| کد خبر: 154409 |

رانندگان تاکسی های اینترنتی تشکل صنفی تاسیس می کنند

یکی از رانندگان شرکت های تاکسی اینترنتی از تلاش برای ایجاد یک تشکل صنفی و ثبت رسمی آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

تین نیوز

یکی از رانندگان شرکت های تاکسی اینترنتی از تلاش برای ایجاد یک تشکل صنفی و ثبت رسمی آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایرنا، «احمد حبیبی» اظهار داشت: رانندگانی در بستر اینترنت خدمات حمل و نقل شهری ارایه می کنند، به یک تشکل تخصصی نیازدارند تا بتوانند مشکلات صنفی خود را پیگیری کنند.

وی توضیح داد: هفته گذشته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد تشکل صنفی مراجعه کردیم اما هنوز نتوانسته ایم به نتایج مطلوبی برسیم.

وی که در یکی از شرکت های تاکسی اینترنی فعالیت می کند، افزود: در نامه ای که به مسئول واحد تشکل های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کرده ایم، درخواست شده که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و اشتغال و با استناد به ماده 2 قانون کار در راستای احقاق حقوق شرعی و قانونی اعضای صنف، انجمن صنفی کارگری برای این دسته از رانندگان اینترنتی ایجاد شود.

در ماده 2 قانون کار آمده است: کارگر از لحاظ قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

حبیبی توضیح داد: بر همین اساس رانندگان حمل و نقل اینترنتی کارگر محسوب می شوند و کارفرمای آنان مسافرانی هستند که هزینه جابجایی را به رانندگان پرداخت می کنند.

این فعال حوزه کار بیان داشت: رانندگان حمل و نقل اینترنتی شهری مسائل و مشکلات خود را دارند و باید تشکل صنفی داشته باشند تا بتوانند مسائل خود را پیگیر باشند.

وی اظهار داشت: از 120 هزار راننده ای که از طریق اینترنت فعالیت می کنند 40هزار نفر شغل ثابت آنها محسوب می شود و نمی توان چنین جمعیتی را نادیده گرفت.

وی تاکید کرد: ایجاد تشکل صنفی حق نیروی کار است و نمی توان کارگران را از این حق محروم کرد.

با رشد دسترسی شهروندان به اینترنت و کاهش هزینه های آن و نیز رونق کسب و کارهای نوپای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سال گذشته شکل نوینی از خدمات حمل و نقل اینترنتی در تهران پا گرفت که به سرعت به سایر شهرها نیز تسری یافت؛ اسنپ، تاپسی و کارپینو سه شرکت تاکسی اینترنتی پرمخاطب به شمار می روند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کرد: با توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات(آی سی تی) مفهوم کار در حال تغییر است که نیاز به تدابیر جدید در حوزه کار دارد. تاکنون کسب و کار به شکل سنتی انجام می شد. حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پدیده جدیدی است که زمینه های جدید کار را ایجاد می کند.

«علی ربیعی» لازمه اشتغال جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را تجدید نظر در قوانین کار عنوان کرد و گفت: کمیته سه نفره ای از وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و کشور تشکیل شده تا زمینه های گسترش و موانع کسب و کار را در فضای مجازی مورد بررسی قرار دهند.

ربیعی گفت: هم اکنون ما با پدیده ای به نام «کارگر دانشی» مواجه هستیم و باید برای شکل اتحادیه و یا کانون های صنفی آنها تصمیم گیری کنیم.

وی تاکید کرد: کمیته یاد شده بسرعت در حال پیگیری حقوق و موارد دیگر درباره توسعه کسب و کار در حوزه یاد شده و همچنین کارگران دانشی است. متاسفانه ما از دنیا عقب هستیم و باید تلاش کنیم به اندازه سهم خودمان از جمعیت جهان سهم قابل توجهی بدست آوریم.

به گزارش ایرنا، تغییر در نوع اشتغال در سایر کشورهای جهان و در ایران در حال شدن است و تردیدی نیست مناسبات گذشته نمی تواند مسائل نیروی کار را حل کند. به همراه این تغییر باید در انتظار تغییرات جدید در قانون کار باشیم تا این قانون نه تنها کارگر سنتی بلکه کارگر دانشی (به گفته ربیعی) را هم حمایت کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.