| کد خبر: 193661 |

افتتاح سه طرح توسعه‌ای پالایشگاه تبریز با حضور وزیر نفت

ظرفیت اشتغالزایی این پالایشگاه در زمان اجرای طرح یک هزار نفر به‌طور مستقیم و ۳ هزار نفر به طور غیرمستقیم است و در زمان بهره‌برداری به بیش از ۱۵۰ نفر می رسد.

تین نیوز

همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان آذربایجان شرقی، سه طرح کلی پالایشی و پروژه‌های وابسته به آن با ارزشی نزدیک به شش هزار میلیارد تومان افتتاح شد. قرار است در این طرح‌ها ارتقای کیفیت بنزین و نفت‌گاز به استاندارد یورو ۵، طرح تولید روغن پایه و روغن‌های روانساز تولید و به مدار مصرف وارد شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، ظرفیت روزانه واحد بنزین‌سازی جدید 20 هزار بشکه، تغییر کاربری واحد کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز، تصفیه نفت‌گاز جدید با ظرفیت روزانه ۳۰ هزار بشکه است. اما طرح‌های اختلاط و تولید روغن روان‌ساز و تولید روغن پایه ظرفیت سالانه 40 و 90 هزار تن را دارند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ظرفیت اشتغالزایی این پالایشگاه در زمان اجرای طرح یک‌هزار نفر به‌طور مستقیم و ۳ هزار نفر به طور غیرمستقیم است و در زمان بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ نفر به طور مستقیم مشغول کار می‌شوند. نکات دیگری که در خصوص طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه تبریز باید بیان شود، اول ظرفیت‌های تبدیل کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو 5 که روزانه حدود 3 میلیون و 500 هزار است، برسد. دوم، تبدیل حدود یک‌سوم نفت‌گاز تولیدی به استاندارد یورو ۵ به مقدار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز و سوم تکمیل زنجیره تامین و برندسازی و تکمیل ۸۰ درصدی روغن پایه گروه دو وارداتی مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز برای تکمیل زنجیره تامین است.

علاوه بر افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه در تبریز، طرح دیگری از جمله فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس آذربایجان شرقی نیز افتتاح شد. این طرح با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیون یورو و ۲۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه ظرفیتی معادل 450 مگاواتی دارد.

برنامه تامین خوراک پالایشگاه‌ها به دلیل استفاده دشمن ناگفته می‌ماند

بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسمی با حضور رییس‌جمهور که پس از افتتاح سه طرح پالایشی در تبریز برگزار شد، به ارایه آمارهایی در خصوص میزان تولید و مصرف بنزین در کشور پرداخت. زنگنه تولید بنزین یورو در کشور را روزانه 74 میلیون لیتر عنوان کرد. این در حالی است که بنزین یورو تا هفت سال پیش در کشور تولید نمی‌شد.

وزیر نفت در ادامه افزود: متوسط تولید بنزین از نظر کمی نیز در سال ۹۱ در کل کشور ۵۲ میلیون لیتر در روز بود که این میزان تیر امسال به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیده و در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رسد.او رشد تولید گازوییل در تیر 98 نسبت به سال 91 را 22 درصد عنوان کرد. با این رقم، تولید گازوییل به 115 میلیون لیتر در پایان تیر رسید.

زنگنه تولید بنزین و گازوییل یورو را تحولی در بهبود کیفیت هوای کلانشهرها و توجه به محیط زیست می‌داند و استفاده از گاز طبیعی در شرایط کنونی را نقطه عطف کارکرد نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی اطراف شهرها می‌داند که تا پیش از این از سوخت‌های آلوده‌کننده استفاده می‌کردند.

زنگنه طرح‌های تولیدی در شرکت پالایش نفت تبریز را دنباله‌رو دغدغه‌های زیست محیطی دولت می‌داند و معتقد است آنها برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور اجرا می‌شوند. طبق گفته‌های او قرار است سومین طرح زیست محیطی کشور در پالایشگاه اصفهان و تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

به گفته عضو کابینه دوازدهم، در طرح پتروشیمی اصفهان بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود که این طرح با تولید ۱۷ میلیون لیتر نفت و گاز یورو ۴ و ۵، گام‌های موثری در حفظ محیط زیست کشور و کاهش آلودگی برمی‌دارد.

