| کد خبر ۲۷۳۷۰۵
کپی شد

گره راه آهن رشت–آستارا چگونه باز می شود؟ روایت فرمانده قرارگاه خاتم از بزرگ ترین پروژه ترانزیتی شمال–جنوب

فرمانده قرارگاه خاتم از آخرین وضعیت راه آهن رشت–آستارا، آزادسازی مسیر، تجهیز کارگاه و ارائه مدل جدید رفع معارض اراضی کشاورزی خبر داد.

گره راه آهن رشت–آستارا چگونه باز می شود؟ روایت فرمانده قرارگاه خاتم از بزرگ ترین پروژه ترانزیتی شمال–جنوب
تین نیوز |

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با تشریح آخرین وضعیت اجرای راه آهن رشت–آستارا، از آزادسازی بخش عمده مسیر، تجهیز کارگاه و ارائه مدل جدید برای رفع معارض اراضی کشاورزی خبر داد؛ پروژه ای که یکی از مهم ترین حلقه های کریدور ترانزیتی شمال–جنوب به شمار می رود.

به گزارش تین نیوز، راه آهن رشت–آستارا، حلقه مفقوده کریدور بین المللی شمال–جنوب، حالا در مرحله ای قرار گرفته که به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، با رفع موانع تملک اراضی می تواند در کوتاه ترین زمان وارد فاز اجرایی کامل شود. سردار عبدالرضا عابد در نشست خبری امروز، این پروژه را یکی از اولویت های راهبردی کشور در حوزه ترانزیت دانست.

به گفته وی، اگرچه اجرای این مسیر ریلی با تعهدات طرف روسی همراه بوده، اما روند اجرای پروژه به دلایل مختلف با تأخیر مواجه شده است. سردار عابد تأکید کرد: قرارگاه خاتم در این پروژه هم در بخش طراحی و هم در اجرا پیش قدم بوده و اقدامات اولیه از جمله تجهیز کارگاه و آزادسازی بخش عمده مسیر انجام شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، اصلی ترین چالش پروژه راه آهن رشت–آستارا را رفع معارض اراضی مسیر عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مسیر از میان زمین های کشاورزی عبور می کند و فروش این اراضی می تواند به معیشت خانوارهای محلی آسیب بزند. بر همین اساس، مدل جدیدی برای تملک و جبران خسارت پیشنهاد شده که در حال بررسی است تا پروژه بدون ایجاد تنش اجتماعی پیش برود.

سردار عابد با اشاره به اهمیت راهبردی این مسیر افزود: راه آهن رشت–آستارا نقش کلیدی در تکمیل کریدور شمال–جنوب دارد و می تواند جایگاه ایران را در ترانزیت منطقه ای و بین المللی ارتقا دهد. هدف ما این است که با رفع موانع موجود، این مسیر ترانزیتی در حداقل زمان ممکن به بهره برداری برسد.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد کلی قرارگاه خاتم در پروژه های ملی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای بن بست شکنی در پروژه های راهبردی وارد عمل می شود و در این مسیر، نه تنها جایگزین بخش خصوصی نیست، بلکه با هزاران پیمانکار داخلی همکاری می کند. اجرای پروژه راه آهن رشت–آستارا نیز با مشارکت پیمانکاران بخش خصوصی دنبال می شود.

فرمانده قرارگاه خاتم همچنین تأکید کرد که ورود این مجموعه به پروژه ها در چارچوب سیاست های کلان دولت و با هدف تقویت زیرساخت های ملی انجام می شود و توسعه شبکه ریلی کشور، به ویژه در مسیرهای ترانزیتی، از اولویت های اصلی قرارگاه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.