| کد خبر: 160760 |

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی درباره بلیت سفرهای نوروزی

با افزایش قیمت بلیت اتوبوس مخالفیم

هنوز تصمیمی برای نرخ بلیت سفرهای نوروزی نداریم اما به‌احتمال‌زیاد در ایام نوروز در هیچ مسیری افزایش قیمت نخواهیم داشت و مسافران با قیمت کنونی می‌توانند بلیت نوروزی را خریداری کنند.

تین نیوز

مناسبت‌های تقویم عامل تأثیرگذاری در نرخ بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. افزایش بی‌سابقه قیمت اتوبوس، قطار و هواپیما در روزهای منتهی به شهادت و تولد امام رضا (ع)، عید نوروز و اعیاد و مناسبت‌های مشابه آن نشانی از مدیریت بازار بلیت بر اساس مناسبت‌های تقویم دارد. موضوعی که معمولاً در آخرین ماه‌های سال از سوی مجلس مورد تذکر قرار می‌گیرد و بااین‌حال افزایش مناسبتی نرخ بلیت‌ها هرساله موجبات نارضایتی مردم را رقم می‌زند.

رشد نرخ بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس در بسیاری از اوقات سفرهای نوروزی مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و متوسط جامعه را کاهش داده است و در روزهای منتهی به سال غافلگیری مسافران را رقم می‌زند که در بسیاری از مواقع انصراف از سفر را برای بسیاری از مردم در پی داشته است... به نظر می‌رسد هزینه‌های سفر، هرسال گران‌تر از سال قبل شده است تا بسیاری از مردم که توان مالی کمی دارند عطای سفر را به لقای آن ببخشند. بااین‌حال در بین گرانی قیمت بلیت هواپیما و قطار امید مسافران به حمل‌ونقل جاده‌ای و ترمنیال‌های اتوبوسرانی بیشتر می‌شود و همین افزایش تقاضا می‌تواند بهانه‌ای برای افزایش نرخ ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در آستانه نوروز باشد.

در سال‌های اخیر حتی شاهد افزایش ۲۰ و ۳۰ درصدی نرخ بلیت‌ها در برخی بخش‌های حمل‌ونقل بوده‌ایم. شنیدن اخباری مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی نرخ بلیت اتوبوس، ۲۰درصدی نرخ بلیت قطار و همچنین ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما نمونه‌های بارزی از نوسان قیمتی است که خانه‌نشینی مسافران نوروزی را در پی داشته است.

به گفته وزیر راه‌وشهرسازی سهم جابه‌جایی مسافری در کلان‌شهر تهران از طریق ریل تنها ۲ درصد و سهم حمل‌ونقل جاده‌ای ۹۸ درصد و به‌طورکلی میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است. آماری که نشان می‌دهد سفرهای جاده‌ای هنوز اولین انتخاب مردم است و همین افزایش تقاضا در آستانه سال نو می‌تواند دلیلی برای افزایش قیمت‌ها باشد...

هفته‌نامه حمل‌ونقل دراین‌باره با احمدرضا عامری، عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری شرکت‌های حمل‌ونقل کشور و رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی، گفتگو کرده است.

عامری در این گفت‌وگو با اعلام اینکه امسال ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس آماده سرویس‌دهی به مسافران نوروزی است، گفت: «۴۶ هزار دستگاه سواری و همین مقدار مینی‌بوس نیز برای نوروز امسال به مسافران نوروزی خدمات ارائه می‌دهند.»

عامری در خصوص وضعیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: «امسال درصد کمی به ناوگان اضافه شده است البته به معنای نوسازی نیست اما ماشین‌های تولیدشده جدیدی به شبکه اضافه شده است و اتوبوس‌ها و ماشین‌های تولیدشده را شرکت‌ها جمع کرده‌اند اما تولید یک مقدار کم بوده است.»

او در خصوص اینکه آیا امسال قیمت بلیت اتوبوس افزایش می‌یابد، نیز گفت: «هنوز تصمیمی برای نرخ بلیت سفرهای نوروزی نداریم اما به‌احتمال‌زیاد در ایام نوروز در هیچ مسیری افزایش قیمت نخواهیم داشت و مسافران با قیمت کنونی می‌توانند بلیت نوروزی را خریداری کنند.»

عامری درباره اینکه آیا اعتراض رانندگان ناوگان اتوبوسرانی نسبت به موضوع یکسرخالی می‌تواند دلیلی بر افزایش قیمت بلیت اتوبوس باشد، گفت: «رویه‌ای که ایام نوروز سال‌های قبل وجود داشت و به دلیل یکسرخالی بودن اتوبوس‌ها، ۲۰ درصد به قیمت افزوده می‌شد، امسال انجام نمی‌شود. البته شکایاتی از رانندگان در این خصوص به دست ما می‌رسد و اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم و کارشناسان اقتصادی ما به فکر راه‌حل‌های جایگزین هستند.»

او با بیان اینکه جلسه برنامه‌ریزی همین روزها تشکیل می‌شود در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است با وجود افزایش قیمت‌ها قیمت کرایه اتوبوس‌ها افزایش نیابد گفت: «از سال ۹۵ تاکنون شاهد افزایش نرخ بلیت اتوبوس نبوده‌ایم؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش نیافتن قیمت بلیت، امری شدنی است.»

او بابیان اینکه مردم از نظر مالی در شرایط خوبی نیستند و نظر شخصی من این است که نباید قیمت‌ها افزایش یابد گفت: «تا ببنیم کارشناسان چه نظری دارند.»

او درباره اینکه گاهی افزایش تقاضا در برخی مسیرهای موجب می‌شود که رانندگان قیمت را بالا ببرند و مسافر را در عمل انجام‌شده بگذارند، گفت: «تقریباً چنین امکانی وجود ندارد چراکه روی سیستم بلیت‌ها از قبل پیش‌فروش شده است و درواقع مکانیزه‌بودن سیستم امکان تخلف‌های این‌چنینی و اعمال‌نظر مستقیم راننده را گرفته است.»

 عامری در خصوص زمان پیش‌فروش بلیت‌ها نیز، گفت: «تا دو سه روز آینده زمان پیش‌فروش‌ بلیت‌ها مشخص می‌شود که البته در صورت عدم افزایش قیمت‌ها لزومی هم به این کار وجود ندارد. اکنون برنامه اصلی این است که افزایش قیمت نداشته باشیم و نظر شخصی من این است که هیچ‌گونه افزایش قیمتی اعمال نشود اما باید ببینیم کارشناسان اقتصادی ما چه نتیجه‌ای می‌گیرند.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.