آل رسول: تقویت نظام نگهداری راه ها ضرورتی انکارناپذیر است
مدیر گروه راه و راه آهن جامعه مهندسین کشور در هفدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات با تأکید بر ضرورت تقویت نظام نگهداری راه ها، خواستار نوسازی تجهیزات راهداری، اصلاح ساختاری و هم راستایی مجوزها با نظام فنی–اجرایی کشور شد.
سهیل آل رسول با اشاره به اینکه مردم ناظران اصلی کیفیت راه ها هستند، هشدار داد که بدون توجه به نگهداری مستمر، نوسازی ماشین آلات و بازنگری در فرآیندهای اجرایی، کیفیت زیرساخت های جاده ای کشور با تهدید جدی مواجه خواهد شد.
به گزارش تین نیوز، سهیل آل رسول، مدیر گروه راه و راه آهن جامعه مهندسین کشور، در هفدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات که صبح امروز سه شنبه ۱۳ آبان ماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به چالش های موجود در حوزه راه سازی و نگهداری راه ها اظهار کرد: بر اساس آمار و مستندات علمی، وضعیت راه ها قابل پایش است، اما در حوزه احداث و رویه های آسفالتی که بیشترین سطح بهره برداری را دارند در واقع مردم خود ناظران اصلی هستند.
وی با تأکید بر نقش کلیدی بازیگران صنعت احداث افزود: مهندسان مشاور، پیمانکاران، دستگاه های اجرایی، مرکز تحقیقات، سازمان برنامه و بودجه و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از ارکان اصلی این صنعت به شمار می روند.
آل رسول با یادآوری هشدارهای دو دهه گذشته در حوزه آب، تصریح کرد: در حوزه راه نیز باید با دقت و سخت گیری بیشتری عمل کنیم و نظام نگهداری راه را تقویت کنیم.
وی با اشاره به فرسودگی تجهیزات گفت: باید نوسازی ماشین آلات و تجهیزات راهداری در کنار ارتقای کیفیت ماشین آلات آسفالت در اولویت قرار گیرد.
مدیر گروه راه و راه آهن جامعه مهندسین کشور خواستار اصلاح ساختاری و رفع گلوگاه ها شد و بر ضرورت هم راستا بودن صدور مجوزها با نظام فنی-اجرایی کشور تاکید کرد.
وی درباره اجرای نشریه ۷۷۳ نیز خواستار بررسی عملکردی این نشریه و تاثیر آن بر ارتقا کیفیت راه ها شد.
گفتنی است، نشریه ۷۷۳، ارتقای کیفیت احداث طرح ها و پروژه های عمرانی را دنبال می کند و شامل دستورالعمل هایی برای ارزیابی کیفیت و مشخصات فنی عملیات اجرا شده در پروژه های عمرانی است. این دستورالعمل ها شامل بخش های مختلفی از جمله عملیات خاکی، تثبیت، زیراساس، اساس و بالاست، و عملیات آسفالتی است.