| کد خبر: 210183 |

سنگ لغزان ایمنی زیر پای مسافران /سنگینی خسارت‌های مالی و جانی حمل و نقل بر دوش دولت

حلقه مفقوده رشد تلفات جاده‌ای امسال با کرونا ویروس باز شد و آمار مرگ و میر جاده‌ای به دلیل اپیدمی کووید ۱۹ در کشور اندکی رو به کاهش نهاد.

تین نیوز

 حلقه مفقوده رشد تلفات جاده‌ای امسال با کرونا ویروس باز شد و آمار مرگ و میر جاده‌ای به دلیل اپیدمی کووید ۱۹ در کشور اندکی رو به کاهش نهاد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت؛ حلقه مفقوده رشد تلفات جاده‌ای امسال با کرونا ویروس باز شد و آمار مرگ و میر جاده‌ای به دلیل اپیدمی کووید ۱۹ در کشور اندکی رو به کاهش نهاد، آن هم نه به دلیل ایمنی وسایل نقلیه، استاندارد شدن  جاده‌ها و مهارت رانندگان؛ بلکه به دلیل اپیدمی ویروسی چینی, صورت مسئله رشد مرگ و میر جاده‌ای شکل دیگری به خود گرفت.

روز هفتم اردیبهشت در تقویم کشور به نام روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده با هدف رسیدن به روزی بدون حادثه و تصادف، بی‌توجهی به حمل و نقل سالانه قربانیان بسیاری به جا می‌گذارد و خسارت‌های مالی و جانی سنگینی بر دوش دولت تحمیل خواهد کرد.

سیر صعودی تا نزولی مرگ و میر جاده‌ای براساس آمار

بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال است. در بخش پایانی این گزارش مطرح شده است به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشورها، سهم سوئد تنها ۲.۴۹ و سهم هلند ۲.۸۱ آلمان نیز۳.۵۴ است تمام آمار و ارقام نشان می‌دهد کشورهای اروپایی در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جاده‌ای هستند.

این آمار در کشورهایی همچون نیوزیلند به ۵.۷۴ و در ترکیه به ۸.۸۵ می‌رسد و در آمریکا ۱۰.۰۴ است. اما تلفات بیشتر مربوط به مصر با ۱۴.۴۶ و هند با ۲۲.۵۱ است و در ایران ۳۲.۳۰ و بعد از آن در زیمبابوه ۷۵.۰۵ است.

پیش از اپیدمی ویروس کرونا در کشور، عین اله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد افزایش تصادفات جاده‌ای گفت: روزانه بین ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات جاده‌ای کشور کشته و حدود یک هزار نفر نیز مجروح می‌شوند که از این تعداد ۱۰ درصد آنها ویلچری هستند و همچنین سالانه هفت درصد تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین می رود .

ترمز مرگ و میر جاده ای توسط کرونا کشیده شد

در نوروز ۹۹ کرونا، ترمز حوادث و تصادفات رانندگی را کشید، سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به کاهش ۶۴ درصدی تصادفات در جاده‌ای گفت: تعداد جانباختگان در سال جدید به  ۵۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل و مجروحین نیز به میزان ۴۸ درصد کاهش داشته است.

حمل و نقل را می‌توان به دو گروه شخصی و عمومی تفکیک کرد، چگونه می‌توانیم امنیت وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی را در کشور مهیا کنیم. خودرو، جاده و راننده سه عامل حادثه خیز هستند که پازل مرگ و میر جاده‌ای را تشکیل می‌دهند و چند سالی می‌شود که امنیت حمل و نقل را زیر سوال برده‌اند.

خودروهای بی‌کیفیت، بلای جان مردم

اگر بخواهیم کیفیت خودرو و جاده‌های کشور را در یک حساب سرانگشتی مورد بررسی قرار دهیم بدون حساب و کتاب تمام آمار و ارقام پاسخ تمام سوالات مخاطبان را می‌دهد از خودروهای بی‌کیفیتی که اجازه تولید ندارند ولی تولید می‌شوند و جاده‌هایی که در حد شکل ظاهری استاندارد هستند.

