| کد خبر: 191210 |

واکنش انجمن قطعه‌سازان به ادعای سازمان تعزیرات:

«اگر سازمان استاندارد اجازه دهد. ما خودروی بدون بالابر شیشه و قطعات ترمز به مشتریان می‌فروشیم و به پول معطل‌مانده‌مان کف کارخانه می‌رسیم.»

تین نیوز

 خودروسازان خودروهایشان را به بهانه کمبود قطعات پیش پا‌افتاده، دپو کرده‌اند. این موضوع را محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات اعلام کرده و گفته است: «احتمالا خودروسازان در گذشته خودروهایی سالم و کامل تولید کرده و آنها را انبار کردند و حال که قیمت چهارچرخ‌ها افزایش پیدا کرده، این خودروها را به بازار عرضه می‌کنند.»

به گزارش تین نیوز ه نقل از  پایگاه خبری عصر خودرو ، مدیرکل تعزیرات تأکید کرده است: «اگر عرضه‌نکردن خودرو ناشی از کسری قطعه است، تمامی خودروها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ecu و... نقص داشته باشند؛ این درحالی است که در بازدیدهای به عمل آمده هر خودرو یک قطعه مانند بالابر شیشه، پخش خودرو و... کم دارد. در واقع خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازی‌ها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است. خودرویی که دستگاه پخش ندارد، ناقص محسوب نمی‌شود و خودروسازان می‌توانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تأمین کند.»

البته محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان با رد ادعای مدیرکل سازمان تعزیرات می‌گوید: «اگر سازمان استاندارد اجازه دهد. ما خودروی بدون بالابر شیشه و قطعات ترمز به مشتریان می‌فروشیم و به پول معطل‌مانده‌مان کف کارخانه می‌رسیم.»

فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو هم، می‌گوید: «با وضع مالی و زیان انباشته‌ای که خودروسازان دارند، به نظر نمی‌رسد دپوی خودرو کف کارخانه گزینه مطلوب‌شان باشد.»

قطعه‌سازان: از استاندارد اجازه بگیرند خودوری ناقص بفروشیم

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان درباره ادعای مدیرکل تعزیرات راجع به این‌که خودروسازان با مشکل کمبود قطعه مواجه نیستند، می‌گوید: «واقعیت اینجاست که ما برای تولید قطعات با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستیم و تا زمانی هم که این مشکل برطرف نشود، نمی‌توانیم قطعات مورد نیاز خودروسازان را تولید کنیم اما اگر سازمان تعزیرات اطمینان و  اعتقاد دارد نبود قطعاتی مثل کیسه هوا، ecu و بالابر شیشه را برای تولید خودرو ضروری نمی‌داند، از سازمان استاندارد مجوز بگیرد تا شرکت‌های خودروسازی بتوانند خودرو‌های ناقص خود را روانه بازار کنند. با این شرایط هم ما به پولی که از خودروسازها داریم، می‌رسیم و هم خودشان این همه زیانده نمی‌شوند و محصولات تولیدشده را می‌فروشند، نه این‌که در انبار نگه دارند.»

خودروسازها عادت کردند خودرو بفروشند

تحویل ندهند

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ادعای سازمان تعزیرات مبنی بر این‌که خودروها بدون ایربگ و قطعه مهم ترمز و ecu می‌توانند روانه بازار شوند، به «شهروند» می‌گوید: «ظاهرا برخی مسئولان قطعات مهم کلیدی و ایمنی خودرو را نمی‌شناسند که این‌طور اظهارنظر می‌کنند. واقعا چرا ایران‌خودرو و سایپا نباید خودروهای ساخته‌شده و کامل خود را به بازار ارایه نکنند و آنها را در انبار نگه دارند. با هیچ عقل و منطقی نمی‌توان این کار خودروسازها را توجیه کرد، چون آنها هیچ انگیزه‌ای بابت دپوکردن خودروهای ناقص خود ندارند.»

زاوه در پاسخ به این سوال که پس چرا شرکت‌های خودروسازی به فروش فوری روی می‌آورند، ادامه می‌دهد: «این دولت است که به خودروسازها دستور می‌دهد فروش فوری داشته باشند و آنها هم چاره‌ای جز تسلیم ندارند. سایپا و ایران‌خودرو که سال‌هاست زیانده هستند و به این موضوع عادت کرده‌اند و برایشان هم اهمیتی ندارد که پیش‌فروش داشته باشند اما تحویل نه ولی نمی‌توان آنها را متهم کرد که قطعه دارند اما خودروهای ناقص را در پارکینگ نگه می‌دارند.»

منبع: سايت خبری عصر خودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.