| کد خبر: 231318 |

آخرین وضعیت پرونده‌های وقفی دماوند و آق‌مشهد

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های وقفی دماوند و جنگل‌های آق‌مشهد گفت: با ظرفیت قوانین فعلی جنگل‌های آق‌مشهد نمی‌تواند وقف باقی بماند.

تین نیوز

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های وقفی دماوند و جنگل‌های آق‌مشهد گفت: با ظرفیت قوانین فعلی جنگل‌های آق‌مشهد نمی‌تواند وقف باقی بماند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مسعود منصور امروز در نشست خبری سازمان جنگل‌ها در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو و انتقال سند تالاب انزلی به این وزارتخانه اظهار کرد: انتقال سند تالاب انزلی به وزارت نیرو اشتباه بوده است و قرار شد که سند را اصلاح کنند. از این‌رو سند تالاب انزلی به سازمان جنگل‌ها باز خواهد گشت. از سوی دیگر موضوع واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو نیز در جلسه ستاد ملی تالاب‌ها با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری - مطرح شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که معاونت حقوقی ریاست جمهوری موضوع را پیگیری و تعیین تکلیف کند. درحال‌ حاضر تاکنون در این زمینه ابلاغی به ما نشده است اما سند تالاب‌ها نمی‌تواند به‌جز سازمان جنگل‌ها یا سازمان حفاظت محیط زیست برای سازمان یا وزارتخانه دیگری صادر شود.

منصور با اشاره به وضعیت مالکیت رودخانه‌ها و بستر آن‌ها تصریح کرد: وزارت نیرو لایحه حفاظت از رودخانه‌ها و لایحه آب را تدوین کرده است. به‌طور کلی حریم رودخانه‌ها اگر جزو اراضی ملی باشد در مالکیت دولت است  و سند حریم رودخانه‌ها به‌غیر از سازمان جنگل‌ها نباید صادر شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: از سوی دیگر مسیل‌ها و آبراهه‌ها نیز قابلیت تفکیک را ندارند. از این‌رو با وزارت نیرو تفاهم کردیم که سند همه آبراهه‌ها و مسیل‌ها به‌ نام سازمان جنگل‌ها صادر شود همچنین وزارت نیرو پذیرفته است. سند رودخانه‌ها تا درجه پنج به نام منابع طبیعی و رودخانه‌های درجه ۶ به بالا به‌نام وزارت نیرو باشد.

وی در ادامه درباره پرسش دیگر ایسنا درخصوص آخرین وضعیت پرونده‌های وقف جنگل‌های آق‌مشهد و کوه دماوند توضیح داد: جنگل‌ها چه طبیعی باشند و چه دست‌کاشت جزو اراضی ملی است و در آیین‌نامه دولت نیز بر این موضوع تاکید شده است. بر این اساس تاکنون ۸۵۲ پلاک در کشور (بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‌ها) که سند وقفی و ملی داشتند تعیین تکلیف شدند. موضع ما این است که جنگل‌های آق مشهد طبیعی است و با ظرفیت قوانین فعلی نمی‌تواند وقف باقی بماند.

همکای بسیج و سازمان جنگل‌ها در چه بخش‌هایی است؟

منصور در ادامه این نشست ضمن اشاره به تفاهم‌نامه سازمان جنگل‌ها با بسیج اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای که در این خصوص امضا شده است سبب تغییر نقش ما در حفاظت نمی‌شود. وضعیت جنگل‌های هیرکانی به‌گونه‌ای است که ما از بسیج خواستیم در سه مقوله به ما کمک کند. اول آنکه نقاطی در جنگل‌های هیرکانی گلوگاه است و ما به‌دلیل کمبود نیرو از بسیج خواستیم که در آن نقاط ایست بازرسی داشته باشد. دوم آنکه گاهی اوقات کارخانه‌ها و صنایع چوب، چوب‌های غیرمجاز را می‌خرند. از این‌رو از بسیج خواستیم در زمینه کشف چوب‌های غیرمجاز به ما کمک کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر از بسیج خواستیم که درمورد صیانت و نحوه کارکرد شرکت‌هایی که با آن‌ها قرارداد حفاظتی داریم به ما اعلام نظر کنند.

۷۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در قلمرو سیل است

در ادامه این نشست پرویز گرشاسبی - معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها - اظهار کرد: یکی از مقوله‌های پراهمیت در کشور ما فرسایش خاک و سیل است. ۱۰۲ میلیون هکتار از وسعت عرصه‌های کشور در قلمرو فرسایش و ۷۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در قلمرو سیل واقع شده است. از سویی دیگر از گذشته تاکنون ۳۱ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و ۸ میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی در کشور اجرایی شده است همچنین طی چند سال اخیر نیز بیش از ۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده است.

به گفته گرشاسبی ازجمله نتایج انجام عملیات آبخیزداری می‌توان به استحصال ۵۳۰ میلیون متر مکعب آب  در هکتار و کاهش ۹ تنی فرسایش خاک اشاره کرد همچنین عملیات آبخیزداری کاهش پنج تنی رسوب و افزایش ۱۲۰ کیلوگرمی تولید علوفه در هر هکتار را به‌دنبال دارد.

۶۳۶ میلیون مترمکعب استحصال آب توسط سازه‌های آبخیزداری

وی در ادامه گفت: طی سال گذشته سازه‌های آبخیزداری توانستند ۶۳۶ میلیون مترمکعب آب را استحصال کنند همچنین طی این مدت با اجرای عملیات آبخیزداری ۱۴۳ تن افزایش تولید علوفه داشتیم.

آخرین وضعیت پرونده‌های وقفی

در ادامه این نشست خبری رضا افلاطونی - سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها - درمورد پرونده‌های وقفی آق مشهد و دماوند ضمن ارائه توضیحات تکمیلی تصریح کرد: درحال حاضر سند مالکیت پلاک‌های ۶۷، ۶۸ و ۶۹ دماوند برای سازمان جنگل‌ها صادر شده است و ما منتظر اقدامات ثبت برای پلاک‌های ۳۵ و ۳۷ هستیم.

وی درباره جنگل‌های آق‌مشهد نیز توضیح داد: هیات پنج نفره‌ای از کارشناسان گزارش‌های خود را در این‌ باره تکمیل کرده‌ و برای دیوان عالی کشور فرستاده‌اند. ما منتظر رای دیوان عالی کشور و اعمال ماده ۴۷۷ هستیم.

 وقوع ۲۷۰ مورد آتش‌سوزی در کشور طی دو ماه اخیر

در ادامه سرهنگ علی عباس‌نژاد - فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها- با اشاره به اینکه طی سال گذشته آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور ۳۰ درصد افزایش یافته بود، اظهار کرد: بر این اساس ۴۸ هزار هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی آسیب دیدند.

به گفته وی طی دو ماه اخیر نیز در کشور ۲۷۰ مورد آتش‌سوزی داشتیم کا به دنبال‌ آن ۴۲۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی خسارت دیدند.

عباس‌نژاد تصریح کرد: طی سه سال اخیر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اطفای خرید هزینه شده است. از سوی دیگر نیز بین ۵ تا ۷ درصد از آتش‌سوزی‌ها نیاز به بالگرد برای اطفا دارند که برای این کار از تجهیزات وزارت دفاع استفاده می‌کنیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با انتقاد از اینکه گاهی بالگردها دیر به محل حادثه می‌رسند، گفت: هفته گذشته در آتش‌سوزی فارس بالگرد از تهران به محل اعزام و این کار سبب شد که فرصت طلایی اطفا از دست برود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.