| کد خبر: 173738 |

◄ سایه سنگین گرانی بر طرح‌های ایمنی/احداث پل‌ عابر بدون تقاضای سرمایه‌گذاری

چند روز بعدازآن‌که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران از تلفات 26‌درصدی در بخش عابران پیاده تهرانی خبر داد؛ حالا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از طرحی خبر می‌دهد که در پی آن شاهد کاهش سوانح و تلفات عابرین پیاده خواهیم بود.

تین نیوز

 چند روز بعد از اعلام مجیدرضا نصرالله‌نژاد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران مبنی بر این‌که ۲۶‌درصد تلفات رانندگی برون‌شهری، عابران پیاده هستند، سازمان راهداری از اجرای طرحی خبر داد که مربوط به ساماندهی وضعیت پل‌های تهران است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز نصراله‌نژاد پیش‌تر اعلام کرده بود که  بخش‌های زیادی هستند که باید پل هوایی نصب شود اما کمبود سرمایه‌گذار و بودجه باعث شده این نقاط هم چنان بدون پل هوایی باشند.

او البته سهمی را هم متعلق به صداوسیما در ایجاد فرهنگ استفاده از پل‌های هوایی دانسته بود و گفت: اکنون ۱۳۰ دستگاه پل عابر پیاده در استان تهران داریم اما مشکل این است که از این پل‌های عابر پیاده استفاده نمی‌شود.

او در خصوص هزینه‌های احداث پل هوایی گفته بود: در حال حاضر هزینه احداث پل عابر پیاده در اتوبان‌ها ۳۰۰‌میلیون و در جاده‌های کم‌عرض ۲۰۰‌میلیون تومان است، اما قیمت پل عابر برقی بیش از یک‌میلیارد است و در شرایط فعلی یافتن کسی که  در ساخت پل سرمایه‌گذاری کند سخت است.

نصر اله‌نژاد خبر داده بود که هنوز مکان‌هایی وجود دارد که نتوانسته‌ایم یک پل ساده در آن‌ها به پا کنیم و اکنون با این وضعیت ارز اصلا مشخص نیست کسی پای‌کار بیاید یا خیر. بعد از مرحله اجرا هم مشکل نگهداری از پل وجود دارد.

اما روز گذشته سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کر که به‌منظور سرعت بخشیدن به روند احداث پل‌های عابر پیاده موردنیاز در محورهای جاده‌ای برون‌شهری، زمینه‌های جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم‌شده است.

حمیدرضا شهرکی ثانوی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری این سازمان، یکی از برنامه‌های اولویت‌دار را، احداث پل‌های عابر پیاده دانسته است و گفته: در این زمینه، علاوه بر استفاده از اعتبارات بخش دولتی، از سال 83‌احداث پل‌ها با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد و با انعقاد قراردادهای بلندمدت به‌صورت BOT، انجام‌شده است.

وی گفته است: بر اساس این قراردادها، ساخت و نصب و نگهداری و بهره‌برداری از پل عابر پیاده توسط اشخاص متقاضی انجام‌شده و هم‌زمان اجازه بهره‌برداری از فضای تبلیغاتی پیشانی پل ساخته‌شده برای کل دوره قرارداد نیز به سرمایه‌گذار مربوطه اعطا می‌شود.

شهرکی گفته است: این روش در طول سال‌های گذشته مورد استقبال قرار گرفت به‌طوری‌که تعداد پل‌های احداثی با مشارکت بخش خصوصی بیش‌تر از پل‌های احداثی با اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده است و با کاهش یافتن فضاهای موردنیاز در برخی استان‌ها، اکنون بازسازی و مقاوم‌سازی پل‌ها به روش مذکور نیز از طرف بخش غیردولتی، پیشنهادشده و در دست بررسی قرار است

بااین‌حال یکی از پیمانکاران بخش خصوصی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص میزان استقبال از طرح‌های موردنظر سازمان راهداری گفت: به دلیل این‌که بیش‌تر سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی بعد از پایان سفارش خود سعی می‌کنند که طلب پیمانکار را با اوراق مشارکت و اسناد خزانه پرداخت کنند و خبری از پرداخت سهم نقدی نیست، تمایل ما هم برای مشارکت در طرح‌های مربوطه به راه کاهش‌یافته است.

او گفت: خرید تجهیزات مربوط به ایمنی راه نیز بسیار گران است. برای مثال طرح‌های مربوط به احداث پل‌های هوایی که در نظر بسیار ساده است گران تمام می‌شود و با توجه به افزایش روزانه نرخ ارز مبلغ قرارداد با مبلغ نهایی اتمام پروژه بسیار متفاوت خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.