| کد خبر: 181485 |

◄ تازه‌ترین پیشنهاد برای قیمت سوخت در سال 98

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی پیشنهاد این کمیسیون را برای وضع عوارض بر مصرف سوخت به صورت پلکانی در بودجه سال آینده تشریح کرد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد این کمیسیون را برای وضع عوارض بر مصرف سوخت به صورت پلکانی در بودجه سال آینده تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا پور ابراهیمی گفت: پیشنهادی که کمیسیون اقتصادی برای بودجه ۹۸ ارائه کرده، وضع عوارض برای مصرف سوخت به صورت پلکانی است.

اواضافه کرد: در این روش قیمت بنزین در سال ۹۸ همان قیمت هزار تومان خواهد بود و مصرف به دو دسته عمومی که شامل تاکسی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خودروهای شخصی تقسیم می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در روش پیشنهادی کمیسیون اقتصادی حتی یک لیتر بنزین بدون شناسایی هویت کارت سوخت قابلیت برداشت ندارد، گفت: سهمیه بین ۶۰ تا ۸۰ لیتر در ماه برای خودروهای شخصی در نظر گرفته شود.

پور‌ابراهیمی همچنین گفت: در مصرف ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر  قیمت ۵۰ درصد تغییر قیمت خواهد داشت و از ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر، صددرصد تغییر قیمت می‌یابد و به دو هزار می‌رسد و از ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر سه هزار تومان می‌شود. اما اگر میزان مصرف در ماه از یک عدد منطقی بیشتر شود مثلاً ۵۰۰ لیتر در ماه باشد مشمول قیمت فوب خلیج فارس می‌شود که حدود ۵ تا ۶ هزار تومان است.

او افزود: البته اگر کسی ۱۲۰ لیتر بنزین مصرف کند ۸۰ لیتر اولیه با قیمت هزار تومان و ۴۰ لیتر بعدی با قیمت بیشتر محاسبه خواهد شد.

این عضو مجلس افزود: در طرح پیشنهادی ما پرداخت در جایگاه به این شکل نیست که سوخت دو نرخی یا سه نرخی شود بلکه عوارض بر اساس میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند و قیمت بنزین در جایگاه مانند سال گذشته خواهد بود و یک ریال هم افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین مبلغ عوارض می‌تواند در بانک پرداخت شود.

پور ابراهیمی همچنین ادامه داد: در مورد خودروهای عمومی هم به این شکل است که به میزان مصرفی که این خودروها خدمات می‌دهند بنزین مصرفی‌شان هم هزار تومان خواهد بود و نحوه محاسبه آن بر اساس جی‌پی‌اس است که روی خودروها نصب می‌شود، در حال حاضر اسنپ و تپ‌سی چنین امکانی را دارند.

اوهمچنین یادآور شد: در این پیشنهاد پیش بینی شده عوارض هر سه ماه یکبار پرداخت شود و از یک سقف مشخص هم تجاوز نکند مثلاً اگر قیمت یک خودرو ۵۰ میلیون تومان است تا سه میلیون تومان می‌تواند عوارض ندهد ولی اضافه بر آن مثل عوارض راهنمایی و رانندگی است که خودرو باید متوقف شود.

او درباره گازوئیل حوزه‌های حمل‌ونقل، صنعت و کشاورزی گفت: در آن جایی که کارت واحدهای صنعتی به میزان تولید ارتباط پیدا می‌کند واحد صنعتی استان باید بگوید که تولید مورد قبول او است. بخش کشاورزی هم به میزان فعالیت در این بخش مرتبط است و در بخش خدمات هم که کامیون و اتوبوس است به حمل‌ونقل مربوط است. بنابراین خدمات حمل‌ونقل به واسطه این نحوه قیمت‌گذاری هیچ تأثیری نمی‌پذیرد.

او با بیان اینکه در صورت تصویب و اجرای این روش ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی از طریق جلوگیری از قاچاق و کاهش میزان سوخت خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.