بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

حسینا با ارزش ترین نماد گروه صنعت کشتیرانی و دریایی بورس ایران

ارزشمندترین نماد صنعت کشتیرانی و دریایی در بورس ایران، با ارزشی معادل 8.7همت(حدود 40درصد ارزش صنعت)، نماد معاملاتی «حسینا» است.

تین نیوز

 

ارزشمندترین نماد صنعت کشتیرانی و دریایی در بورس ایران، با ارزشی معادل 8.7همت(حدود 40درصد ارزش صنعت)، نماد معاملاتی «حسینا» است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری گفتمان دریا، از روزی که انسان موفق به تجارت از طریق دریا شد، پیشرفت جوامع انسانی با سرعت بیشتری اتفاق افتاده است. این نقش آن قدر پر اهمیت است که برخی عصر دریانوردی (اواخر قرن ۱۶میلادی – اواسط قرن ۱۹میلادی) را یکی از پایه های جهان مدرن می نامند. با وجود راه های متنوع مانند حمل ونقل جاده ای یا از طریق راه آهن بیشتر تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود. به دلیل صرفه نسبت به وزن همچنان حمل ونقل از طریق دریا انتخاب اول بیشتر صادرکنندگان و واردکنندگان است.

صنعت 800میلیارد دلاری

ارزش تجارت جهانی در طول 10سال منتهی به سال2021 حدود 32درصد رشد در ارزش داشته است؛ هرچند باید به وقفه پیش آمده در دوران کووید اشاره کرد. با پایان کووید اما رشد 18درصدی ارزش تجارت از طریق اقیانوس به دلار بین سال های 2020 و 2021 توانست فاصله پیش آمده را جبران کند. طبق آمار منتشرشده توسط سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل در 19ژوئیه 2023، ارزش تجارت دریایی به بیش از 807میلیارد دلار رسیده است.

صنعت کشتیرانی

در یکی از استراتژیک ترین صنایع ایران با ارزشی در حدود 22همت 7نماد فعالیت می کنند؛ شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد معاملاتی «حسینا»، شرکت تایدواتر خاورمیانه با نشان معاملاتی «حتاید»، کشتیرانی دریای خزر با نماد معاملاتی «حخزر» در تابلوی بورس، دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر «حبندر»، کشتیرانی آریا «حاریا»، کشتیرانی والفجر «حفجر» و شرکت خدمات کشتیرانی ستاره قشم «قشم». صنعتی که ارزش بازار آن طی سال های اخیر روند کاهشی به خود گرفته است. این صنعت در یک سال منتهی به اسفندماه سال1401، در مجموع 639میلیارد تومان درآمد به ثبت رسانده است. با وجود درآمد پایین اما بازدهی این صنعت در مقام مقایسه با دیگر فعالان بازار سرمایه در ایران وضعیت بهتری را به ثبت رسانده است. آمار ها نشان می دهد این صنعت طی یک سال اخیر حدود 45درصد بازدهی داشته است. این آمار باعث شده صنعت بنادر و کشتیرانی، در شاخص بازدهی سالانه در دسته بهترین های بازار سرمایه ایران قرار بگیرد. P/S این صنعت طی سال گذشته افزایش یافت؛ به نحوی که این شاخص در صنعت فوق به 3.45 رسیده است. این در حالی است که P/S تالار شیشه ای 1.86 به ثبت رسیده است. با استناد به گزارش سالنامه آمار تجارت خارجی منتشرشده توسط سازمان گمرک کشور می توان این طور نتیجه گرفت که افزایش صادرات طی سال های پس از سال1399 بیشترین نقش را در جان گرفتن دوباره صنعت کشتیرانی ایران ایفا کرده است؛ به طوری که صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی (بدون احتساب نفت و تجارت چمدانی) در سال1401 نسبت به سال1400 حدود 1.14درصد رشد در حجم و در سال1400 و در مقایسه با سال1399 اما آمار ها حاکی از رشد چشم گیر 22.14درصدی در حجم کالا است. ادامه این روند در سال جاری می تواند شیب رشد این صنعت را شدت ببخشد.

