| کد خبر: 160256 |

◄ سود نوسازی کامیون‌‌‎ها در جیب شرکت‌های خودروساز

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور درباره نوسازی ناوگان باری کشور گفت: تسهیلات دولتی نوسازی به شرکت‌های خودروساز تعلق می‌گیرد و پرداخت اقساط 8 میلیونی نصیب خریداران می‌شود.

تین نیوز

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور درباره نوسازی ناوگان باری کشور گفت: تسهیلات دولتی نوسازی به شرکت‌های خودروساز تعلق می‌گیرد و پرداخت اقساط 8 میلیونی نصیب خریداران می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، چندی پیش رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی خود از جدیت دولت در نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل سخن گفت.

به گزارش پدال نیوز، آمارهای متناقضی نیز در این زمینه اعلام‌شده است. حسن روحانی تعداد ناوگان باری فرسوده را 230 هزار دستگاه اعلام کرد و این درحالی‌که است رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار این تعداد را 190 هزار دستگاه می‌داند.

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور در این باره گفت: اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده باری نیازمند منابع مالی و کامیون مناسب است که تاکنون هیچ‌یک از این موارد فراهم نشده است.

محمدخان بلوکی افزود: در جریان نوسازی‌ها ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای،  8 درصد از تسهیلات توسط وزارت نفت و یک درصد نیز توسط سازمان راهداری با بهره 18 درصد اختصاص می‌یابد که مجموعاً 9 درصد تسهیلاتی است که به راننده داده نمی‌شود و عملاً در اختیار شرکت‌های خودروساز قرار می‌گیرد.

وی با انتقاد از قیمت‌های سرسام‌آور کامیون‌های جدید گفت: کامیونی که قیمت آن 440 میلیون تومان است با سود تسهیلات حدود 600 میلیون تومان برای متقاضیان تمام می‌شود. 

خان بلوکی آورده نقدی متقاضیان نوسازی کامیون‌های فرسوده را 30 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه زمانی که متقاضیان وارد چرخه نوسازی می‌شوند به دلیل عدم پرداخت اقساط سنگین، کامیون آن‌ها توقیف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با شرایط کنونی اختصاص تسهیلات و میزان بهره‌های بانکی، رانندگان ناگزیرند ماهیانه 8 تا 9 میلیون قسط پرداخت کنند که قطعاً با این وضعیت نوسازی در این بخش صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: باید اسقاط تسهیلات رقمی باشد که امکان پرداخت آن برای رانندگان میسر باشد در غیر این صورت جریان نوسازی ناوگان بیش از آنکه نتیجه مثبتی را برای کشور به دنبال داشته باشد به این صنعت و فعالان در این حوزه ضربه جدی زده و موجب رواج قاچاق در حوزه حمل‌ونقل بار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یک کامیون فرسوده در هر 100 کیلومتر 65 تا 70 لیتر مصرف سوخت دارد ، تصریح کرد: امروز یک کامیون جدید نصف این میزان مصرف دارد در واقع نصف هزینه‌ای که برای سوخت این کامیون‌ها استفاده می‌شود در حال حاضر دود هوا می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.