یکی دیگر از نکاتی که زنگنه به آن اشاره کرد، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز بعد از تحریم‌ها بود. به گفته او سرمایه‌گذاری در کشور در این برهه خاص با مشکلات بسیاری روبه‌رو است با این حال جز پالایشگاه‌های اراک و آبادان ۲۰ درصد از بقیه پالایشگاه‌ها دولتی و ۸۰ درصد خصوصی است که البته در آینده‌ای نه چندان دور سهم دولت نیز به مردم واگذار می‌شود.

بخش دیگری از سخنان زنگنه در خصوص نحوه تولید و تامین خوراک پالایشگاه‌ها و اقدامات صورت گرفته در این بخش بود که به دلیل تحریم وزیر امور خارجه کشور این بخش تحت‌الشعاع قرار گرفت و زنگنه اطلاعات بیشتری در این خصوص نداد.

او گفت: در تولید و تامین خوراک پالایشگاه‌ها هم با وجود تحریم تحولات مهمی رخ داده که با توجه به اینکه بعضی‌ها با شنیدن برخی مسائل تحریک می‌شوند و به اقدام‌هایی مثل تحریم وزیر امور خارجه کشور اقدام می‌کنند، بعدا به‌طور مشروح توضیح خواهم داد.

تمام نفت‌گاز تولیدی به استاندارد یورو ۵خواهد رسید

غلامرضا باقری‌ دیزج، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در آیین افتتاح این طرح‌ها ضمن اشاره به ظرفیت‌هایی که به تولید بنزین‌های یورو 5 به کشور اضافه می‌شود، افزود: با اجرای پروژه بنزین‌سازی جدید، تمام بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز ۳.۵ میلیون لیتر در روز به استاندارد یورو۵ ارتقا یافت.

باقری ضمن اشاره به این موضوع که با اجرای پروژه تصفیه نفت‌گاز جدید، حدود یک‌سوم از نفت‌گاز تولیدی این پالایشگاه، ۲.۵ میلیون لیتر در روز به استاندارد یورو۵ ارتقا یافته است، معتقد است: پس از اجرای پروژه‌های مکمل نظیر PSA، TGT و Cooling Tower تمام نفت‌گاز تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ خواهند رسید.

باقری‌دیزج خاطرنشان کرد: این طرح در ۲ بخش پروژه اختلاط و تولید روغن‌های روانساز و پروژه تولید روغن پایه به ترتیب در اسفند ماه سال ۹۶ و شهریور ماه سال ۹۷ با هدف تولید انواع روغن موتورهای بنزینی و دیزلی و روغن صنعتی و ضد یخ و همچنین روغن پایه گروه ۲ (گرید ۱۸۰N) به بهره‌برداری رسید.

اشتغال دو هزار نفری با افتتاح طرح‌های تولیدی و صنعتی

همزمان با سفر رییس‌جمهور و برخی اعضای هیات دولت به استان آذربایجان شرقی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از افتتاح 97 طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال و زمینه اشتغال برای ۲ هزار نفر خبر داد.

رضا رحمانی علاوه بر افتتاح طرح‌هایی مرتبط با توسعه‌ای پالایشگاه و نیروگاه در تبریز، به افتتاح طرح تولید شیشه و بطری شیشه‌ای شرکت آذر مهر هریس با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵۶ میلیارد ریال اشاره کرد. وزیر صنعت معتقد است؛ این طرح می‌تواند زمینه اشتغال برای ۶۶ نفر را فراهم کند.

اما آلومینای سراب یکی از طرح‌هایی است که به گفته رحمانی به تنهایی ظرفیت اشتغالزایی تا 5 هزار نفر را دارد. او آلومینا را ماده اولیه آلومینیوم در کشور می‌داند که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند برای ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل درست شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.