7 غول ایرانی در دریا

باارزش ترین نماد این صنعت شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد معاملاتی «حسینا» است، که حدود 40درصد از ارزش صنعت کشتیرانی و دریایی در بورس ایران را به خود اختصاص داده است. این نماد ارزشی معادل 8.7همت دارد و همواره یکی از تاثیرگذارترین بازیگران این صنعت در ایران است. در رتبه بعدی نماد معاملاتی «حتاید» است با ارزشی کمی بیش از 6.6همت قرار دارد. در رتبه های بعدی به ترتیب نمادهای «حخزر»، «حبندر»، «حاریا»، «حفجر» و «قشم» قرار دارند. به دلیل عدم انتشار آمارهای سال گذشته توسط همه بازیگران فوق، در ادامه به بررسی روند 10 ساله آنها تا انتهای سال 1401 می پردازیم، زیرا در سال 1402 تنها دو شرکت صورت های مالی خود را منتشر کرده اند.

در این میان و از سال 1392 روند افزایش درآمدهای شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا(حسینا) رو به رشد بوده است.به نحوی که در سال 1401 نسبت به سال 1395 درآمدهای این شرکت بیش از 380درصد رشد را ثبت رسانده است. در این دوره و به طور میانگین 69 درصد رشد در تخصیص سود هر سهم بر اساس آخرین سرمایه به وقوع پیوسته است.

در پله بعدی نماد «حتاید» قرار دارد. این نماد پس از رشد چشم گیر 113درصدی در سال1399 تحت عواملی چون کووید نتوانست روند رو به رشد خود را ادامه دهد و طی سال های1400 و 1401 تنها توانست سطوح قبلی خود را حفظ کند. این نماد طی سال های1399 لغایت1401 توانست به طور میانگین رشد 3درصدی در درآمد را به ثبت برساند. این در حالی است که طی همین 3سال توانست بیش از 90درصد هزینه های خود را کاهش دهد که می تواند گویای مدیریت هزینه مناسب توسط مدیریت نماد ذکرشده یا کاهش تعداد خدمات و افزایش نرخ باشد. نماد مذکور توانست در این بازه زمانی به طور میانگین در حدود 555میلیارد تومان درآمد فروش خدمات را در دفاتر مالی خود به ثبت برساند. بررسی صورت های مالی منتشرشده توسط نماد «حاریا» بیانگر توقف درآمدهای ناشی از خدمات این شرکت بین سال های 1391 لغایت 1396 است. پس از آن نیز با درآمد مستقیم مجموعا 527میلیون تومان طی سال1397 مواجه و پس از آن تا انتهای اسفندماه سال1402 شاهد درآمد صفر در صورت های مالی این نماد بوده ایم. در این بازه 10ساله بیش از 79میلیارد تومان هزینه در ترازهای این شرکت منعکس شده است. روند قیمتی این سهم اما در سال1402 یک روند سینوسی را طی کرد. این نوسان با شروع در قیمت 6هزار و 850 در اواخر اردیبهشت ماه سال1402 آغاز و با افزایش تا سقف 8هزار و 200 در اوایل بهمن ماه1402 است، به کار خود پایان داد.

رد پای تحریم و نرخ ارز

برخی کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارز تاثیر منفی خود را از چند منظر بر ارزش تمام شده کالا می گذارد؛ در ابتدا کالاهای اساسی است که غالبا به علت مشکلات تحریمی که در عدم امکان انتقال ارز شکل گرفته، کشتی ها در لنگرگاه متوقف می شوند تا اسناد خرید دریافت شده و به تبع آن و در قدم بعدی هزینه های خرید و حمل پرداخت شود. این موضوع باعث شده است اعداد و ارقام بسیار هنگفتی به هزینه خرید کالا اضافه شود و هزینه ماندن کشتی در بندرگاه هزینه های شرکت های باربری دریایی را افزایش داده است؛ زیرا برخی کشتی های اجاره شده توسط فعالان این صنعت به صورت ساعتی هزینه توقف خود را دریافت می کنند و این موضوع شرکت ها را با مشکل مواجه کرده است. دریچه بعدی فاصله زمانی عقد قراداد با تسویه است که درصورت تغییر نرخ ارز آزاد فشار هزینه ها به این صنعت را افزایش می دهد. برخی دیگر از کارشناسان نیز بیان می کنند فرسودگی کشتی های ایرانی هزینه های شرکت های دریایی در ایران را به صورت فزاینده ای افزایش داده است؛ هرچند نمی توان از تاثیر مستقیم تحریم عبور کرد. عدم نوسازی ناوگان باربری دریایی و مشکلات در جابه جایی پول و کاهش تجارت ایران سه عاملی است که می توان ریشه آن را در تحریم دانست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.