| کد خبر ۳۰۹۲۸۰
کپی شد
آغاز حفاری دومین خط جدید متروی تهران؛

عملیات اجرایی خط9 به‌ زودی در جنوب پایتخت شروع می‌ شود

ساخت خطوط جدید متروی تهران در این دوره از مدیریت شهری کلید خورده است. پس از آغاز عملیات حفاری خط۱۰ در شهریور‌۱۴۰۲ به‌عنوان یکی از ۴خط جدید متروی تهران، حالا نوبت به خط۹ رسیده و قرار است تا قبل از پایان سال حفاری این خط به‌عنوان دومین خط از خطوط جدید تهران آغاز شود.

عملیات اجرایی خط9 به‌ زودی در جنوب پایتخت شروع می‌ شود
تین نیوز |

ساخت خطوط جدید متروی تهران در این دوره از مدیریت شهری کلید خورده است. پس از آغاز عملیات حفاری خط۱۰ در شهریور ۱۴۰۲ به عنوان یکی از ۴خط جدید متروی تهران، حالا نوبت به خط۹ رسیده و قرار است تا قبل از پایان سال حفاری این خط به عنوان دومین خط از خطوط جدید تهران آغاز شود. اما خط۹ از کجا می گذرد و اکنون چه وضعیتی دارد؟

از جنوب شرقی تا شمال غربی تهران

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، خط۹ متروی تهران به طول تقریبی ۵۲کیلومتر از جنوب شرق تهران در سه راه تقی آباد (مجاورت خط۱۱) در منطقه۲۰ آغاز می شود و با امتداد در مسیر شمال غرب و جنوب در مجاورت ایستگاه متروی چیتگر خاتمه می یابد. این خط مانند حلقه ای به دور بخش مرکزی تهران کشیده شده است و محدوده ای متراکم از بخش مرکزی پایتخت را که فاقد ایستگاه مترو است پوشش می دهد. این خط نقش مهمی در یکپارچگی شبکه متروی تهران ایفا می کند و با تمام خطوط متروی تهران دارای ایستگاه تبادلی است.

خط۹ در طول مسیر خود از محورهای صالحی، خاوران، بسیج، نبرد، آیت، دانشگاه علم وصنعت، بیمارستان الغدیر، پادگان کوهک، خیابان نعیم، زین الدین، کتابخانه ملی، حقانی، ونک، ملاصدرا، ایران زمین، بلوار ایوانک، فلاح زاده، همت، آزادگان، کوهک و ایستگاه مترو چیتگر عبور می کند.

پیشرفت چشمگیر در خطوط ۹ و ۱۰ متروی تهران

آغاز حفاری از 2محدوده 

خط۹ متروی تهران ۵قطعه دارد و شروع عملیات اجرایی آن از قطعه های اول و پنجم خواهد بود. قطعه اول در منطقه۱۵ شهرداری قرار دارد و از دولت آباد آغاز می شود و در تقاطع خط۷ مترو به ایستگاه بسیج می رسد. قطعه پنجم در منطقه۲۲ واقع شده و از ایستگاه چیتگر در خط۵ آغاز می شود و تا دهکده المپیک ادامه دارد. حفاری خط۹ از این 2نقطه آغاز می شود. اولویت بهره برداری از خط۹ هم با این 2قطعه است؛ چراکه مناطق۱۵و۲۲ به لحاظ مترو و حمل ونقل عمومی انبوه بر با کمبودها و مشکلاتی روبه رو هستند. یکی از اولویت ها این است که ایستگاه چیتگر در خط۵ قبل از ایستگاه ارم سبز و صادقیه به خط۱۰ اتصال یابد تا کمی از حجم مسافران این خط کاسته شود.

۳۶ ماه زمان برای نخستین بهره برداری

طبق برنامه ریزی ها حفاری خط۹ به عنوان یکی از ۴خط جدید متروی تهران پس از بهسازی و تکمیل دستگاه تی بی ام تا قبل از پایان سال آغاز می شود. به این ترتیب بعد از خط۱۰ در سال۱۴۰۴ شاهد عملیات حفاری دومین خط جدید متروی تهران خواهیم بود. درباره نخستین زمان بهره برداری از خط۹ هم باید گفت که اگر همه چیز ازجمله تامین مالی پروژه طبق برنامه پیش برود، ۳۶ ماه پس از شروع عملیات عمرانی پروژه، قطعات اول و پنجم به لحاظ ساختمانی و تجهیزاتی تکمیل و آماده بهره برداری خواهد بود.

شروع حفاری در کارگاه دولت آباد 

رهام پروز، مجری خط۹ متروی تهران: در خط۹ مترو شفت TBM در کارگاه دولت آباد در حال حفاری است. همزمان با حفاری شفت(محل قرارگیری دستگاه TBM)، دستگاه حفار مکانیزه ۹۰درصد بهسازی و به روزرسانی شده است. کارخانه عملیات تولید قطعات بتنی بدنه تونل نیز راه اندازی شده و عملیات تولید به زودی آغاز می شود. در کارگاه چیتگر در خط۹ مترو هم رمپ دسترسی به سه راهی تونل های اصلی در حال حفاری است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.