| کد خبر: 188344 |

◄ سرگردانی خودروهای آتش گرفته در خارج از شهرها

محدودیت قانونی و کمبود زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز موجب شده که نهادهایی مانند آتش‌نشانی و هلال احمر هرکدام با استناد به قوانین، خود را مسئول اطفای حریق در جاده‌ها ندانند تا همچنان دستگاه متولی این حوزه نامشخص باشد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل از وجود خلاء خدمت‌رسانی، هنگام بروز آتش‌سوزی ناشی از حوادث ترافیکی در خارج از شهرها خبر داد و گفت: هیچ دستگاهی خود را متولی این امر نمی‌داند.

به گزارش تین‌نیوز، حسین قاسمی‌نژاد در گفت‌وگو با این شبکه خبری افزود: اتفاقات و حوادث زیادی در سطح شبکه راه‌های برون‌شهری و خارج از حریم شهرها اتفاق می‌افتد که یکی از آنها، حوادث ترافیکی است.

وی اظهار کرد: گاهی بر اثر وقوع یک حادثه ترافیکی برون‌شهری، آتش‌سوزی در وسیله نقلیه رخ می‌دهد و افرادی فوت و یا به شدت دچار مصدومیت و سوختگی می‌شوند.

این کارشناس با بیان این‌که خاطرات دردناک چنین حوادثی تا مدت زیادی در خاطر فرد و همراهان باقی می‌ماند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این حوادث نیاز به امدادرسانی فوری دارند و گاهی عدم حضور و یا تاخیر در حضور عوامل امدادی موجب از بین رفتن جان انسان‌ها می‌شود.

او گفت: طبق بخشنامه‌ها و ضوابط مختلف، چندین نهاد از جمله اورژانس و هلال احمر، متولی امدادرسانی به مصدومان حوادث از جمله حوادث ترافیکی شده‌اند که در هنگام بروز حوادث در صحنه حضور یافته و هریک به فراخور شرح وظایف تعیین شده، اقدام به انجام عملیات می‌کنند.

قاسمی‌نژاد اظهار کرد: اما خلاء موجود در این خدمت‌رسانی، هنگام بروز آتش‌سوزی در خارج از حریم شهرهاست زیرا هیچ دستگاهی خود را متولی این امر نمی‌داند.

وی تاکید کرد: بر اساس بند 3 ماده 16 آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی، وظیفه جست‌وجو و نجات شامل اطفای آتش‌سوزی، امداد و نجات و رهاسازی در شهرها و حریم آن به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها محول شده و ارایه همین خدمات در محورهای برون‌شهری، طبق بند چهار ماده مذکور جزو وظایف سازمان امداد و نجات هلال احمر است.

این کارشناس گفت: محدودیت قانونی و کمبود زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز موجب شده که نهادهایی مانند آتش‌نشانی و هلال احمر هرکدام با استناد به قوانین، خود را مسئول اطفای حریق در جاده‌ها ندانند تا همچنان دستگاه متولی این حوزه نامشخص باشد.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: با توجه به این‌که جاده‌ها و خارج از حریم شهرها از آتش‌سوزی حوادث ترافیکی و...مصون نیستند، باید برای پیشگیری از مرگ شهروندان و مسافران بر اثر آتش‌سوزی، اقدام اساسی صورت گیرد.

قاسمی‌نژاد اظهار کرد: از طرفی پروژه تدوین برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های کشور تهیه  شده و همچنان در آن موضوع مهم امدادرسانی آتش‌نشانی در راه‌های برون‌شهری مبهم بوده که امید است با همکاری سازمان‌های متولی، تدبیری ویژه برای رفع این بلاتکلیفی اندیشیده شود ،چرا که این موضوع در سطح ملی همچنان به‌عنوان یک معضل مطرح است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.