رانندگان اتوبوس در اولویت های نخست دریافت واکسن نیستند باید رانندگان اتوبوس، تاکسی و همچنین پرسنل دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری که با مردم در ارتباط بیشتری هستند، در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.

جان رانندگان تاکسی در خطر/اگر می توانستیم خودمان واکسن می خردیم

وی با بیان اینکه حتی به نظرم رانندگان تاکسی به دلیل کار کردن در فضای بسته مقدم تر از پاکبانان برای دریافت واکسن بودند، افزود: قرار بود که بخش خصوصی هم در تأمین واکسن کمک کند، اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد فعلا نمی‌توانند بخش خصوصی این کار را انجام دهند و ما هم فعلا طرح خرید واکسن توسط شهرداری را از دستورکار خارج کردیم، اما اگر امکانات دوباره فراهم شود و تأییدیه‌های لازم داده شود، به فوریت این طرح به صحن شورا آمده و بحث و بررسی در باره آن انجام می‌شود.

ادامه مکاتبات با وزیر بهداشت

 محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران درباره واکسیناسیون رانندگان تاکسی گفت: با توجه به فعالیت حدود ۱۰۰ هزار نفری جامعه تاکسیرانی در تهران که روزانه جابه‌جایی تعداد کثیری از شهروندان را در شهر انجام می دهند، برای جلوگیری هر چه بیشتر از انتشار و شیوع ویروس کرونا لازم است تاکسیرانان در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

وی با اشاره به مکاتبه شهردار تهران  با وزیر بهداشت در راستای واکسیناسیون کووید ۱۹ برای رانندگان سیستم حمل و نقل عمومی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا با وجود خطرات موجود، ناوگان تاکسیرانی با سهم ۲۳ درصدی در حوزه حمل و نقل عمومی به خدمات دهی ارزنده خود ادامه داده و تاکنون تعداد زیادی از همکاران عزیز و تاکسیرانان زحمتکش به خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. رانندگانی که فداکارانه در محیط بسته و محدود تاکسی به صورت بی دفاع هر لحظه در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

حق شناس تاکید کرد: تقاضا دارم در جهت حفظ سلامت و برای جلویگری از انتشار هر چه بیشتر ویروس اولویت مناسب تری را به این عزیزان اختصاص دهند و با طرح موضوع در ستاد ملی کرونا در این خصوص تجدید نظر و حقوق این عزیزان محترم شمرده شود.

طرحی برای همه رانندگان تاکسی نه فقط تهران

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به واکسینه نشدن رانندگان تاکسی اظهار داشت: مدتی بود واکسیناسیون رانندگان تاکسی پیگیری می‌شد و این مورد به ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد کرونای تهران اعلام شد و آنها گفتند وقتی صحبت از تاکسیرانان می‌شود باید به همه تاکسیرانان کل کشور اشاره کرد و اگر لازم باشد این کار دنبال شود باید نامه‌ای برای کل رانندگان تاکسی تهیه شود.

300 هزار راننده تاکسی با احتساب تاکسی‌های اینترنتی فعال هستند

وی بیان داشت:‌در پایتخت 300 هزار راننده تاکسی با احتساب تاکسی‌های اینترنتی فعال هستند که شناسایی آنها مشکل است و اگر بخواهیم این مسأله را پیگیری کنیم با طرح این موضوع مشکل حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: معاونت حمل و نقل شهرداری و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا باید در این زمینه اقدام و طرحی را آماده کنند که ابعاد مختلف آن تعیین شده باشد و آن را برای ستاد کرونا بفرستند تا رانندگان تاکسی در نوبت دریافت واکسن قرار گیرند.

درباره این مسأله به سراغ محمد روشنی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های تهران رفتیم.وی در این زمینه به خبرنگار فارس،‌گفت: متأسفانه علیرغم همه تلاش‌ها واکسیناسیون رانندگان تاکسی بر اساس سند ملی واکسیناسیون در اولویت سوم قرار گرفته و علیرغم پیگیری‌ها تغییری در این اولویت حاصل نشده است ولی تلاش‌مان را ادامه می‌دهیم تا حداقل اگر قرار است در فاز سوم رانندگان تاکسی واکسینه شوند زودتر از گروه‌های دیگر در همین فاز به آنها واکسن تعلق گیرد.

فوت 250 راننده تاکسی در پایتخت

وی گفت:‌ حدود 250 راننده تاکسی به صورت مستقیم به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که البته تعدادی هم به صورت غیرمستقیم به دلیل عوارض ناشی از کرونا مانند حمله قلبی فوت کرده‌اند.

وی از رانندگان تاکسی به عنوان مدافعان خدمت یاد کرد و گفت:‌وزارت بهداشت باید هر چه سریع‌تر فکری به حال واکسیناسیون رانندگان تاکسی کند.

تردد روزانه 4 میلیون نفر در پایتخت با تاکسی

وی بیان داشت: حدود 3 تا 4 میلیون نفر در طی روز توسط رانندگان تاکسی جابه‌جا می‌شوند و تاکسی‌ها به دلیل شرایط کرونا مسافران بیشتری نسبت به مترو و اتوبوس دارند ولی به هر حال هر چند که پروتکل‌ها در تاکسی‌ها رعایت می‌شود و تعداد مسافران نیز حداکثر دو نفر در صندلی عقب و یک نفر در صندلی جلو است ولی اگر یک نفر در تاکسی ناقل باشد چون فضا سربسته بوده و گاهی مسافر نیم ساعت  تا 40 دقیقه در تاکسی است احتمال انتقال کرونا به راننده تاکسی و مسافران وجود دارد.

بارها وزیر بهداشت التماس کرد و این بار ما از او التماس می کنیم

وی تأکید کرد: از وزیر بهداشت التماس می‌کنیم که فکری به حال واکسیناسیون رانندگان تاکسی کنند آقای نمکی بارها از مردم التماس کرد که به سفر نروند و پروتکل‌ها را رعایت کنند اکنون ما از وزیر بهداشت التماس می‌کنیم که اقدامی عاجل برای واکسیناسیون رانندگان تاکسی انجام دهد.

وی بیان داشت: در بسیاری از کشورها جهان تاکسی وسیله محسوب می‌شود و فقط یک مسافر را جابه‌جا می‌کند ولی در ایران تاکسی حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود و در حال حاضر بیش از 90 هزار راننده تاکسی داریم که این آمار غیر از آمار رانندگان تاکسی اینترنتی است.

اولویت رانندگان تاکسی تغییر می کند؟

هر چند که شیب ابتلا به کرونا در کشور در پایتخت کاهش یافته و به گفته مسؤولان در حال عبور از پیک چهارم هستیم ولی همچنان کرونا در گرفتن جان شهروندان به ویژه افراد پرخطر یکه‌تازی می‌کند. رانندگان تاکسی در پایتخت جزء اقشار پرخطر هستند که ویروس کووید ـ 19 برای آنها کمین کرده و روزانه ممکن است تعداد زیادی از آنها را قربانی کند جا دارد مسؤولان بهداشت و درمان کشور به این درخواست تاکسیرانی توجه کرده و واکسیناسیون این افراد را زودتر از گروه‌های دیگر مدنظر قرار دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.