افزایش دو برابری ایستگاههای مترو، چگونه اتفاق می افتد؟
مترو تهران با اجرای چهار خط جدید به طول ۱۷۵ کیلومتر و ۱۳۰ ایستگاه، گامی بلند به سوی تشکیل شبکه ای فراگیر و پرظرفیت در پایتخت برمی دارد.

مترو تهران با اجرای چهار خط جدید به طول ۱۷۵ کیلومتر و ۱۳۰ ایستگاه، گامی بلند به سوی تشکیل شبکه ای فراگیر و پرظرفیت در پایتخت برمی دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، تمرکز شرکت مترو تهران پس از تکمیل خطوط هفتگانه موجود، پیشبرد عملیات اجرایی پروژه ساخت خطوط چهارگانه جدید است؛ خطوطی که در مجموع حدود ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی زیرزمینی و ۱۳۰ ایستگاه را شامل شده و با بهره برداری از آن، سیستم حمل و نقل ریلی زیرزمینی پایتخت، به معنای واقعی کلمه، یک شبکه فراگیر و منسجم را تشکیل خواهد داد.
مقایسه آماری ۴ خط جدید شبکه مترو تهران، شامل موارد قابل توجهی است که برخی از آنها به شرح ذیل است:
۱- بلندترین و طولانی ترین خط از بین خطوط چهارگانه جدید، خط ۹ به طول ۵۲ کیلومتر است که دارای ۱۲ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط خواهد بود.
۲- کوتاه ترین خط نیز خط ۱۱ به طول ۳۲ کیلومتر است که قسمت جنوبی پایتخت (جنوب و جنوب غرب تهران) را به لحاظ بهره مندی از ایستگاههای مترو رونق خواهد بخشید.
۳- پیش بینی می شود خط ۸ مترو با جابجایی روزانه ۹۹۵ هزار نفر، پر مسافرترین خط جدید شبکه مترو تهران لقب گیرد.
۴- بیشترین تعداد ایستگاه ها را خط ۹ با ۳۷ ایستگاه خواهد داشت و کمترین آنها را خط ۱۱ با ۲۱ ایستگاه.
۵- خط ۱۰ مترو به موازات و تقریباً هم اندازه ۳ بزرگراه شهید زین الدین، شهید همت و شهید خرازی بوده و از شرقی ترین نقطه تهران تا غربی ترین منطقه آن را پوشش حمل و نقلی می دهد.
۶- برای رسیدن به سرفاصله حرکتی طراحی شده برای چهار خط جدید شبکه مترو تهران، در مجموع ۱۹۰ رام قطار و یا به عبارتی ۱۳۳۰ واگن نیاز است که این تعداد واگن از میزان واگن های فعال حال حاضر در خطوط هفتگانه موجود بیشتر است.
۷- خطوط ۸ و ۹ مترو تهران مانند خطوط ۶ و ۷ در هم افزایی با یکدیگر، حلقه حمل و نقلی مؤثر و کارآمدی را برای رتق و فتق دغدغه های حمل و نقلی شهروندان پایتخت تشکیل خواهند داد.
۸- خطوط ۹ و ۱۱ در محدوده چیتگر با هم تلاقی داشته و در واقع هر دو خط از این منطقه شروع می شوند.
۹- خطوط ۹، ۱۰ و ۱۱ در توزیع روزانه مسافرانی که از سمت کرج به تهران می آیند و همچنین در مسیر برگشت به کرج، نقش پررنگی ایفا خواهند کرد.
۱۰- ظرفیت جابجایی مسافر در ۴ خط جدید شبکه مترو تهران، به طور روزانه و در مجموع حداقل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر خواهد بود که این میزان نفر – سفر، معادل حدود یک میلیارد و دویست میلیون سفر در هر سال است.