| کد خبر: 162337 |

امتی تشریح کرد:

◄ ردیابی قاچاقچی از سوی شرکت کشتیرانی به راحتی شدنی است

وقتی دستگاه ایکس‌ری وجود قاچاق را در بار صادراتی تشخیص می‌دهد انگشت اتهام به‌سوی شرکت‌های حمل‌ونقلی است و عوامل اصلی که فرستنده و گیرنده کالا هستند و شرکت کشتیرانی مشخصات آنها را می داند متهم نمی‌شوند.

تین نیوز

محمود امتی نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی خبر داد که بعد از یک سال، مرز مشترک ایران و افغانستان (دوغارون) در استان خراسان به دستگاه ایکس‌ری مجهز شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با اعلام اینکه از سال گذشته به دلیل بارندگی دستگاه ایکس‌ری مرز دوغارون ازکارافتاده بود، تجهیز مجدد مرز به دستگاه ایکس‌ری را عاملی برای کنترل مافیا و کاهش قاچاق دانست.

وی با توضیح اینکه هزینه تجهیز مرز به دستگاه‌های ارزیاب خیلی کمتر از سودی است که از ترانزیت به افغانستان نصیب کشور می‌شود، گفت: در سال 1.5 میلیون تن کالا به افغانستان ترانزیت می‌شود که در مقایسه با رقم 150 تا 200 تن محموله قاچاق احتمالی، بی‌انصافی است که کل ترانزیت را برای ترانزیت‌کننده‌های این مسیر ناامن کنیم. ضمن اینکه در 10 سال گذشته حدود 500 تن قاچاق در این مسیر کشف‌شده است.

شرکت‌های حمل‌ونقلی  قربانی حمل پیش سازها هستند

امتی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد ابزار کنترل را بالا ببریم تا مانع قاچاق «پیش سازها» به افغانستان شویم، ادامه داد: شرکت‌های حمل‌ونقلی در استان قربانی حمل پیش‌سازها هستند و در صورت تجهیز مرز ریسک برای عوامل مافیا بالا می‌برد اما بازهم باعث امنیت شرکت‌های حمل‌ونقلی و خروج آن‌ها از لیست اتهامات ممکن نیست. وقتی دستگاه ایکس‌ری  وجود قاچاق را در بار صادراتی تشخیص می‌دهد انگشت اتهام به‌سوی شرکت‌های حمل‌ونقلی است و عوامل اصلی که فرستنده و گیرنده کالا هستند متهم نمی‌شوند.

وی توضیح داد: ردیابی فرستنده که بار متعلق به او است و عامل اصلی قاچاق است از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌راحتی انجام‌شدنی است. درواقع روال این‌گونه است که وقتی من به‌عنوان صاحب کالا قصد گرفتن کانتیر و بارگیری دارم کشتیرانی من را احراز می‌کند و مشخصات شناسنامه‌ای تا دلیل گرفتن کانتیر را همه سؤال می‌کنند و بعد کانتیر خالی را تحویل می‌دهد و کاملاً می‌داند شما به‌عنوان صاحب کالا چه مشخصاتی دارید.

این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: حرف ما این است که در صورت کشف قاچاق فرستنده اصلی را از طریق کشتیرانی ردیابی کنند تا به مبدأ قاچاق برسند. آدرس گیرنده را هم معمولا شرکت حمل‌ونقلی دارد و می شود او را پیدا کرد.بنابراین  مجرم شناختن شرکت و بستن آن هیچ آسیبی به عوامل اصلی نمی‌رساند و تنها به ترانزیت کشور آسیب می رساند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز مرز دوغارون در شهر تایباد قرار دارد که در افغانستان به نام مرز اسلام‌قلعه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.