| کد خبر: 158485 |

◄ رانندگی عرصه تخلیه هیجان نیست، نسخه سرعت نپیچید

شمار قابل توجهی از رانندگان کشورمان معنای تابلوی ایست و تفاوت چراغ چشمک زن زرد و قرمز و شرایط حق تقدم در میدان را نمی‌دانند و از نحوه ورود و خروج به/از بزرگراه از طریق رمپ و لوپ‌ها مطلع نیستند. سرعت مجاز در خیابان‌ها و کوچه‌ها را رعایت نمی‌کنند بنابراین برای چنین جامعه‌ای، اصلا نباید نسخه سرعت پیچیده شود.

تین نیوز

در کشور ایران، به غیر از جزیره کیش، رانندگان ابتدایی‌ترین اصول رانندگی را رعایت نمی‌کنند و هنوز شمار قابل توجهی از رانندگان، نحوه ورود صحیح از معبر اصلی به فرعی و بالعکس را نمی‌دانند.

به گزارش تین‌نیوز، این مطلب را شاهرخ ظهراب‌زاده در پاسخ به دیدگاه‌ برخی کارشناسان حمل‌ونقل که مخالف کاهش سقف سرعت مجاز هستند، نوشت و افزود: همچنین شمار قابل توجهی از رانندگان کشورمان معنای تابلوی ایست و تفاوت چراغ چشمک زن زرد و قرمز و شرایط حق تقدم در میدان را نمی‌دانند و از نحوه ورود و خروج به/از بزرگراه از طریق رمپ و لوپ‌ها مطلع نیستند. سرعت مجاز در خیابان‌ها و کوچه‌ها را رعایت نمی‌کنند بنابراین برای چنین جامعه‌ای، اصلا نباید نسخه سرعت پیچیده شود.

وی افزود: هرگاه از علم و دانش دور شویم و بر احساس و هیجان تکیه کنیم، از مسیر صحیح خارج می‌شویم. فرق جامعه توسعه یافته و جامعه عقب‌مانده به میزان زیادی وابسته به میزان بهره‌گیری از علم و دانش و پرهیز از احساس و هیجان کاذب است.

وی در خصوص این دیدگاه که «کاهش سرعت یعنی سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت علم و دانش در بلندمدت، یعنی پایه‌گذاری تناقضی مخرب در پیشرفت و تعالی  کشور که قصد دارد در علم حرف اول منطقه باشد»، نیز گفت: سرعت توسعه کشور، ارتباطی به سرعت حرکت خودروها ندارد. گمان نمی‌کنم در سه کشور استرالیا، بریتانیا و کانادا با وجود آن‌که حداکثر سرعت مجازشان نسبت به کشور ما کمتر است، سرعت توسعه ‌شان از ما کمتر باشد.

این کارشناس تاکید کرد: سرعت را در کار و تلاش و تولید باید جستجو کرد و نه انرژی جنبشی خودرو که رابطه مستقیم با توان دوم سرعت دارد.

وی همچنین با بیان‌ این‌که نیروی مقاوم هوا در سرعت ۱۲۰، حدود ۲۰ درصد بیشتر از سرعت ۱۱۰ است به تاثیر کاهش سرعت در مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: این بدان معناست که با کاهش سرعت از ۱۲۰ به ۱۱۰، به میزان قابل توجهی از مصرف سوخت کاسته می‌شود.

ظهراب‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: رانندگی، عرصه تخلیه هیجان نیست. رانندگی فعالیتی است که نیاز به تمرکز بر اعصاب، پیروی از قوانین و داشتن توانایی تصمیم‌گیری سریع و واکنش درست دارد. تخلیه هیجان در رانندگی در دو جا امکان پذیر است. پیست مسابقه و بازی‌های کامپیوتری، در معابر کشور شدنی نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.