| کد خبر: 209163 |

حمل و نقل عمومی و نگرانی از شیوع ویروس کرونا

معاون وزیر بهداشت گفت: نگرانی اصلی ما در موضوع شیوع ویروس کرونا، حمل و نقل عمومی است.

تین نیوز

معاون وزیر بهداشت گفت: نگرانی اصلی ما در موضوع شیوع ویروس کرونا، حمل و نقل عمومی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دکتر ایرج حریرچی در برنامه تیتر امشب شنبه شب شبکه خبر با اشاره به مراجعه نیم میلیون نفر از مشاغل و اصناف به سایت مربوطه برای اخذ پروانه آغاز فعالیت افزود: نگرانی اصلی ما حمل و نقل عمومی است، زیرا به میزان شروع کار مشاغل، حمل و نقل عمومی هم متاثر می‌شود و به همین دلیل استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به لحاظ ایمنی در این شرایط توصیه کرده ایم.

وی گفت: بازگشایی‌ها را باید به نحوی مدیریت و کنترل کنیم که ستون فقرات حمل و نقل عمومی به لحاظ رعایت فاصله اجتماعی توان تحمل آن را داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافران مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها افزود: در مجموع ارزیابی ما از نخستین روز اجرای فاصله گذاری هوشمند، خوب و رضایت بخش است.

وی با بیان این که به کرونا نمی‌توان نگاهی صرفا بهداشتی و درمانی داشت گفت: در اکثر مناطق کشور اوج بیماری را گذرانده ایم و باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از کارمندان مثل نیرو‌های انتظامی و کارکنان بخش درمان و بهداشت، ادارات برق و آب و گاز و ... تعطیلی ندارند از این جهت با واقع بینی باید تصمیم گیری کرد، از طرف دیگر باید به وضع کارگران روز مزد و دستفروشان و خانوار‌های وابسته به یارانه و فقرا هم توجه داشت.

آقای حریرچی با بیان این که در خوشبینانه‌ترین حالت، ساخت واکسن و داروی کرونا ۱۸ ماه طول می‌کشد افزود: حتی اگر واکسن هم ساخته شود ۴۰ تا ۵۰ درصد مؤثر خواهد بود و تا به میزان کافی برای همه دنیا و مبتلایان ساخته شود بسیار زمان خواهد برد از این رو باید ویروس را کنترل کنیم، زیرا حذف شدنی و کاملا نابود شدنی نیست و باید به زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا عادت کنیم.

وی با درخواست از سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی برای مساعدت بیشتر با اصناف و کارگران افزود: ما فقط به مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده مواد غذایی و بهداشتی اجازه فعالیت داده ایم و در مورد پاساژ‌ها متاسفانه طراحی برخی از این مراکز به نحوی است که موجب تراکم جمعیت می‌شود و احتمال آلودگی در آن‌ها بالاست و این مبنای تصمیم گیری ما بوده است.

معاون وزیربهداشت گفت: راهبرد اصلی و اولویت نظام و ستاد مقابله با کرونا به فرموده مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، سلامت مردم است.

وی تصریح کرد: درباره بازگشایی اصناف با خطر بالا مثل آرایشگاه ها، باشگاه‌های ورزشی، تالار‌ها، رستوران‌ها و ... با تاخیر و دقت بیشتری باید تصمیم گیری کرد.

دکتر حریرچی راه ارزیابی طرح فاصله گذاری هوشمند را گزارش ناظران، بازرسان، اصناف و نیز سیر بیماری دانست و گفت: قطعا در اردیبهشت ما احتیاط‌های بیشتری خواهیم کرد.

وی افزود: براساس نظرسنجی‌های منتشر شده، برای اولین بار همه اقتصاددان‌های دنیا با هر مرام و اندیشه‌ای بر سر یک موضوع توافق دارند و آن این است که شکستن دفعی قرنطینه و بازگشایی‌های زودهنگام برای خود اقتصاد مضرتر است.

معاون وزیر بهداشت درباره اهداف اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند هم گفت: در این مرحله، هدف ما شناسایی افراد بی علامت و کم علامت است، زیرا این‌ها مثل بمب هستند و می‌توانند عامل سرایت بیماری به دیگران باشند و در این مرحله به صورت فعال، این افراد را بررسی و معاینه و در صورت ابتلا ایزوله می‌کنیم.

وی افزود: همچنین افرادی را که با مبتلایان بوده اند شناسایی و از آن‌ها آزمایش می‌گیریم و اگر آن‌ها مبتلا باشند قرنطینه خواهند شد.

آقای ابراهیم درستی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف هم با انتقاد از سازمان مالیات و تامین اجتماعی گفت: خواستار آن هستیم که به وضع اقتصادی اصناف بیشتر توجه و در بیمه و مالیات با آن‌ها مدارای بیشتری شود.

وی افزود: از یک طرف می‌گوییم مردم در خانه بمانند و از طرف دیگر می‌خواهیم اصناف مالیاتشان را پرداخت کنند.

در ادامه برنامه آقای فرنوش نوبخت مدیرعامل متروی تهران و حومه نیز با یادآوری این نکته که مترو برای جابجایی انبوه مسافر طراحی شده است گفت: در بهمن، یک میلیون و ۸۵۰ مسافر را با مترو جابجا کردیم، اما در حال حاضر ۹۰ درصد همان ظرفیت را داریم که می‌شود با آن، یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر را جابجا کرد، اما امروز حدود ۳۰۰ هزار مسافر را جابجا کردیم.

وی با بیان این که ما تابع سیاست‌های کلی ستاد مقابله با کرونا هستیم افزود: قطار‌ها و گیت‌ها برای رعایت فاصله اجتماعی مناسب، علامت گذاری شده اند، اما در برخی جا‌ها مثل مواقع خروج و ورود از قطار و جلوی پله‌های برقی تراکم می‌شود، اما ما طرح را اجرا می‌کنیم و میزان اثر بخشی آن را باید ببنیم.

آقای محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم با اشاره به جابجایی روزانه حدود ۲ میلیون مسافر با اتوبوس گفت: رکود جابجایی ما در هفته ۱۷۰ هزار نفر بود که یک هشتم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته البته جمعیت متراکم هم کمتر شده است، زیرا خود مردم رعایت می‌کنند و ماموران ما هم دائم تذکر می‌دهند و کنترل می‌کنند.

آقای مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز گفت: نسبت به یک ماه گذشته، امروز مسافرگیری بیشتری تا حدود ۶۰ درصد داشتیم.

وی افزود: اگر ساعت کار کارمندان شناور می‌شد تراکم کمتری در جابجایی مسافران رخ می‌داد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.