تولید خودرو بی‌کیفیت که بیشترین آمار مرگ و میر جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد در شأن مردم ما نیست و باید از رده تولید خارج شود

زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد کیفیت خودروهای داخلی به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: متاسفانه شرکت‌های خودروسازی داخلی نتوانستند، شرایط مطلوب برای رضایت مشتریان خود ایجاد کنند، امروز آمار کشته‌‌های جاده‌ای نشان از بی‌کیفیتی خودروها و نامناسب بودن جاده‌ها می‌دهند و مهارت رانندگان را زیر سوال می‌برند.

خودروهای بی‌کیفیت مونتاژ شده سالهاست بلای جان مردم کشور شده است سعیدی نماینده مردم در مجلس دهم در این  رابطه تاکید می‌کند: پلیس راهنمایی و رانندگی بارها به خودروسازان هشدار داده که شرکت‌های خودروسازان باید بتوانند خودروی ارزان و البته با کیفیت بالا برای استفاده هموطنان تولید کنند و چندین مرتبه از تریبون‌های متفاوت عنوان شد تولید خودرو بی‌کیفیت که بیشترین آمار مرگ و میر جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد در شأن مردم ما نیست و باید از رده تولید خارج شود.

افزایش قیمت خودرو  بدون توجه به کیفیت

صنعت خودروسازی تنها به کمیت تولیدات خود می‌اندیشند نه جان سرنشینان؛ در طی چند سال اخیر غیر از افزایش قیمت خودرو ایرانی خبری در رابطه با کیفیت تولید خودرو داخلی نداشتیم و امروز در شرایط تحریم‌ها خودرو سازی کشور تمام تلاش خود را کرده تا محصولات خود را به بالاترین قیمت ممکن بدون توجه به نیاز و شرایط اقتصادی مردم به فروش برساند و با ایجاد بازار کاذب قیمت محصولات خود را بالا ببرد.

تولید یا مونتاژ

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص خاطر نشان کرد: مسئولان اگر اراده کنند کشور در همه زمینه‌ها ظرفیت پیشرفت را خواهد داشت؛ بدون شک در صنعت خودروسازی هم به نقطه مطلوبی خواهیم رسید، کشورما در حوزه دفاعی، نظامی و تولید موشک توانست به نتیجه رضایت بخشی برسد؛ متاسفانه در صنعت خودروسازی نه تنها پیشرفت نداشته بلکه عقبگرد هم داشته‌ایم؛ اخبار واصله نشان می‌دهد صنعت خودروسازی کشور حتی توانایی تولید کوچکترین قطعه خودرو مثل دستگیر خودرو ملی را ندارد و در حال حاضر فقط کار مونتاژ انجام می‌دهد.

مرگ و میر جاده‌ای در کشور ما بسیار بالا است

در همین راستا علیم یارمحمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در مورد ایمنی حمل و نقل در کشور به خانه ملت می‌گوید: مرگ و میر جاده‌ای در کشور ما بسیار بالا است گاهی سالانه تا ۲۷ هزار مورد هم می‌رسید، برای کاهش تلفات جاده‌ای هر ساله تمهیدات خاصی از طرف وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور در نظر گرفته می‌شود ولی همچنان جزو نخستین‌های تلفات جاده‌ای در جهان بودیم.

شیوع کرونا منجر به کاهش مرگ و میر تصافات جاده‌ای در کشور شد اما مسئله اصلی سر جای خود باقی مانده است

یار محمدی شیوع کرونا را عاملی بر کاهش مرگ و میر جاده‌ای امسال می‌‌داند و تاکید می‌کند: شیوع کرونا منجر به کاهش مرگ و میر تصافات جاده‌ای در کشور شد اما مسئله اصلی سر جای خود باقی مانده است، آمار ایمنی حمل و نقل کشورهای توسعه یافته در حال رسیدن صفر است و متاسفانه کشور ما بی‌مهابا به سمت رتبه نخستین شدن پیش می‌روند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: نقاط حادثه‌خیز ، خودرو و راکبان  شاخص‌های شناسایی شده ایجاد امنیت حمل و نقل  هستند باید در نظر بگیریم چه میزان موضوعات مطرح شده مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته و مسئله حل شده است.

