«آیین نامه روشنایی راه ها" تدوین شد
تهیه و تدوین "آیین نامه روشنایی راه ها"، با همکاری پژوهشگاه نیرو و امور نظام فنی و اجرائی سازمان برنامه و بودجه انجام و به عنوان آیین نامه لازم الاجرا به ارگان ها و سازمان های ذیربط ابلاغ شد.
تهیه و تدوین "آیین نامه روشنایی راه ها"، با همکاری پژوهشگاه نیرو و امور نظام فنی و اجرائی سازمان برنامه و بودجه انجام و به عنوان آیین نامه لازم الاجرا به ارگان ها و سازمان های ذیربط ابلاغ شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، "امید شاه حسینی" پژوهشگر گروه پژوهشی برنامه ریزی و بهره برداری از سیستم های قدرت پژوهشگاه نیرو، از تدوین و ابلاغ آیین نامه لازم الاجرای روشنایی راه ها خبر داد.
شاه حسینی در خصوص تاثیر کاربرد استانداردهای قید شده در این آیین نامه و میزان صرفه جویی انرژی با استفاده از آن گفت: میزان مصرف برق در کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۴۵هزار میلیون کیلووات ساعت بوده است. از این میزان مطابق آمار و اطلاعات موجود، ۲ درصد یعنی معادل با ۶۹۰۰ میلیون کیلووات ساعت به روشنایی معابر اختصاص دارد. با فرض بکارگیری لامپ های LED ۲۵۰ واتی به جای لامپ های بخار سدیم پرفشار ۴۰۰ واتی، (منتج از کاربرد این آیین نامه) به میزان ۲۵۸۸ میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق روشنایی معابر صرفه جویی خواهد شد.
وی عنوان داشت: اگر ارزش ریالی هر کیلووات ساعت برق تنها ۲۰۰۰ ریال در نظر گرفته شود، صرفه جویی ریالی حاصل شده در هر سال بالغ بر ۵۱۷ میلیارد تومان و در یک دوره زمانی ۱۰ ساله (عمر مفید سیستم روشنایی) ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین جهت تامین برق صرفه جویی شده، ظرفیت نیروگاهی معادل با ۳۷۰ مگاوات مورد نیاز است که سرمایه گذاری قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.
شاه حسینی تامین روشنایی راه ها را یکی از مهم ترین مسائل مربوط به حفظ ایمنی راه ها قلمداد کرد و عنوان داشت: با توجه به محدودیت های هزینه و مصرف انرژی الکتریکی، محیط زیست و منابع طبیعی و جانوری، امکان توسعه روشنایی در تمام راه ها و در کل طول راه وجود ندارد. بنابراین شناسایی راه ها و مکان هایی که باید مجهز به روشنایی شوند و تعیین سطح این روشنایی، مطابق با آخرین استانداردهای موجود یک ضرورت و مبنای تمامی مطالعات مهندسی مربوطه است.
محقق پژوهشگاه نیرو، ضمن تاکید بر بروز بودن و بهره گیری از آخرین استانداردهای بین المللی معتبر در تدوین این آیین نامه؛ به پوشش تمامی موضوعات و موارد مرتبط با روشنایی راه ها، بسترسازی جهت بکارگیری فناوری های جدید در حوزه روشنایی معابر (سیستم های کنترل و لامپ های LED) و تسهیل فرایند انتخاب در بخش طراحی روشنایی معابر به عنوان مزیت های کلی آیین نامه مذکور اشاره کرد.
پژوهشگر گروه پژوهشی برنامه ریزی و بهره برداری از سیستم های قدرت پژوهشگاه نیرو گفت: این آیین نامه به صورت آیین نامه لازم الاجرا با عنوان " آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ روﺷﻨﺎﯾﯽ راهﻫﺎ - تجدیدنظر دوم – ۱۴۰۲" در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به تمامی ارگان ها و سازمان های ذیربط ابلاغ و اجرای آن از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ اجباری شده است.
قابل ذکر است این آیین نامه از طریق آدرس اینترنتی ذیل جهت بهره برداری ذی نفعان موضوع در دسترس قرار گرفته است.
https://sama.mporg.ir/sites/publish/SitePages/ZabetehView.aspx?mdid=۵۸۷۷