| کد خبر: 201823 |

فرسودگی ناوگان وآلودگی هوا

اگرچه ضرورت توجه به ایجاد و توسعه صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی در شبکه کالبدی هر جامعه‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است

تین نیوز

فاطمه ذوالقدر* اگرچه ضرورت توجه به ایجاد و توسعه صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی در شبکه کالبدی هر جامعه‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است، اما این بدان مفهوم نخواهد بود که نگاه خود را صرفا بر آثار ارتباطی و اقتصادی آن معطوف کرده و از تبعات منفی حاصل از حضور وسایل و زیرساخت‌های حمل و نقلی غافل بمانیم. هر چند چالش‌ها و موانع زیادی در حمل و نقل وجود دارد، اما آلودگی محیط زیست و کیفیت هوا که این روزها با آن دست به گریبانیم، از مسائلی است که با روند افزایش جمعیت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

با ورود وسایل حمل و نقل بنزینی و افزایش انبوه اتومبیل و نیاز روزافزون افراد به آن، آلودگی محیط زیست در زمره مسائل ناشی از سامانه‌های حمل و نقل قرار گرفت، به گونه‌ای که امروز سهم عمده‌ای از تغییرات اقلیمی را ناشی از آلاینده‌های تولید شده از وسایل نقلیه می‌دانند. در این رابطه، توجه به همسویی برنامه‌های توسعه حمل و نقل با دیگر بخش‌ها از جمله محیط ‌زیست، ضروری است. در این بین به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و شرایط دشوار اقتصادی حاکم بر جامعه و هم ‌اکنون نیز افزایش قیمت بنزین، شاهد ازدیاد تعداد وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی و موتوسیکلت‌های فرسوده در کشور و به تبع آن آلودگی‌های هر چه بیشتر زیست محیطی هستیم.

تعداد قابل توجهی از این وسایل نقلیه فرسوده هستند که متاسفانه هنوز از رده خارج نشده‌اند و هر چه پیش می‌رویم به تعداد آن اضافه می‌شود. جهت تدبیر این موضوع، با توجه به قانون هوای پاک مصوب 1396 مجلس شورای اسلامی، همه مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک و سنگین و موتوسیکلت مکلف شده‌اند، وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و در این راستا نیز در همین قانون، دولت مکلف‌ شده...

در بودجه سالانه ردیفی به ‌منظور اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت جهت جایگزین کردن خودرو‌ها و موتوسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد با بازپرداخت 10ساله تعیین کند و به ‌تصویب مجلس شورای اسلامی برساند تا هم مردم از آلودگی‌های ناشی از آن آسوده و سلامت باشند و هم سبب کاهش مصرف بنزین شود. متاسفانه دولت در حال حاضر به جهت تامین اعتبار در این‌ زمینه با مشکل پرداخت وام مواجه شده است. این در حالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس داخل شهری نیز دچار فرسودگی بسیار است و خدمات مناسبی به شهروندان ارایه نمی‌شود.

در هر حال، مشکلات آلودگی هوا و مصرف بالای بنزین تدبیر و اقدام قوی و جدی طلب می‌کند و ‌باید جهت اجرای قانون این طرح به‌طور کامل به منصه اجرا برسد. این موضوع بارها از طرف نمایندگان و مشخصا از سوی اینجانب مورد مطالبه قرار گرفته است. از سوی دیگر، سایه سنگین مشکلات تحریم و تورم و نوسان ارز بر سر طرح نوسازی این وسایل نقلیه فرسوده، مشکلاتی ایجاد کرده است که مدیریت بهتر و همکاری جامعی را از نهادهای مربوطه طلب می‌کند.


*نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.