| کد خبر: 145552 |

راه‌کار رئیس سازمان محیط‌زیست برای کاهش آلودگی هوای تهران

◄ دانشگاه‌ها، مامور نظارت بر خودروسازی‌ها و مراکز آلاینده تهران می شوند

بیش از ۵۱ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به کامیون‌هایی است که شبانه در تهران تردد می‌کنند و کنترل چندانی هم نمی‌شوند.

تین نیوز

نخستین نشست خبری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست با حضور جمع زیادی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عیسی کلانتری، در پاسخ به سوال ‌تین‌نیوز مبنی بر همراهی سازمان محیط‌‍زیست با شهرداری به منظور مقابله با آلودگی هوای شهر تهران با نزدیک شدن به فصل سرما، اظهار کرد: خوشبختانه با انتخاب شهردارجدید تهران و شناختی که از ایشان دارم قطعاً هماهنگی‌ شهرداری با سازمان محیط‌زیست بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: آلودگی هوا یکی از مشکلات بزرگی است که تمامی دستگاه‌های اجرایی را درگیر کرده و کلان‌شهرها نیز دیگر کشش این همه آلایندگی را ندارند. او افزود: یکی از مشکلات ما در سازمان محیط‌زیست خالی شدن بدنه سازمان از متخصصان کارآمد درطول سال‌های گذشته است که نبود آنها باعث بروز مشکلاتی شده که امروز شاهد آن هستیم، اما سازمان محیط‌زیست قصد دارد تا از این پس با کمک سازمان برنامه و بودجه،  بخشی از وظایف حاکمیتی خود را به دانشگاه‌های کشور واگذار کند.

دلیل آلودگی هوای تهران در زمستان

کلانتری با تاکید بر این که نمایندگان دانشگاه‌ها، مامور نظارت سازمان محیط‌زیست در مراکز خودروسازی و مراکز آلاینده‌ از جمله پالایشگاه‌ها خواهند بود، افزود: بیش از ۵۱ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به کامیون‌هایی است که شبانه در تهران تردد می‌کنند و کنترل چندانی هم نمی‌شوند.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، کامیون‌هایی وارد تهران می‌شوند که عمری بیش از 20 سال دارند و باید نوسازی شوند، قطعاً باید تدبیری اندیشیده شود که کامیون‌ها با عمری بالغ بر  30 و 40 ساله به تهران وارد نشده و به این ترتیب یکی از منابع بزرگ آلاینده در شهر تحت کنترل درآید،  

او افزود:بیش از 20 درصد آلودگی شهر تهران در زمستان مربوط به زمانی است که نیروگاه شهید رجایی مازوت مصرف می‌کند که با مذاکراتی که با وزارت نفت صورت گرفت قرار شد تا  زمستان سال 96 به منظور تولید سوخت از مازوت استفاده نشده و گاز کافی به این پالایشگاه اختصاص پیدا کند.

اولویت مدیریت آب

کلانتری در ادامه سخنان خود، یادآور شد: بیش از 70 درصد از و وقت خود را صرف مدیریت آب خواهم کرد، چرا که با این روند مصرف آب ایران را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد که شاید جبران آن هیچ‌گاه ممکن نباشد.

چنان‌چه، مصرف آب کاهش نیابد، کشور نابود خواهد شد، اما وقتی که در سازمان محیط‌زیست بخش هوا و نیروی انسانی ۲۰ برابر مدیریت منابع آب، بودجه دارند یا بخش فنی دیگری توان و قدرتش بیش از  ده‌ها برابر مساله آب است یعنی آب در این سازمان جایگاهی ندارد، امروز بیش از ۷۰ درصد مشکل کشور آب است، تنها کشوری در دنیا هستیم که ۱۱۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را به مصرف رسانده و این درحالی است که حتی کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه هم بیش از ۶۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که پتانسیل تولیدات کشاورزی این کشور محدود است، گفت: این مهم نیست که چه چیزی می‌خواهیم تولید کنیم مهم این است که آگاهی ایجاد کنیم که پتانسیل تولیدات کشاورزی این کشور محدود است، امروز مصرف گندم یا نان کشور با جمعیت ۸۰ میلیونی ۴ میلیون تن کمتر از ۱۰ سال پیش است که ۷۰ میلیون جمعیت داشتیم دلیلش این است که دورریز نان کمتر شده است. اولویت کشور الان مصرف کمتر آب است و مساله دوم بهره‌وری بیشتر است.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره موضع جدید سازمان محیط زیست درباره محصولات تراریخته نیز، گفت: مساله محیط زیست ما آن‌قدر بزرگ است که تراریخته شاید یک در هزار آن اهمیت دارد و نباید وقت این مصاحبه را به این موضوع اختصاص بدهیم.

عیسی کلانتری گفت: سدسازی هم خوب است و هم بد. در جای مناسب خوب و در جای نامناسب بد است، در دریاچه ارومیه، جلوی سد نازلو را با ۶۷ درصد پیشرفت گرفتم. با نماینده هم درگیر شدیم، سد سیمینه‌رود را با بیش از ۸۰ میلیارد سرمایه‌گذاری جلوگیری کردم اما در شمال کشور با سدسازی موافقم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جسارت بستن سدها و طرح‌های انتقال آب بدون پیوست محیط‌زیستی که غیرقانونی اجرا شده‌اند  از این پس نزد سازمان محیط‌زیست به وجود خواهد آمد یا خیر؟ گفت: ما خلاف قانون نمی‌توانیم رفتار کنیم، خیلی خوب است که مطالبات مردمی و خبرنگاران از سازمان پیش‌تر است، باید یک مؤسسه آینده‌پژوهی در حوزه محیط‌زیست داشته باشیم.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.