| کد خبر: 171428 |

یک کارشناس مطرح کرد:

◄ پیشنهاد استفاده از علایم افقی و تابلوهای هوشمند جاده‌ای

یک کارشناس حمل‌ونقل پیشنهاد داد با استفاده از علایم افقی و تابلوهای هوشمند جاده‌ای هم از هزینه‌های گزاف استفاده از علایم عمودی کاست و هم در معماری را‌ه‌ها نظم و نسخ خوبی به وجود آورد.

تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان حمل‌ونقل «بهره‌وری مناسب از راه‌های موجود کشور نیازمند نصب علایم واضح و موثر است و البته پس از نصب علایم در شرایط و موقعیت‌های خاص، می‌توان با بررسی نتایج حاصله در محل تغییرات لازم در جهت بهبود آن، انجام گیرد»

برهمین اساس یک کارشناس حمل‌ونقل پیشنهاد داد با استفاده از علایم افقی و تابلوهای هوشمند جاده‌ای هم از هزینه‌های گزاف استفاده از علایم عمودی کاست و هم در معماری را‌ه‌ها نظم و نسخ خوبی به وجود آورد.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی در توضیح این پیشنهاد خود به این شبکه خبری گفت: تعدد علایم عمودی در راه‌ها باعث خستگی چشم رانندگان و عدم استفاده مطلوب از آنها می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان جهت ساخت، تعویض و نگهداری این علائم در اثر تخریب، سرقت و... صورت هزینه می‌شود، می‌توان با استفاده از علامات افقی (انواع خط کشی‌ها، نقوش و بازتاب‌های جاده‌ای) و تابلوهای هوشمند جاده‌ای هم از هزینه‌های گزاف استفاده از علایم عمودی کاست و هم در معماری راه‌ها نظم و نسخ خوبی به وجود آورد.

این کارشناس حمل‌ونقل افزود: تابلوهای هوشمند با توجه به کارکرد برخط‌شان علاوه بر تاثیر در ایمنی راه‌ها، در بسیاری موارد، در مدیریت راه‌ها (اعلام به‌موقع اطلاعات جاده‌ای) نیز تاثیر بسزایی دارند.

او گفت: سرعت عمل رانندگان نسبت به علایم افقی در مقایسه با علامات عمودی نیز به‌مراتب بیشتر است.

مرادی تاکید کرد: از طرفی در برخی موارد حوادث جاده‌ای در راه‌ها ناشی از تصادف خودروها با علامات عمودی در جاده‌ها ماست که این موضوع نیز بر مزیت‌های استفاده از علایم افقی می‌افزاید.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس گزارشی که دفتر حمل‌و‌نقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک وزارت کشور در مورد کاربرد علایم راهنمایی و رانندگی منتشر کرده، علائم راهنمایی و رانندگی می‌توانند رانندگان را به‌طور دقیق و صحیح راهنمایی کنند تا نظم و ترتیب جریان ترافیک در یک مسیر به وجود آمده و از این طریق ایمنی و توانایی یک راه برای عبور دادن تعداد کافی خودرو با حداقل تأخیر و ایجاد ناراحتی برای استفاده کنندگان فراهم آید.

بر اساس این گزارش نصب علایم واضح و موثر از جمله ضرورت‌های مهندسی راه و ترافیک به منظور بهره‌وری مناسب از راه‌های موجود کشور محسوب می‌شود و کاربرد علائم نیز توسط اصول هندسی که بر اساس مطالعات دقیق در مورد عوامل بسیار مانند: جریان آمد و شد، مقدار سرعت، تعداد تصادفات و ... تأیید شده است، صورت می‌گیرد.

ضمن این‌که علایم مورد استفاده فعلی در ایران بر مبنای کنوانسیون 1968 وین طراحی شده است و علایم ترافیکی پذیرفته شده توسط کشورهای اروپایی و کشورهای همجوار ایران مانند ترکیه، روسیه و عراق همگی بر مبنای کنوانسیون 1968 وین است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.