| کد خبر: 250232 |

◄  زوال حمل ریلی فرآوده های نفتی در ایستگاه راه آهن

به دلیل یک جانبه نگری، عدم ثبات در تصمیم گیری و عدم وجود شفافیت در نرخ گذاری های شرکت راه آهن در حوزه حمل فرآورده های نفتی در سال اخیر، بخش خصوصی هیچ گونه تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه نداشته و با افزایش سن واگن ها عملا در چند سال آینده حمل فرآورده های نفتی ریلی ، رو به نابودی خواهد رفت.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل گفت:  به دلیل یک جانبه نگری، عدم ثبات در تصمیم گیری و عدم وجود شفافیت در نرخ گذاری های شرکت راه آهن در حوزه حمل فرآورده های نفتی در سال اخیر، بخش خصوصی هیچ گونه تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه نداشته و با افزایش سن واگن ها عملا در چند سال آینده حمل فرآورده های نفتی ریلی، رو به نابودی خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس در توضیح این موضوع عنوان کرد: راه آهن در ابتدای تیرماه سال 1401 اقدام به ابلاغ تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی نمود. در این مدت انتقادات فراوانی به نحوه نرخ گذاری راه آهن شده است، اما در بخش جداول مربوطه به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به دلیل پیچیدگی و تنوع مبادی و مقاصد، کمتر توجهی به اقتصاد حمل ریلی مواد نفتی به خصوص فرآورده های شرکت ملی پخش شده است.

وی افزود: طی 6 ماه سپری شده از ابلاغ تعرفه حق دسترسی، راه آهن بی توجه به درخواست های متعدد بخش خصوصی، هیچ گونه تعدیلی در تعرفه خود اعمال نکرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: این در حالیست که در بخش سهم خط و خدمات فنی به طور متوسط شاهد 80 درصد افزایش هستیم که مجموعا با افزایش 35 درصدی حق لکوموتیو ، هزینه های تعرفه بهره برداری برای بخش خصوصی به طور متوسط 50 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در حالی شاهد افزایش 80 درصدی سهم خدمات خط و خدمات فنی (بخش انحصاری راه آهن) هستیم که هیچ گونه بهبودی در ارائه خدمات راه آهن به بخش خصوصی اتفاق نیفتاده و بعضا کیفیت خدمات کاهش یافته است.

او عنوان کرد: ماجرا آنجایی جالب تر می شود که راه آهن در تبصره 2 ابلاغیه مذکور تصریح کرده در صورتی که شرکت ملی پخش در هر تاریخی کرایه حمل مواد نفتی را افزایش دهد، راه آهن در تعرفه دسترسی به شبکه ریلی خود تجدید نظر خواهد کرد. این موضوع نشان دهنده نوع نگاه راه آهن به تعرفه ها به عنوان منبع درآمد و ابزار کنترل سهم شرکت ها از کرایه حمل است که در آن هیچ گونه توجهی به بخش خصوصی نشده است و حاکی از عدم رعایت حداقل های نظام تعرفه گذاری و بینش توسعه ای در مدیران راه آهن می باشد.

وی ادامه داد: همین نحوه برخورد و نوع نگاه در سالیان گذشته موجب شده طی پنج سال اخیر که چیزی در حدود 7000 واگن به شبکه ریلی اضافه شده کمتر از 4 درصد از واگن های ساخته شده را واگن های مخزندار تشکیل دهند.

این کارشناس افزود: دلیل اصلی این موضوع در نوع نگاه راه آهن به بخش خصوصی مالک واگن های مخزندار به عنوان پیمانکار آن شرکت در مواجهه با شرکت ملی پخش نهفته است. که نتیجتا موجب عدم ثبات در تصمیم گیری و عدم شفافیت در نظام تعرفه گذاری شده است. نظام تعرفه گذاری بدن شاکله و متغییر بزرگترین تهدید برای سرمایه بخش خصوصی محسوب می شود.

وی گفت: این نوع نگاه در کوتاه مدت باعث زیان دهی بخش خصوصی و کاهش حمل مواد نفتی خواهد شد و در بلند مدت عدم توسعه و نابودی حمل ریلی فرآورده های نفتی را به همراه خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    باز هم یک کارشناس بی نام و نشان!!!!

    • ناشناس 0 0

      خودت هم که بی نشانی