| کد خبر: 244576 |

◄ کاهش عوارض پیمایش از قلمرو ترکمنستان در حال پیگیری است

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌ المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پیگیری موضوع کاهش عوارض پیمایش از قلمرو ترکمنستان به نحوی که ناوگان ایرانی شرایط برابری با دیگر کشورهای منطقه داشته و این شکل تبعیض آمیز عوارض حذف یا تعدیل شود، خبر داد.

تین نیوز

 مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌ المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پیگیری موضوع  کاهش عوارض پیمایش از قلمرو ترکمنستان به نحوی که ناوگان ایرانی شرایط برابری با دیگر کشورهای منطقه داشته و این شکل تبعیض آمیز عوارض حذف یا تعدیل شود، خبر داد.

به گزارش تین نیوز، رانندگان فعال در مسیر آسیای میانه  می گویند با توجه به مبلغ بالای عوارض عبور از قلمرو ترکمنستان که فقط هم از رانندگان ایرانی این مبلغ دریافت می شود، فعالیت در این مسیر توجیه اقتصادی نداشته و به زودی ایران از مسیر ترانزیتی آسای میانه حذف می شود چرا که اگر یک ناوگان ایرانی بخواهد محموله ای را به مقصد ازبکستان حمل کند، برای رفت و برگشت چیزی حدود 3100 دلار یعنی 100 میلیون تومان فقط باید عوارض به کشور ترکمنستان پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

حذف ایران از ترانزیت آسیای میانه ؟

 جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مشکل ناشی از این عوارض سنگین را مربوط به نوع روابطی دانست که بین دو کشور در سالیان قبل حاکم بوده  که از جمله آن بحث اختلاف گازی است که وجود داشته و مشکل عدیده ای بوده که بین دو کشور شکل گرفته بود و بر باقی مسایل بین دو کشور سایه انداخته بود و شاید بخش حمل و نقل بیشترین آسیب را از این مشکلات دید.

وی در مورد عوارض بالایی که ترکمنستان از ناوگان ایرانی دریافت می کند،  گفت: این مقدار عوارض قبل از اپیدمی کرونا هم توسط کشور ترکمنستان وضع شده بود. کشور ترکمنستان در سال های گذشته در قدم اول یک دلار عوارض برای هر کیلومتر پیمایش ناوگان ایرانی در قلمرو ترکمنستان وضع کرد و در قدم بعدی آن را به یک و نیم دلار افزایش داد. بنابراین رقم عوارضی که اکنون دریافت می شود رقم افزایش یافته ای نیست بلکه همان عدد است که قبل از شیوع کرونا هم اعمال می شد.

هدایتی در مورد این که این عدد منطقی هست یا خیر، عنوان کرد:  قطعا عدد مطلوب ما نیست و رقم بسیار بالایی است که به نوعی تبعیض آمیز است. از این جهت که عوارضی که ترکمنستان بر ناوگان سایر ملیت ها از جمله در قبال ناوگانی که بیشترین تردد را دارند مثل ترکیه، چیزی که از ناوگان ایرانی می گیرد بسیار زیاد است و در شرایط رقابتی بین کشورهای منطقه در صورتی که بخواهیم در ترانزیت حضور داشته باشیم این عدد قطعا کار ما را دشوار می کند.

او گفت: ما با همکاری وزارت خارجه، دو موضوع را در یکی دو سال گذشته از ترکمنستان به طور جد پیگیری می کردیم، در قدم اول بازگشایی مرزها بود که خوشبختانه با فروکش کردن کرونا اتفاق افتاد و در گام دوم موضوع کاهش عوارض را دنبال می کنیم به نحوی که ایران بتواند شرایط برابری را با سایر کشورهای منطقه داشته باشد و این شکل تبعیض آمیز عوارض حذف یا تعدیل شود.

هدایتی افزود: در جریان مذاکراتی که در چندماه گذشته داشته ایم، از جمله سفر اخیری که رئیس جمهور جدید ترکمنستان به ایران داشتند، در کمتر از یک ماه گذشته، این موضوع در دستور کار هیئت های مذاکره طرف ایرانی و طرف ترکمن در سطوح مختلف تخصصی و هیئت های کارشناسی و چه در سطح مقامات سیاسی قرار گرفته بود.

وی عنوان کرد: این موضوع به عنوان یک مطالبه جمهوری اسلامی ایران از کشور ترکمنستان مطرح و به نوعی می توان گفت توافقاتی هم به صورت ضمنی انجام شده ولی با توجه به نظام تصمیم گیری که در کشور ترکمنستان وجود دارد نیازمند بررسی در سطوح مختلف این کشور است.

 مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌ المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطر نشان کرد: با توجه به روابط دوستانه ای که با پیگیری ها و رایزنی های رئیس جمهور در اجلاس شانگهای در سال گذشته انجام شد و  سفر مقامات ارشد کشور ترکمنستان به ایران و با توجه به سفر رئیس جمهور در آینده نزدیک به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر، امیدواریم در سایه روابط دوستانه، این اتفاق هرچه زودتر بیفتد و این رقم عوارض سنگین که اشاره شده، کاهش یابد.

او اظهار کرد: در غیر این صورت روش تبادل تریلر و عدم ورود به خاک ترکمنستان برای شرکت های حمل و نقل ایرانی به این شکل مقرون به صرفه تر خواهد بود و قطعا این عوارض سنگین ممانعتی جدی برای اینکه ناوگان ایرانی بتوانند ترانزیت را از کشور ترکمنستان انجام دهند، ایجاد خواهد کرد.

هدایتی با بیان این که، این مشکلات ریشه دار است و مربوط به یک دهه گذشته می شود، افزود: امیدواریم در سایه روابط خوبی که ایجاد شده و اولویتی که دولت سیزدهم برای توسعه روابط و مناسبات با کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان دارد، شاهد حسن نیت ترکمنستان باشیم و ناوگان ایرانی مجددا امکان حضور پررنگ و فعال در کشورهای آسیای میانه برای فعالیت های ترانزیتی داشته باشد. 

به گزارش تین نیوز، ترکمنستان از ابتدای پاندومی کرونا تمام مرزهای خود را برای اتباع خارجی بست و این سیاست را برای کنترل شیوع کرونا پیش گرفت که این امر مشکلات عدیده ای برای ایران و کشورهای منطقه به وجود آورد.

این موضوع موجب شد ناوگان ایرانی برای دسترسی به سایر کشورهای آسیای میانه و ماورای ترکمن، با توجه به شرایط جغرافیایی و پهنه ای که این کشور در شمال شرق دارد دچار مشکلات عدیده شده و جریان حمل و نقلی که به صورت ترانزیت از این کشور وجود داشت مختل گردد.

با فروکش کردن اپیدمی کرونا، ترکمنستان مجددا شروع به بازگشایی مرزها کرده و در گام اول مرز سرخس به فاراب که مرز مشترک ترکمنستان به ازبکستان است را بازگشایی کرده  و همچنین خبر می رسد که مرز لطف آباد را هم باز می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.