| کد خبر ۳۰۷۷۲۵
کپی شد

اتصال شهرهای اقماری با خطوط اکسپرس

بخش زیادی از ترافیک روزانه شهر تهران به دلیل ورود افرادی است که از شهرها و شهرک های اقماری برای کار و تحصیل به پایتخت می آیند. به همین دلیل از سال ها پیش لزوم اتصال متروی تهران به شهرهای اقماری مطرح شده است.

اتصال شهرهای اقماری با خطوط اکسپرس
تین نیوز |

بخش زیادی از ترافیک روزانه شهر تهران به دلیل ورود افرادی است که از شهرها و شهرک های اقماری برای کار و تحصیل به پایتخت می آیند. به همین دلیل از سال ها پیش لزوم اتصال متروی تهران به شهرهای اقماری مطرح شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، به تازگی شهردار تهران از ساخت ۲خط اکسپرس خبر داد که شرق و غرب پایتخت را با ریل راه آهن به شهرهای اقماری متصل می کند. حبیب الله رضایی ملک، مدیر فنی و مهندسی شرکت متروی تهران، درباره جزئیات این ۲ خط اکسپرس توضیح می دهد.

آخرین وضعیت پروژه خطوط اکسپرس

در طرح جامع حمل ونقل ریلی تهران، برای پایتخت ۲خط اکسپرس(سریع السیر) در مسیر هشتگرد- پاکدشت و ورامین و رودهن- اندیشه تعریف شده است. تاکنون ساخت این۲خط، مبدا و مقصد و مسیر عبوری آنها نهایی شده است. همچنین جزئیات اجرای پروژه ازجمله اینکه خط از کدام کوچه و خیابان ها و با چه عمقی عبور می کند، فواصل ایستگاه ها از یکدیگر، نوع تجهیزات، نوع و تعداد ناوگان مورد نیاز و... مشخص خواهد شد. انجام مطالعات ۳بخش دارد که بخش اول آن بین ۸تا۱۲ ماه و سایر بخش های آن نیز بین ۶تا۸ ماه زمان می برد. در مجموع اگر تمام کارهای مطالعاتی بموقع پیش برود، مطالعات سال۱۴۰۶ به پایان خواهد رسید. در ادامه هم انتخاب پیمانکار و آغاز پروژه را خواهیم داشت.

تفاوت ناوگان خطوط مترو و خطوط اکسپرس

در زمینه ناوگان، ناوگان خطوط اکسپرس با ناوگان متروی شهری تفاوت هایی دارد. برای مثال برق ناوگان مترو از طریق ریل سوم تامین می شود، اما احتمالا تامین برق مورد نیاز ناوگان خطوط اکسپرس از طریق کابل بالاسری خواهد بود. همچنین شتاب و سرعت تجاری ناوگان اکسپرس از قطارهای مترو باید بیشتر باشد. البته قرار هم نیست قطارهایی عجیب و غریب برای خطوط اکسپرس در مدار قرار بگیرند و تفاوت آنها بیشتر به نحوه تامین برق و شتاب بیشتر مربوط می شود.

آغاز پروژه احداث ۲خط اکسپرس

در طرح جامع حمل ونقل ریلی، زمان ساخت این ۲خط اکسپرس افق۱۴۲۰ است، اما مانند ۴خط جدید مترو، برنامه شهرداری و شرکت متروی تهران این است که این پروژه ها نیز مانند خطوط جدید ۸، ۹، ۱۰و۱۱ مترو زودتر از زمان تعیین شده اجرا شود و به بهره برداری برسد. کارهای مطالعاتی پروژه حدود یک سال و نیم دیگر تمام می شود. بعد از تکمیل مطالعات، اگر تمام کارها به ویژه تامین مالی پروژه توسط دولت اجرایی شود، در مدت ۵تا۶سال می توان هردو خط اکسپرس را تکمیل کرد و تحویل مردم داد. به عبارت دیگر درصورت تامین مالی بموقع سال۱۴۱۲ به طور کامل هردو خط اکسپرس ساخته می شود و به بهره برداری می رسد و در اختیار مردم قرار می گیرد.

۳تا ۴کیلومتر فاصله هر ایستگاه

براساس طرح خطوط اکسپرس در داخل شهر تهران با خطوط متروی پایتخت ایستگاه های مشترک و تقاطعی دارند. البته مسیر ریلی، تونلی و سکوهای مجزای خودشان را خواهند داشت اما برخلاف دیگر ایستگاه های تبادلی مترو، ورودی مستقل نخواهند داشت. متوسط فاصله هر ایستگاه در متروی تهران یک کیلومتر است، چون هدف اصلی پوشش حداکثری تمام مناطق است، اما در خطوط اکسپرس باتوجه به اینکه سرعت جابه جایی در اولویت قرار دارد، میانگین فاصله هر ایستگاه ۳تا ۴کیلومتر خواهد بود. هدف این است که ۲خط اکسپرس مانند شاهرگ مسافران را به مویرگ ها یعنی خطوط متروی تهران و مسیرهای اتوبوسرانی برسانند و پخش کنند.

ولت منابع ساخت خطوط اکسپرس را تأمین می کند

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: ۲خط اکسپرس مترو برای تهران درنظر گرفته ایم که از شمال شرق به جنوب غرب و از شمال غرب به جنوب شرق متصل می شوند. این خطوط ظرفیت بالایی برای جابه جایی مسافران ایجاد می کنند. خطوط اکسپرس این امکان را ایجاد می کنند که شرایط رفت وآمد به تهران تسهیل شود.

یک خط از اندیشه به پردیس و خط دیگر از هشتگرد به ورامین می رود. این خطوط عمدتاً خارج از تهران احداث می شوند و توقف حداقلی دارند و مسافران را در ایستگاه های تبادلی جابه جا می کنند. طبق تفاهمنامه، دولت متقبل ساخت این خطوط شده و منابع آن را تامین می کند. بهره برداری از این ۲خط نیز برعهده شهرداری تهران خواهد بود تا به شهرستان های پیرامونی مانند شهریار و رباط کریم خدمت رسانی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.