| کد خبر: 38855 |

◄ امکان حذف کامل تعرفه واردات خودرو وجود ندارد

وبلاگ تین نیوز، شاهرخ ظهرابزاده |  سخنان حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در مورد کاهش تعرفه خودرو به تین نیوز گفت " مجلس شورای اسلامی با کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو به منظورر ایجاد فضای رقابتی در کشور کاملا موافق بوده زیرا صنعت خودرو کشور امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند ایجاد فضای رقابتی است." موجب شد شاهرخ ظهرابزاده کارشناس حمل و نقل در این مورد به بیان دیدگاه خود بپردازد. نظر این کارشناس در ادامه آمده است:

" در حال حاضر گمرک خودروهای زیر 2500 سی سی 40 درصد است که بر مبنای نرخ دلار مبادله ای که حدود 2650 تومان است محاسبه می شود. یعنی بر مبنای دلار آزاد می شود 30 درصد که رقم بالایی نیست. حال اگر این 40 یا به قولی 30 درصد، حذف شود، با لحاظ بالاسریهایی چون مالیات بر ارزش افزوده و عوارض پلاک و ... که بر خودروهای داخلی هم اعمال می شود، باز هم قیمت خودروهای خارجی در کلاس ابعادی/اوزانی مشابه داخلی ها 1.5 تا 2 برابر بیشتر خواهد بود. لذا با حذف گمرک، باز هم تفاوتی برای قشر متوسط جامعه که مشتری خودروهای داخلی هستند نخواهد داشت. چون کسی که سمند 30 میلیونی می خرد، برایش فرقی نمی کند که کرولا که از بابت ابعاد و اوزان قابل مقایسه باسمند است، باشد 70میلیون یا 120 میلیون یا 150 میلیون.

لذا گمرک اخذ شده از خودروهای خارجی از جیب قشر متوسط پرداخت نمی شود، بلکه از جیب قشر ثروتمند و برای افزایش درآمد دولت گرفته می شود. متاسفانه به دلیل بنیه ضعیف "دلاری" کشور، امکان حذف کامل تعرفه واردات خودرو نیست. اما در صورت حذف کامل تعرفه واردات و با فرض تامین دلار مورد نیاز برای واردات خودرو برای قشر ثروتمند، در آن صورت بازار خودروهای داخلی آن طور که برخی فکر می کنند متاثر نخواهد شد. بلکه با افزایش تقاضا برای دلار به دلیل افزایش واردات، قیمت دلار آزاد از اینی که هست فراترخواهد رفت.

زمانی که سمند به بازار عرضه شد (سالهای انتهایی دهه 70 و ابتدایی 80)، اگر بنا بود گمرکی از خودروهای خارجی اخذ نشود، قیمت سمند از قیمت مثلا کرولا و مزدا 323 گرانتر می شد. اما الان شرایط فرق کرده است."

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.