| کد خبر ۳۰۷۱۴۰
کپی شد

کروکی های پلیس راهور تهران به صورت الکترونیکی ثبت و ارسال می شوند

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: در تصادفات خسارتی با مبلغ بیش از ۵۳ میلیون تومان، ترسیم کروکی پلیس به صورت الکترونیکی الزامی است؛ این سند به عنوان مرجع معتبر برای بیمه و مراجع قضائی مورد استفاده قرار می گیرد.

کروکی های پلیس راهور تهران به صورت الکترونیکی ثبت و ارسال می شوند
تین نیوز |

سرهنگ رابعه جوانبخت با اشاره به مزایای فناوری در ثبت تصادفات، گفت: کروکی های دیجیتال با امضای الکترونیکی طرفین و الصاق تصاویر محل حادثه، به صورت همزمان برای بیمه مرکزی، کلانتری ها و دادسراها ارسال می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: تصادفات رانندگی به ۳ دسته خسارتی، جرحی و فوتی تقسیم می شوند. در تصادفات خسارتی، ارزش گذاری دقیق خسارت توسط مقام قضائی و بیمه تعیین می شود و مبلغ دیه سالانه توسط قانونگذار مشخص و به بیمه ها ابلاغ می شود.

وی افزود: حداقل مبلغ ۱۰ درصد دیه خسارت های بدنی، حد آستانه ای است که برای تصادفات خسارتی، نیازی به ترسیم کروکی ندارد و در حال حاضر مبلغ ۵۳ میلیون تومان ملاک است؛ اگر خسارت وارد شده صرفاً به خودروها بوده و کمتر از این مبلغ باشد، ترسیم کروکی ضرورت ندارد و طرفین می توانند با توافق بدون کروکی به بیمه مراجعه کرده و خسارت خود را دریافت کنند.

لزوم ترسیم کروکی در خسارت های بالای ۵۳ میلیون تومان

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تاکید کرد: در صورتی که مبلغ خسارت بیش از ۵۳ میلیون تومان باشد، ترسیم کروکی پلیس الزامی است. کروکی های پلیس اکنون به صورت الکترونیکی و توسط تبلت های همراه مأموران در صحنه تصادف تهیه می شوند و امضای الکترونیکی طرفین نیز ثبت می شود.

سرهنگ جوانبخت افزود: کروکی های الکترونیکی به صورت همزمان به بیمه مرکزی، کلانتری ها، دادسراها و شورای حل اختلاف ارسال می شوند تا روند رسیدگی سریع تر و بدون نیاز به کاغذبازی باشد.

سامانه «پلیس من» و دسترسی آسان به کروکی ها

وی بیان کرد: مالکان خودرو که اطلاعاتشان در سامانه پلیس به روز شده است، می توانند با ورود به سامانه «پلیس من» و دریافت کد پیامکی، کروکی تصادف را مشاهده و پرینت کنند. به گفته رئیس اداره تصادفات، کروکی پلیس مهم ترین سند تشخیص اصالت صحنه تصادف است و معمولاً کارشناسان در همان ساعات اولیه حادثه آن را تهیه می کنند که برای محاکم قضائی کاملاً قابل استناد است.

روند اعتراض به نظریه کارشناسان و رسیدگی های بعدی

وی ادامه داد: در صورت اعتراض به نظریه کارشناسان پلیس، افراد می توانند از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه های صلح (در تصادفات خسارتی) و دادسرا (در تصادفات جرحی) درخواست کارشناسی مجدد کنند.

سرهنگ جوانبخت افزود: نظرات کارشناسی ممکن است تأیید یا رد شود و در برخی تصادفات جرحی و سنگین، هیئت های ۱۷ نفره تشکیل می شود تا عدالت به درستی اجرا شود.

مزایای ترسیم الکترونیکی کروکی و استفاده از فناوری

سرهنگ جوانبخت تاکید کرد: ترسیم کروکی به صورت الکترونیکی با بهره گیری از اطلاعات دقیق سامانه های پلیس، نسبت به روش های سنتی بسیار دقیق تر و سریع تر است.

وی افزود: امکان الصاق عکس و فیلم از محل تصادف به کروکی، کمک بزرگی به کارشناسان در ارائه مدارک دقیق می کند. همچنین با استفاده از تصاویر دوربین های ثبت وقایع و نظارت تصویری، میزان خطای انسانی کاهش چشمگیری داشته است.

حذف کامل کاغذ از روند رسیدگی به تصادفات

رئیس اداره تصادفات تصریح کرد: تمام کروکی ها به صورت آنلاین به بیمه مرکزی ارسال شده و کارشناسان بیمه براساس آن تصمیم می گیرند، بنابراین باید از سیستم کاغذی فاصله بگیریم و به این روند الکترونیکی حمایت کامل شود تا خطا، جعل مدارک و هزینه ها کاهش یابد و مردم دسترسی آسان و سریع به اطلاعات خود داشته باشند.

وی گفت: تصادفات زنجیره ای، فوتی و پیچیده که چندین برخورد و مجروح یا متوفی دارند، نیازمند بررسی های دقیق و تخصصی است و ممکن است ترسیم کروکی نهایی پس از جمع آوری کامل مستندات صورت گیرد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور از مردم خواست: در تصادفات خسارتی که حداقل مبلغ خسارت وجود دارد و اختلافی نیست، به بیمه مراجعه کرده و اجازه دهند کارشناسان وقت خود را صرف تصادفات پیچیده و جرحی کنند. کروکی سازشی در صورت توافق طرفین نیاز به ترسیم ندارد ولی در صورت وجود اختلاف، کروکی غیرسازشی تهیه و پرونده به مراجع قضائی ارجاع می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.