جمعیت جوان قربانیان اصلی حوداث جاده‌ای

یارمحمدی جمعیت جوان کشور را قربانیان اصلی حوداث جاده‌ای عنوان و تصریح می‌کند: هر ساله با اعلام میزان مرگ و میر جاده‌ا‌ی مسئله هوشمند سازی وسایل حمل و نقل و جاده‌های کشور مطرح می‌شود ولی شاهد رشد مرگ و میر جاده‌ای هستیم که بیشتر آنها را جمعیت جوان کشور را شامل می‌شوند که هریک هزینه سنگینی برای دولت دارند.

ایمنی جاده‌ها در حد پروژه باقی مانده است

برنامه‌های ریز و درشتی که در راستای ایمنی جاده‌های ارائه می‌شوند در حد یک پروژه بلند مدت و کوتاه مدت روی کاغذ باقی می‌مانند یارمحمدی در این رابطه می‌گوید: باید ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور تعویض شود در طی سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی در این راستا ارائه شد ولی عملیاتی نشده، ناوگان حمل و نقل عمومی از هوایی و ریلی گرفته تا زمینی باید به امنیت راهها که بخشی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده بسیار توجه کنند, تا شاهد قربانی شدن هموطنان نباشیم.

از بین رفتن سرمایه انسانی  هزینه سنگینی برای دولت دارد

عضو کیمسیون عمران مجلس با انتقاد از صرف شدن بودجه عمرانی کشور بر هزینه‌های دیگر کشور گفت: در بودجه کشور هر ساله هزینه‌ای در راستای بهبود حمل و نقل اختصاص داده می‌شود ولی به دلیل کمبود بودجه به موارد دیگر اختصاص داده می‌شود، اگر دولت این موضوع را مدنظر قرار دهد بدون شک شاهد کاهش مرگ و میر جاده‌ای هستیم دولت باید توجه کند از بین رفتن سرمایه انسانی فعال هزینه سنگینی برایش دارد.

در بازسازی حمل و نقل عمومی در کنار کمیت به کیفیت هم باید توجه ویژه‌ای شود، از اتوبوس اردویی دانش آموزان تا اتوبوس‌های مسافربری شهری و بین شهری غالبا وسایل نقلیه فرسوده‌ای هستند که هر از چند گاهی خبرهای ناگواری مبنی قربانی شدن استفاده کنندگان از این وسایل نقلیه عمومی در صدر اخبار قرار می‌گیرد و با جریمه راننده خاطی تمام ماجرا به دست فراموشی سپرده می‌شود و خانواده‌های داغدار, سودجویی عده‌ای رانت خوار می‌شوند.

یار محمدی در رابطه با فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد: در حال حاضر تمام نقاط حادثه خیز جاده‌ها شناسایی شده و طبق برنامه زمانبندی شده باید ایرادات آنها رفع شود اما هنوز به صورت جدی به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است به فرض مثال هوشمند سازی جاده‌ها سالهاست در دستور کار دولت قرار دارد ولی به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم در این بین فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل عمومی در بیشتر شهرستان و حتی حاشیه پایتخت مسئله دیگری است که در چند سال اخیر ابعاد گسترده‌ای از موضوعات را به خود اختصاص می‌دهد.

وسایل نقلیه فرسوده هم تهدیدی برای سلامت مسافران

عموما این وسایل نقلیه فرسوده هم تهدیدی برای سلامت مسافران است و هم ضربه‌ای به محیط زیست می‌زند که سالیان دراز است  دود آن به چشم مردم رفته است و احتمالا در آینده نیز هیچ چشم انداز روشنی برای بهبود این شرایط دیده نخواهد شد. تنها به نامگذاری در تقویم اردیبهشت پس از فروردینی پر حادثه اکتفا می‌شود. در این میان اما به نظر می‌رسد مردم برای ایمنی خود در جاده‌ها حتی الامکان به قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی توجه ویژه‌ای کرده و سعی در کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشند./

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.