| کد خبر ۳۰۵۰۶۶
کپی شد

◄ ترافیک جاده ای چند کیلومتری در آزادراه قزوین رشت؛ الگوی سفر ها را تغییر دهیم

علی اکبر عادلی کارشناس حمل و نقل با توجه به ترافیک چند کیلومتری در آزادراه قزوین رشت و آزادراه تهران شمال در تعطیلات رسمی چند روز پیش، می گوید:باید الگوی سفر ها را تغییر داد. چه لزومی دارد همه مردم تهران در ایام تعطیل آن هم با خودروی شخصی فقط به دو استان شمالی سفر کنند.

ترافیک جاده ای چند کیلومتری در آزادراه قزوین رشت؛ الگوی سفر ها را تغییر دهیم
تین نیوز |

همزمانی  روزهای پایانی تابستان با تعطیلات رسمی چند روزه، موجب موج عظیمی از سفرهای جاده ای با خودروهای شخصی به استان های شمالی شد که هم در زمان رفت و هم در زمان برگشت مسافران، ترافیک چند کیلومتری در ورودی ها و خروجی های این استان ها ایجاد کرد.

به گزارش تین نیوز، علی اکبر عادلی کارشناس حمل و نقل در مورد وقوع ترافیک چند کیلومتری در جاده های استان های شمالی  در گفت و گو با خبرنگار ما توضیحاتی ارایه کرد.

وی گفت:   وظیفه اصلی  وزارت راه  و شهرسازی،   راه سازی بوده و هست اما برنامه ریزی حمل و نقل  ما وارونه است.

او افزود: در همه کشورها  ابتدا نحوه جابجایی  مسافر را بر اساس افزایش جمعیت و الگو های سفر اولویت بندی می کنند بعد راه سازی و نگهداری راه را انجام می دهند اما در ایران ما عکس این روش را دنبال می کنیم.

عادلی تاکید کرد: برنامه ریزی حمل و نقل بار و مسافر در کشور  به ویژه در بخش جاده ای ،  بدون آینده نگری و با آمار های غلط تدوین می شود.

وی گفت: در دیگر کشورها،  از زمان تولد کودک  تا ورود او به بازار کار برنامه ریزی منظمی را برای او تدارک می بینند. یعنی اول برنامه ریزی حمل و نقل شهری و برون شهری را طرح ریزی می کنند بعد زیرساخت را بر اساس میزان تقاضا انجام می دهند اما  ما عکس این حالت  را انجام می دهیم.

این کارشناس تاکید کرد: طرح آزادراه شمال  حدود  ۲۵ سال قبل ریخته شده  و هنوز ۴۰ کیلومتر باقی مانده تا پروژه ساخت آن به اتمام برسد. جمعیت کشور در ۲۵ سال قبل ۶۲ میلیون نفر بوده الان یک و نیم برابر است  و تعداد خودرو ها  نسبت به قبل هم ۵ برابر شده است‌.

وی افزود: آزادراه رشت  قزوین هم با وجود افتتاح آن در سال ۸۸ هنوز به عنوان یک آزاد راه تکمیل شده محسوب نمی شود.

عادلی با بیان این که معیار های راه سازی در کشور ما توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد:  کره جنوبی  ، مشابه  پروژه ۱۲۰ کیلومتری آزادراه شمال را آن هم‌ با ۶۶ تونل دو قلو،   در ۲ سال ساخته است.

وی گفت: آیا آزادراه تهران شمال که بر اساس استاندارد راه سازی عمر مفید آن  ۲۰ سال  است و هنوز بعد از ۲۵ سال به اتمام نرسیده،  توجیه اقتصادی دارد؟ 

وی افزود: مدت اجرای هر پروژه ای با توجه به عوامل مختلف اقتصادی تاثیر گذار تعیین می شود. وقتی زمان اجرا  سپری شود دیگر آن پروژه ارزش اقتصادی نخواهد داشت.

این کارشناس با تاکید بر این که بزرگراه شمال   جنوب مالزی به طول ۷۷۲ کیلومتر ۱۳ ساله ساخته شد، عنوان کرد: مشکل ما فقط این نیست، الگوی سفر مردم ایران هم با همه جای دنیا تفاوت دارد.

وی افزود:  با این توصیف ها انتطار است  که‌ در آزادراه رشت  قزوین و آزادراه تهران شمال ترافیک نداشته باشیم؟

عادلی تاکید کرد: علاوه بر اصلاح زیرساخت و متناسب کردن آنها با تقاضا، باید الگوی سفر ها را هم تغییر داد. چه لزومی دارد همه مردم تهران در ایام تعطیل آن هم با خودروی شخصی فقط به دو استان شمالی سفر کنند.

وی گفت: درست است که مسافت مراکز این دو استان در قیاس با استان های دیگر با تهران  کمتر است و اّب و هوای بهتری دارد اما این چه تفریحی است که  حداقل یک پنجم  سفر دو روزه را پشت ترافیک سنگین باشیم؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.