پشت پرده مسدودی شبانه تونل های تهران؛ پای ایمنی در میان است
پایتخت ۵تونل شهری دارد و عملیات بهسازی آنها توسط شرکت کنترل ترافیک شهر تهران پیگیری می شود و هدف از این کار هم تردد روان و ایمن وسایل نقلیه در داخل تونل هاست.
«تونل نیایش و پل صدر مسدود می شوند، امشب تردد در تونل توحید امکان پذیر نیست و....» احتمالا بارها این خبرها را در فضای مجازی دیده یا شنیده اید. شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که چرا در بازه های زمانی مختلف یکی از تونل های شهری از نیمه شب تا صبح روز بعد(معمولا از ساعت 24 شب تا 5صبح) مسدود می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مگر در این ساعت ها در دل تونل ها چه اتفاقی می افتد؟ اکبر اختیاری، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در این باره اطلاعات بیشتری می دهد.
افزایش عمر شریان های اصلی شهر
پایتخت ۵تونل شهری دارد و عملیات بهسازی آنها توسط شرکت کنترل ترافیک شهر تهران پیگیری می شود و هدف از این کار هم تردد روان و ایمن وسایل نقلیه در داخل تونل هاست. چون بهبود روشنایی، تهویه و جانمایی و بررسی تابلوهای ترافیکی در کاهش تخلفات و خطاهای رانندگی تأثیرگذار است و در کنار اینها عملکرد صحیح سیستم های تشخیص حوادث و دوربین های نظارتی باعث شناسایی عوامل حادثه ساز و مسدودسازی بموقع مسیر می شود. به طور کلی عملیات نگهداری و تعمیر تجهیزات تونل با هدف افزایش عمر مفید این شریان های حیاتی حمل ونقل تهران و رفع بموقع خرابی ها در راستای امکان بهره برداری برخط از سامانه ها صورت می گیرد.
فعالیت ۱۲تا ۳۰نفر در هر تونل
انسداد تونل های شهری به طورمعمول با توجه به تعداد و حجم استهلاک تجهیزات معمولا بین یک تا ۵شب درماه اتفاق می افتد. به دلیل محدودیت های ترافیکی هم زمان انسداد از ساعت ۲۴تا ۵بامداد درنظرگرفته می شود که وسایل نقلیه کمترین تردد را در شهر دارند. برای کار در هر تونل با توجه به حجم کار بین ۱۲تا ۳۰مدیر، مهندس، تکنیسین و کارگر ماهر مشغول کار می شوند. سرویس و نگهداری تونل ها، به صورت کلی شامل ۲ بخش نگهداری و تعمیر تجهیزات و همچنین انجام نظافت و شست وشوی تونل است. دربخش نگهداری و تعمیرات، مواردی مانند سرویس دوره ای وسایل داخل تونل، کالیبراسیون سنسورها و تجهیزات، نظافت تجهیزات و... انجام می شود. نظافت و پاکسازی معبر، رنگ آمیزی جداول، شست وشوی دیواره های تونل، لایروبی کانال های جمع آوری آب های سطحی هم بخش دوم کار است.
سرویس های دوره ای تونل ها
سرویس دوره ای تونل ها دلایل مختلفی دارد. بالا رفتن عمر آنها یکی از این دلایل است. به عنوان مثال حدود ۲۰سال از عمر تونل رسالت، به عنوان نخستین تونل ترافیکی پایتخت می گذرد و تونل توحید هم به عنوان پرترددترین معبر حدود ۱۶سال قدمت دارد. علاوه بر قدمت، فرسودگی تجهیزات داخل تونل ها هم با توجه به بهره برداری تمام وقت از آنها و قرار داشتن درمعرض گرما، نفوذ آب و گازهای آلاینده باعث می شود تونل ها موردی یا دوره ای نیاز به سرویس، تعمیرات یا تعویض قطعات پیدا کنند، به همین دلیل براساس قوانین و استانداردها در دوره های مختلف تونل ها چند ساعت مسدود و عملیات ایمن سازی در آنها انجام می شود.
دلایل بازسازی تونل های شهری
بالا رفتن عمر تونل های شهری
فرسودگی تجهیزات با توجه
به بهره برداری تمام وقت از آنها
پایین آمدن عمر مفید سامانه ها به خاطر گرما و آلودگی محیطی
نشت آب و نفوذ رطوبت به سازه تونل
عدم پشتیبانی فنی و نرم افزاری سیستم ها به دلیل تحریم
برای تعمیرات چه کارها و اقداماتی انجام می شود؟
جایگزینی تجهیزات معیوب سیستم روشنایی
تست سیستم های برق اضطراری
سرویس دوره ای تابلوهای توزیع برق
کالیبراسیون سیستم تشخیص حادثه و سنسورهای مرتبط
با سیستم تهویه
تعمیر پوشش های بتنی دیواره تونل، وصله کاری ترک ها، اجرای پوشش ضدآب برای جلوگیری از نفوذ آب
تعویض چراغ هاو تابلوهای جهت نمای خروج اضطراری
اصلاح روکش آسفالت درصورت نیاز
امنیت زیرساخت های حیاتی شهر
اکبر اختیاری، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران:به منظور حفظ حداکثر ایمنی و اطمینان از پایداری تجهیزات، تونل های شهری به صورت دوره ای در ساعت های کم تردد شبانه مسدود می شوند. دلیل اصلی این انسدادها انجام عملیات فنی و نظافت دوره ای است. کارشناسان در این بازه زمانی به صورت پیوسته، اقدام به سرویس و کالیبراسیون دقیق انواع سنسورها و سامانه های هوشمند می کنند، همچنین سرویس کامل سیستم روشنایی برای اطمینان از عملکرد بهینه، بررسی و تست تجهیزات اطفای حریق، فن های تهویه و بازرسی تخصصی تأسیسات برق اصلی و سامانه های تغذیه اضطراری انجام می شود. علاوه بر این، عملیات نظافت درون تونل ها برای حفظ استانداردهای بهداشتی و دید بیشتر عملیاتی می شود. در نتیجه محدودیت ترددهای برنامه ریزی شده، ضامن امنیت بلندمدت عبور و مرور از این زیرساخت های حیاتی شهری است.