| کد خبر: 179440 |

◄ 50 میلیارد تومان یارانه برای بلیت مترو و اتوبوس

عدم توازن و جاذبه شهرها مشکلاتی را در حمل‌ونقل ایجاد کرده است که موجب بیماری نظام شهری و توسعه نامتوازن شهرها شده است.

تین نیوز

مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور با انتقاد از سیل مهاجرت از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ و از شهرهای بزرگ به سمت کلان‌شهرها گفت: این­ عدم توازن و جاذبه شهرها مشکلاتی را در حمل‌ونقل ایجاد کرده است که موجب بیماری نظام شهری و توسعه نامتوازن شهرها شده است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، جمالی‌نژاد در برنامه تیتر امشب شبکه دو سیما فرهنگ‌سازی را تنها راه‌حل مشکل حمل‌ونقل دانست و افزود: ما باید استفاده از وسایل شخصی را کمتر کنیم، استفاده از حمل‌ونقل عمومی را راحت‌تر و سریع‌تر کنیم که برای این کار بستر و زیرساخت‌ها در برخی شهرهای بزرگ مثل اصفهان آماده‌سازی شده است.

او تصریح کرد: باید خط‌های مترو در کلان‌شهرها توسعه یابد و این فرهنگ ایجاد شود که مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند بنابراین فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار مهم است.

معاون عمرانی وزیر کشور گفت:­ استفاده از دوچرخه در اصفهان انجام می‌شود و فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز در کلان‌شهرهایی مثل تهران باید ایجاد شود و در کنار استفاده از وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه سبز مثل دوچرخه‌های برقی استفاده شود. نوسازی و جوان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل نیز در این زمینه مهم است.­

جمالی‌نژاد گفت: تغییر گفتمان فرهنگ‌سازی را ارتقا می‌دهد که این کار­ در شهرهای بزرگ شروع‌شده است. ما در این طرح به سمت انسان‌محور رفته‌ایم و شهرهای بزرگ پیاده راه‌ها بیشتر شده است. در این طرح پیگیری‌های لازم در حوزه ارتقای حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ انجام‌شده است و ترافیک در شهرهای بزرگ آرام و روان‌تر خواهد شد بنابراین اولین کار برای این طرح توسعه و ارتقای و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی است.

او گفت: در حمل‌ونقل سندهای آسیب‌شناسی تهیه‌شده است و در ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها نیز اقدامات لازم درحال انجام است و در شرایط اقتصادی موجود 500 میلیارد ریال یارانه بلیت مترو و اتوبوس داده‌شده است.

جمالی‌نژاد افزود: توسعه ناوگان حمل‌ونقل و مترو هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کند که باید در این رابطه اقدامات اساسی و حمایت‌ها انجام شود. بازسازی اتوبوس‌ها آغازشده است که تلاش براین است در کنار این کار حمل‌ونقل ریلی را نیز توسعه دهیم.

او درباره اقدامات انجام‌شده نیز گفت: در کنار نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی تجهیز اتوبوس‌های کهنه و قدیمی نیز در دستورکار است. یکی از سیاست‌های مهم بازآفرینی و حمل‌ونقل عمومی است که اگر حمل‌ونقل کلان‌شهرها نوسازی و پویا شود بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل مرتفع خواهد شد.­

جمالی‌نژاد درباره راه‌اندازی تراموا برای کلان‌شهرها گفت: اقدامات خوبی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در کلان‌شهرها انجام‌شده است که­ اخیراً تفاهم‌نامه آن برای 9 کلان‌شهر تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، قم، کرج و کرمانشاه انجام‌شده است. ارتقای خطوط در کلان‌شهرها خوب بوده است.

او گفت: در حمل‌ونقل ریلی با توجه به عنایت وزیر کشور قانون رفع موانع تولید امضاشده است. خرید واگن، اتوبوس و تاکسی انجام‌شده است و ارتقای خطوط مترو در کلان‌شهرها در دست اقدام است.­

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.