| کد خبر: 221969 |

در گفت و گوی تین نیوز با دبیر انجمن قطعه سازان خودرو مطرح شد

◄ چرا قیمت قطعات داخلی نیز تحت تاثیر قیمت دلار است؟

\ درست است که ما در تولید برخی از قطعات خودکفا هستیم و وارداتی صورت نمی گیرد اما یک واقعیت ناخوشایند وجود دارد و آن این است که قیمت تمام محصولات ما در کشور وابسته به دلار است.

تین نیوز

وضعیت نامطلوب صنعت خودرو در ایران گویی قرار نیست هیچ وقت به سامان شود و ما هر روز شاهد اخباری ناخوشایند از افزایش قیمت تا کیفیت پایین محصولات و سردرگمی در این صنعت مهم هستیم. صنعتی که به شدت تحت تاثیر نرخ ارز است. در این میان علاوه بر قیمت خودرو در بازار ایران حوزه  قطعات یدکی این محصولات حتی در بخش تولیدات داخلی نیز وابسته به ارز است، به همین خاطر نوسانات ارزی در کشور این حوزه را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. درواقع از ابتدای امسال تاکنون بازار قطعات یدکی خودرو شاهد التهابات بسیاری بوده است.

پیش از این سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی ضمن گلایه مندی نسبت به بی توجهی دولت در این حوزه گفته بود: وضعیت ما از لحاظ تامین قطعات نسبت به چند ماه قبل نه تنها بهتر نشده بلکه با شرایط بدتری مواجه شده‌ایم. در حقیقت با توجه به هشدارهایی که ما از اسفند ماه سال گذشته به دولت دادیم همچنان با همان وضعیت در حال پیش رفتن هستیم. قطعه به دلیل این که واردات نداریم کمیاب شده است. در خصوص خودروهای داخلی تا حدودی کم و بیش تولید داخلی را داریم و کفاف همه خودروه را نمی‌دهد اما در هر صورت با ۱۰ الی ۱۵ روز گذشت زمان قطعه بالاخره پیدا می‌شود. اما در رابطه با خودروهایی که ساخت خارج هستند کمبود قطعه دارند مخصوصا آن هایی که تعدادشان در ایران کم است شرایط خوبی نداریم.

حال سوال اینجاست چرا با وجود اینکه ما در تولید برخی از قطعات محصولات داخلی که وارد نمی شوند نیز شاهد افزایش قیمت هستیم و به شدت این بخش هم تحت تاثیر نرخ دلار قرار می گیرد؟ محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در این باره به تین نیوز می گوید: درست است که ما در تولید برخی از قطعات خودکفا هستیم و وارداتی صورت نمی گیرد اما یک واقعیت ناخوشایند وجود دارد و آن این است که قیمت تمام محصولات ما در کشور وابسته به دلار است. یعنی قیمت دلار که بالا می رود به همان نسبت قیمت تمام محصولات داخلی ما نیز بالا می رود. اما در آن سو اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند این کاهش در قیمت محصولات نیز رخ می دهد اما به سختی. که به این اتفاق و فرایند چسبندگی قیمت ها گفته می شود.

نجفی منش می افزاید: بنابراین در کشور به محض افزایش قیمت دلار بلافاصله ما شاهد افزایش 50 درصدی در قیمت محصولات هستیم. باید گفت که متاسفانه تمام محصولات داخلی ما که تولید داخل هستند به شدت تحت تاثیر قیمت دلار قرار می گیرند و نمی شود گفت که نوسانات ارزی در قیمت قطعات یدکی ماشین موثر نیست. ما برای کنترل قیمت چاره ای جز کنترل قیمت دلار نداریم اما از آنجا که قیمت دلار در کشور ما قابل کنترل نیست شاهد افزایش قیمت تمام محصولات و تولیدات داخلی هستیم.

وی بیان اینکه می توان حجم نقدینگی را به سمت افزایش تولیدات سوق داد تا کاهش قیمت ها رخ د هد، خاطرنشان می کند: از سال 92 تا به حال نقدینگی ما حدود 7 برابر شده است حالا سوال اینجاست آیا به همین میزان تولیدات ما نیز افزایش پیدا کرده است؟ پاسخ منفی است. پس اگر می خواهید نرخ ارز شما منطقی باشد باید هزینه نقدینگی را کنترل کنید. نقدینگی هم در اختیار بانک مرکزی است حالا شاید سوال پیش بیاید که چرا حجم نقدینگی اضافه می شود جواب آن خیلی ساده است، چرا که به خاطر سودهایی است که شما به سپرده ها در بانک ها می دهید. هر ساله حدود 200 الی 300 هزار تومان شما در حال حاضر سود سپرده می دهید و چون این حجم را در اختیار نداریم هر بار حجم نقدینگی را افزایش می دهید. بنابراین برای اینکه حجم نقدینگی اضافه نشود باید سود سپرده ها را کم کرده و نقدینگی را به سمت افزایش تولید و مولدسازی هدایت کرد. بنابراین تولید که افزایش یابد خود به خود باعث کاهش تورم و از آن سو کاهش قیمت ها می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.